• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Caravan Salon 2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trevligt, jag var ner fredag till söndag.
Det tog 3dagar att göra alla 16 hallar, 10000steg i snitt om dagen, Puh.
Jag tyckte kinesiska kyl/frys var intressanta, där behövs verkligen konkurrens. Även några kinesiska husbilar var intressanta.
Clesana toaletten var mycket intressant!

Ligger sedan igår däckad hemma i Covid :(
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
För mig som har besökt Caravan Salon för 6:e gången sedan 2000 så tycker jag att det blivit för koncentrerat på de stora märkena. Finns nästan inga små uppfinnarjocke kvar utan de är uppköpta och priserna mångdubblat. Kineserna var intressanta med sin kopiering av tex. Thetford men inte direkt utbytbara. Många försöker tjäna pengar på okunskapen runt batterier och solceller. Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
För mig som har besökt Caravan Salon för 6:e gången sedan 2000 så tycker jag att det blivit för koncentrerat på de stora märkena. Finns nästan inga små uppfinnarjocke kvar utan de är uppköpta och priserna mångdubblat. Kineserna var intressanta med sin kopiering av tex. Thetford men inte direkt utbytbara. Många försöker tjäna pengar på okunskapen runt batterier och solceller. Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Antalet sålda och efterfrågan av plåtis talar sitt tydliga språk.
Trångt? Ja, om man vill vara fler än 2 i bilen.
Obekvämt? Jag vill mena att om man inte ska ha med allt man har hemma i köksutrustning så klarar man sig bra i 6 månader i taget i en plåtis.
Vill man sedan inte köra motorväg med dess avgifter duger det perfekt med plåtis, nationalvägar och mindre ställplatser.
Dessutom är de billigare i både inköp och drift.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För mig som har besökt Caravan Salon för 6:e gången sedan 2000 så tycker jag att det blivit för koncentrerat på de stora märkena. Finns nästan inga små uppfinnarjocke kvar utan de är uppköpta och priserna mångdubblat. Kineserna var intressanta med sin kopiering av tex. Thetford men inte direkt utbytbara. Många försöker tjäna pengar på okunskapen runt batterier och solceller. Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Det här med att kosolidera branscher är dessvärre en trend i samhället och hela världen. Ser vi bara här hemma har vi i princip bara 3 livsmedelskedjor idag. Ser vi internationellt är det precis som du säger, att i husbils-/ husvagnsbranschen, finns idag ett fåtal större grupper som vardera äger upp till ett tiotal fabrikat, av tidigare självständiga tillverkare. Bilindustrin generellt samma sak. IT-branschen köper upp varandra hej vilt. Turistnäringen, exempelvis i Kroatien, drivs till stor del av en handfull stora kedjor, oftast utlandsägda, så trots allt högre priser för turism i Kroatien, går vinsterna någon annanstans. Det finns ett konkurrensverk i Sverige, som ska begränsa det här hos oss. Det finns motsvarigheter i hela Europa, men de har totalt misslyckats.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Antalet sålda och efterfrågan av plåtis talar sitt tydliga språk.
Trångt? Ja, om man vill vara fler än 2 i bilen.
Obekvämt? Jag vill mena att om man inte ska ha med allt man har hemma i köksutrustning så klarar man sig bra i 6 månader i taget i en plåtis.
Vill man sedan inte köra motorväg med dess avgifter duger det perfekt med plåtis, nationalvägar och mindre ställplatser.
Dessutom är de billigare i både inköp och drift.

Går man i köptankar på plåtis eller campervan så kan ett besök vara intressant, vansinnigt mycket sådana fordon på Camper Salon, själv går jag nog aldrig tillbaka till en van.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag och frugan var där på fredagen och scannade av en del. Niesmanns nya Arto på Mercedes chassi var typ den enda som där var kö för att titta. Funderar lite på denna men tyvärr gick det inte att få fönster i bodels dörren och det gick inte heller att beställa med förardörr, som det har gått innan. Så tyvärr får det vänta tills de har denna möjlighet.
Gillar 78an, storlek under 8 meter och möjlighet att välja alla options som en större liner.
Mvh Per
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Trenden med plåtisar som är helt dominerande har jag svårt att förstå eftersom vi började med en liknande under 10 år men ledsnade på att bo så trångt och obekvämt.
Såg en Tyskregad plåtis av ordinar storlek utmed Vildmarksvägen. Ett par och två söner i yngre tonåren. Bak hängde fyra cyklar i en annorlunda ställ med hjulen mot bakluckan och framändan uppåt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Såg en Tyskregad plåtis av ordinar storlek utmed Vildmarksvägen. Ett par och två söner i yngre tonåren. Bak hängde fyra cyklar i en annorlunda ställ med hjulen mot bakluckan och framändan uppåt.
Speciellt på de terränggående finns flera sådana typer, dock måste man upp högt med framhjulet och kroka i cykeln, sedan hjälper en gasfjäder till att lyfta upp cykeln. Dock var vissa infästningar av stället tveksamma, tror inte bakändan/dörrarna klarar någon längre tid, har sett krökta dörrar för flera år sedan.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Speciellt på de terränggående finns flera sådana typer, dock måste man upp högt med framhjulet och kroka i cykeln, sedan hjälper en gasfjäder till att lyfta upp cykeln. Dock var vissa infästningar av stället tveksamma, tror inte bakändan/dörrarna klarar någon längre tid, har sett krökta dörrar för flera år sedan.
Skulle tro att det kan bli problem. På den jag såg hängde alla fyra cyklarna i ena dörren!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.184
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Går man i köptankar på plåtis eller campervan så kan ett besök vara intressant, vansinnigt mycket sådana fordon på Camper Salon, själv går jag nog aldrig tillbaka till en van.
Vi har ”finslipat” vår plåtis under snart 10 år och är mer än nöjda. En del saker har åkt ut och en del har blivit utbytt under resans gång, men grunden är densamma och fungerar klockrent. Längtar inte alls efter ett mässbesök (varken hemma eller i Düseldorf) eftersom ett byte eller mer nya prylar inte alls är aktuellt. Är inte ens nyfikna på dagens utbud och moderna lösningar. Läste lite om en ny toalett som använder plastpåsar och skall vara miljövänlig, ska bli intressant se resultatet av pås-hantering i verkligheten. Hade nämligen en granne på campingen som slängde sina påsar i soptunnan utanför våra platser, fy vad det luktade när vi andra skulle slänga våra vanliga hushållssopor…
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har finslipat vår Rapido sedan 2009 och en Dethleffs innan dess från 2000 så det är inte för att byta bil som vi åker till mässan utan för att uppleva vart branchen är på väg och hitta intressanta tillbehör och ideer. Tycker dock att mässan blivit för anpassad till de som vill ha allt serverat utan att behöva lära sig något så det var nog sista gången för oss. Tidigare kunde man hitta små företag som hade bra och intressanta husbilar och tillbehör men nu var det bara "Dometic" stuket, dvs köp upp alla små och lägg ner om det konkurrerar och branda om och höj priser om det är något bra. Var besviken på Victron som hade okunnig personal i montern när jag var där men Alugas var en fullträff och de hade både kunnig personal och personer ur företagsledningen där att prata med. När jag sade att jag var från Sverige så sade de direkt att Anders kan fixa det jag frågade om vilket var revision av min 10 åriga Alugasflaska.
 
Toppen