• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Caravan club

F

F.d. 55464

Guest
Hejsan ! Är det någon som har några erfarenheter om Caravan Club.
Har varit inne på deras hemsida och det verkar intressant.

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Caravan club

Vi har varit medlemmar sedan 2008, och vi har fått en massa nya vänner. Verkligen jättetrevliga människor, med trevliga aktiviteter och campingar. Det är nästan så att man tjänar igen pengarna på medlemsskapet på de rabatter som finns. Nu kan inte allt räknas i pengar, men både jag och min fru kan varmt rekommendera Caravan Club.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi har också varit med i CC 12 - 15 år. Bra campingar. Trevliga människor. Bra rabatter. Har nu också en "husbilssektion". Vi var på träff för några veckor sedan på Torsö i Vänern med husbilssektionen. Mycket trevligt! :)

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Hejsan ! Är det någon som har några erfarenheter om Caravan Club.
Har varit inne på deras hemsida och det verkar intressant.

Hej Kaj och Ing-Marie

Och välkommen till Husbilkslubben.se

Har själv varit medlem i CC många år pga att jag hade husvagn en gång i tiden, och haft en del nytta av rabatter där. Men ser ingen större nytta av det längre, samt att det är en förening som till största delen består av husvagnsägare och campingplatser.

Hoppas du tittar runt på denna klubbsida och ser vad den har att erbjuda,
som medlem får man tillgång till fler "forumdelar" med träffar, tips, rabatter och mycket mer. Med Husbilsklubbens rabatt på färja i somras kan jag betala mer är 2 års medlemsavgift här.
Som "intresserad" ser du en hel del och får tillgång att även kunna skriva, och ta del av mycket på sidan. Det har ju blivit 158 806 st inlägg här på mindre än 3 år

HBK räcker för oss
Carina & Gunnar :)

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

:music-icon:Hej Carina
Försäkringen skulle inte det gå att få till via mängdrabbat så många som nu är medlämmar i HBK?
Vi har endast försäkringen i Caravan finns det ett biligare bolag med bra vilkor.Någon som vet?
Drutten

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi är också med i CC men jag vet inte riktigt varför. Möjligen för att kunna utnyttja CCs mycket omfattande rabattsystem och få tillgång till det internationella campingkortet. Helt säker på att vi inte kommer att besöka och vistas på särskilt många av CCs olika campingar som tydligen håller toppenkvalitet.
Däremot kan man fundera på varför inte HBK och CC inleder ett samarbete. CC har ju till största inriktatat sin verksamhet på husvagnsturismen och börjar alltmer göra insatser på husbilsområdet.
I det senaste numret av Caravan Bladet (Nr 5, 2009) finns en intressant artikel "Nu kommer fler QuickStop för husbilar". I den artikeln står det att CC kommer att börja jobba med sju punkter:
- QuickStop - fler platser.
- Lättillgängliga platser för vattenpåfyllning och tömning av gråvatten och latrin.
- Agera för att bl.a. kommunerna ska medverka till att ordna centrala ställplatser.
- Starta ett forum för husbilsintresserade på hemsidan.
- Uppmuntra sektionerna att utse speciella ansvariga för husbilsfrågor.
- Söka samarbete med andra organisationer i frågor som rör husbilar.
Detta är ju oerhört positiva signaler från CC och åtgärderna ligger efter vad jag förstår delvis i linje med de diskussioner som förs inom HBKs forum. Här finns stora möjligheter till samarbete som jag ser det. Ska t.ex. CC behöva starta ett forum för husbilsåkare när det redan finns ett alldeles utmärkt forum här inom HBK?
V-backen :rolleyes:

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej
Lisa 10 och jag deltog på en CC riksträff i Norrtälje. Vi hade ett samtal med deras husbilssektionsledare och ledaren för husbilsavdelningen inom CC.
Som för övrigt är medlem hos oss sedan länge.
Vi rapporterade till HBK styrelse och beslut togs att vi skulle brevledes söka samarbete med CC.
Vi har inte erhållit något svar ännu.
Skulle vara av intresse för CC för vi introducerar nu dels försäkring i Folksam med mycket intressanta saker som självrisker på otroliga nivåer.
Dels en räddningsförsäkring som tar husbilar upp till 15 tons totalvikt.
Det har ingen annan, bara möjligen upp till något över 3,5 ton. Beroende på att deras bärgninsbilar inte klarar högre vikter.
hälsningar Gert8 även CC-medlem sedan flera år.

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

En sak som inte tagits upp i de tidigare inläggen är att Caravan Club är den enda svenska organisation som är medlem i NCR (Nordiska Caravanrådet) och F.I.C.C. (Federation Internationale de Camping et de Caravaning)

NCR anordnar varje år en nordisk träff som alternerar mellan de olika nordiska länderna.
FICC anordnar varje år ett internationellt rally någonstans i världen. Om det är utanför Europa anordnas ett alternativ inom Europa.

Båda träffarna är ungefär en vecka långa och brukar vara välorganiserade med mycket kringaktiviteter som utflykter, underhållning och dans. Här har man som medlem möjlighet att knyta många både nordiska och internationella kontakter.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025

Tanken på ett samarbete med CC låter tilltalande. Föreningarna har delvis olika inriktning men många gemensamma hjärtefrågor och skulle komplettera varandra. Tillsammans borde vi bli en stark påtryckare. Själv är jag med i båda.
När det gäller medlemsförsäkringar, observera självrisken på vindruta. Om ni vet vad en ruta kostar förstår ni betydelsen.

Roland L

Toppen