• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingplatser

F

F.d. 53358

Guest
Vi övernattar alltid på campingplatser, då Ritva är handikappad och måste ha en handikapptoa. Vi har även med oss en permobil.
Vi träffar alltid så mycket trevliga människor på campingarna. Det är nästan alltid fullt av folk under vår markis eller det fristånde tältet om det är kallt. Ritva och jag skulle inte vilja vara utan dessa trevliga möten. Det är pensionärer som vi, handikappade som Ritva, ungdommar, utlänningar från många olika länder. Under våra pratstunder, under markisen löser vi alla världsproblem.
Nu undrar jag, har ni samma gemytliga möten på ställplatser och fricampingar som vi har?

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Campingplatser

Vi hade bara en veckas semester, varav tre dagar gick åt att campa utanför verkstäder då en spridare gick sönder.
Vi fricampade , tog in på camping och "ställplatsade".
Det trevligaste dygnet var på en ställplats ,där vi träffade ett äldre
par Tyskar som vi bekantade oss med.
Skratt och lärdomar hela kvällen och in på natten.
På campingen däremot var det väldans sterilt.
Jag tror inte att det beror på hur man campar ,utan vad man
har för tur att träffa trevligt folk.
Men mest hur man själv uppträder :yes:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Hej vänner.
Efter att i många år haft husbil och även bott tre helår här i Sverge i en så har jag nu istället gått över till husvagn, har i sommar stått många gånger på camping och det som slog mig är att det är många husbilar som gör likaledes.
Det jag har upplevt om kamratskapen på campingarna är mycket positiv, inga problem att få kontakt med sina campinggrannar, har under semestern fått många nya vänner.
Särskilt ett par från Liverpool som vill att vi skall komma över.
MVH KEJO

F

F.d. 52945

Guest

Att ha trevligt och umgås/söka kontakt är väl vad man gör det till?????
Om det sedan är på ställplats/camping/fricamping spelar absolut ingen roll, man är som man ärl!

Med vänlig hälsning
Pilot

F

F.d. 2621

Guest

Vi har just tillbringat två härliga veckor på Gotland och på ett antal suveräna campingplatser till helt acceptabla lågsäsongpriser. Det var verkligen en riktig semester.

En ny iakttagelse var att det på dessa campingplatser syntes ovanligt många "plåtisar", som tycktes uppskatta de bekvämligheter som välutrustade campingar erbjuder. De allra flesta var utlänningar och mest då tyskar.

Ungefär hälften var dessutom barnfamiljer, och det är lätt att förstå att enklare ställplatser knappast kan vara intressanta alternativ för sådana, förmodligen inte ens ur kostnadssynpunkt. Under högsäsong kan det förhålla sig annorlunda.

Lövstaviken

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5024
Medlemskap
2025

Tror säkert att ni har trevligt på campingplatser, men välj inte bort ställplatser bara för att Ritva behöver handikapptoalett. Många ställplatser har handikapptoalett, t.ex. Lövstaviken i Falkenberg som i vinter har byggt en ny servicebyggnad med herr och damtoalett, diskplats, handikapptoalett med dusch, soprum och tömningsplats för grå- och svartvatten. Välkommen Ritva och alla andra trevliga husbilsåkare till Lövstaviken.

T

Teddi

Guest

finns det inte vissa krav idag på allmänna toa-byggen? har för mej att det är så,,även i smarholmen byggde dom nytt,,det är ju bara positivt,,

annars en prisfråga,,halva priset på ställplatser efter kusten mot camping,för de mesta ännu mer,,,ock då i stort sett samma service,,

ock då får lövstaviken en applåd,,i varje fall av mej,,:D

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi står oftas på camping&ställplats , fricampar endast i nödfall..ännu iallafall.
Även Bua har handikappsanpassad toalett&dusch.
Kanske ska man lägga in detta i ställplatslistan för de som är rörelsehindrade.
Mvh
Gun

F

F.d. 53358

Guest

Tror säkert att ni har trevligt på campingplatser, men välj inte bort ställplatser bara för att Ritva behöver handikapptoalett. Många ställplatser har handikapptoalett, t.ex. Lövstaviken i Falkenberg som i vinter har byggt en ny servicebyggnad med herr och damtoalett, diskplats, handikapptoalett med dusch, soprum och tömningsplats för grå- och svartvatten. Välkommen Ritva och alla andra trevliga husbilsåkare till Lövstaviken.

Tack för inbjudan.
Uno

F

F.d. 25203

Guest

Jag har skrivit en skrivelse om varför husbilscamping skiljer sig åt från husvagnscamping. Skrivelsen är tänkt för den oinvigde ska förstå, varför husbilar inte alltid stannar på campingplatser. Så den är utmärkt att skicka till kommuner eller andra som behöver uppdateras :)

Som underlag har jag haft 3 olika undersökningar, om hur ofta man övernattar på campingplatser, ställplatser och fricampar. Två från Sverige och en från svenskfinland. de visar alla tre ungefär samma siffror.
Husbilar tar in på camping 25% av nätterna. ställplats 40% av nätterna, och fricampar 35% av nätterna. Detta i medeltal. vissa av oss övernattar 100% på campingplatser, medan andra aldrig gör det. Men om 25% av alla husbilar i farten står på campingplatser blir det ju ändå ganska många.

En av utredningarna visade också lite vem som som tog in på campingplatser mer än andra. Det var tre olika kategorier som lyftes fram. De som kände sig tryggare på campingplatser. Barnfamiljer. Samt de med mindre eller äldre husbilar, som inte har lika bra duschutrymmen mm.

http://home.aland.net/m04188/document/ej_campingplatser.pdf

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ja undersökningar i all ära men ingenting är generelt, som många tycks tro vi åkte husvagn i 40 år men vi stod lika mycket på ställplatser då som vi gör nu så det stämmer intesom många tycks tro att campingar bara är till för Hv och ställ platser bara för HB vi hade två husvagnar i många år vi hade en uppstäld vid Skånes revijära och en åkte vi omkring med presis som en husbil, på semestrarna stod vi mycet på ställplatser och naturligtvis campingar vi vi åkte mycket på clubbträffar och då var det skolor och bygdegårdar som gälde och mönstret är det samma nu det blir campingar ställplatser fricamping det är inge skillnad.

Toppen