• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingkonflikt som upprör

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
13 AUGUSTI 14.00
saxat från Skånska Dagbladet

SKURUP. Allt fler husbilsägare väljer att inte ta in på camping för att spara pengar. Det har lett till en konflikt i den svenska campingvärlden.
– Vi har blivit kallade fuskcampare, snåla och illojala, säger Tommy Spångberg, husbilsägare.

På Bingsmarkens camping har....

Campingkonflikt som upprör - Skurup - Skånskan.se

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Campingkonflikt som upprör

Vad får man för 300:- x 30 dagar = 9000:-/månad
1) En lägenhet på tre rum med eget bad och kök. Trapphuset städat. Lekpark på området.
2) Camping på 15 kvm gräs med gemensamt bad och kök. Lekpark på området.
3) För somliga pensionärer en månadslön.

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Semestrade en del av Juli i Skåne. Det är inte lätt att hitta en ledig campingplats när 90% av alla platser är upptagna av fastboende. Det är lika i nästan hela sydsverige.
Hur kan en campingägare förlora på uteblivna husbilar? Husbil är ett relativt nytt begrepp i Sverige.

Kjell

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

"Quickstops" är ju ett lysande alternativ.
Mer sånt.
Qukstop har funnits i många år det är inget nytt påhitt det har funnits i minst 15 år på den tiden vi körde HV utnyttjade vi det mycet,

då var det många campingar som hade Qukstopp det kan väl bli bra ställ platser fast det ine är gratis.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

QuickStop fungerar bra i Tyskland och Frankrike men i Danmark och Sverige har man alldeles för snäva tider, vanligen ankomst efter kl 21.00 och avfärd senast 09.00 dagen efter.

Hade man ändrat detta till ankomst 17.00 och avfärd 11.00 hade man säkert fått betydligt fler att utnyttja dessa platser.

F

F.d. 55374

Guest

Var och varannan tråd handlar om campingkonflikter,
vad håller ni på med där nere i södern?
Tommy R

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

"Quickstops"tycker inte jag är något bra alternativ till de tyska Ställplatserna vi har bott på i Tyskland. I Sverige är användningen tidsbegränsad så att det är bara under viss tid man kan disponera platsen, alltså nattetid. Tyskland är utan tvekan det land som ligger i täten då det gäller ställplatser, både var avser antal och kvalitet. Det finns kanske anledning för alla berörda parter, campingplatsägar och politiker, i Sverige att fundera över varför det är så svårt i Sverige att anordna ställplatser men går så bra i Tyskland.

F

F.d. 52945

Guest

Var och varannan tråd handlar om campingkonflikter,
vad håller ni på med där nere i södern?
Tommy R

Tydligen finns det mest husbilar per kvadratkilometer här nere och det är vi som är den största inkörseln från utlandet med många trötta turister som vill vila upp sig ett par nätter innan de fortsätter norrut.

Med vänlig hälsning
Pilot

Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

"Quickstops" är som namnet lyder ett snabbt stopp, tror inte detta är något man vill ha. Ett lysande exempel är Gränna, vill man stå på camping så checkar man i där och vill man bara ha tillgång till vatten, ström och avfallstömning står man på platsen utanför.

Det är väl naturligt att är man ute med bilen i fyra veckor är det väl rena stölden att behöva betala 300:-/dygn. Kommer man vid 18-19 tiden o kör igen dagen efter vid 10 tiden då undrar man ju vad får vi för pengarna. Om vi vill stanna fler dagar då är det ok att ta in på camping men utan ström för den har vi med oss på "taket"

Det är inte vi husbilsåkare som skall ha skulden för denna osämja. Jag vill påstå att dessa campingägare som bara sitter med armarna i kors och gnäller är urdåliga och okunniga företagare. Var finns nytänkandet och anpassning till verkligheten. När ni börjar med det så kommer nog husbilsåkarna att besöka er också.
//Tommy:mad:

F

F.d. 52945

Guest

Precis vad jag sagt i många trådar Travelmaster 750, de flesta campingkrämarna saknar absolut en omvärldsbild av vad många husbilsfarare vill ha ...hoppas att de läser i vårt forum och slutar att gnälla i massmedia!

Pilot

saxtorp

HBK Medlem
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2025

"Quickstops"tycker inte jag är något bra alternativ till de tyska Ställplatserna vi har bott på i Tyskland. I Sverige är användningen tidsbegränsad så att det är bara under viss tid man kan disponera platsen, alltså nattetid. Tyskland är utan tvekan det land som ligger i täten då det gäller ställplatser, både var avser antal och kvalitet. Det finns kanske anledning för alla berörda parter, campingplatsägar och politiker, i Sverige att fundera över varför det är så svårt i Sverige att anordna ställplatser men går så bra i Tyskland.

Ja, just det! Hur svårt ska det va´ - att anordna ställplatser i Sverige. Det finns så många fina ställplatser i Tyskland och Frankrike (dessutom många av dem gratis). Och är det brist på fantasi får väl kommunfolket göra en studieresa dit och inte bara sätta upp skyltar med Husbils-P-förbud. Men det är ju så klart enklare.
Hälsningar
Marianne

Påsse

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021

Det är ju inte alla som trivs med att bo på en camping och av den anledningen köper sig en husbil för att ha större frihet... Skall man då bli tvingad att stå på en camping bara för att campingägarna vill tjäna mer pengar. Om jag köper en elbil för att slippa tanka bensin/diesel skall då mackägarna ändå kunna tvinga mig att tanka hos dom för att dom skall tjäna pengar på mig?:wideeyed:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har en husbil delvis för att slippa att campa.
Då är frågan, varför har så många fått för sig att jag skall nattparkera på en campingplats, och dessutom skall jag kallas snål när jag står någon annanstans. Jag vill inte in på en camping ens om det vore gratis när jag bara är ute och åker.
En camping kan jag ställa mig på om jag skall campa, sola och bada fyra fem dagar på något mysigt ställe, och då troligtvis på en sydligare breddgrad.

För min del är den idén om att bli intvingad på en camping vid nattparkering, ett stort löjligt frågetecken bara.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55374

Guest

Tydligen finns det mest husbilar per kvadratkilometer här nere och det är vi som är den största inkörseln från utlandet med många trötta turister som vill vila upp sig ett par nätter innan de fortsätter norrut.

Med vänlig hälsning
Pilot
Hej pilot.
Nog förstår jag problemen, men är det inte bara under några högsommar
veckor det är som värst. Vi åkte några veckor i maj i dina trakter och det
fanns hur mycket plats som helst över allt.
Vissa skribenter kan få det att låta som om det vore ett nationellt problem.
Tommy R

F

F.d. 30092

Guest

Jag tycker att man ska lägga upp en tråd med de kommuner som inte vill att vi ska besöker dom. Så behöver man inte åka dit och bli besviken utan man tar en kommun som hälsar oss välkomna. Campingar som bråkar och ska tvinga oss in till dom, skit i dom även när det är låg säsong. Då kanske det svider i skinnet.
Min egen reflexion.
Christer.:mh3:

F

F.d. 55397

Guest

Jag tycker att man ska lägga upp en tråd med de kommuner som inte vill att vi ska besöker dom....Min egen reflexion.
Christer.:mh3:

Håller med, men att vi gnäller här förändrar inget, Vi är jätteöverens om fakta, kombinera med "diplom" till de kommuners turistnämnder som hamnar på "undvika" listan? /och även de i toppen?

Vi har redan en bra översiktlista på hb platser, kanske stjärnmärka alla kommunerna där???

Påsse

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021

Jag har en husbil delvis för att slippa att campa.
Då är frågan, varför har så många fått för sig att jag skall nattparkera på en campingplats, och dessutom skall jag kallas snål när jag står någon annanstans. Jag vill inte in på en camping ens om det vore gratis när jag bara är ute och åker.
En camping kan jag ställa mig på om jag skall campa, sola och bada fyra fem dagar på något mysigt ställe, och då troligtvis på en sydligare breddgrad.

För min del är den idén om att bli intvingad på en camping vid nattparkering, ett stort löjligt frågetecken bara.

M.v.h. JANKRO.

Håller helt och hållet med dig JANKRO!
Att bli kallad snål för att man inte vill bo på en camping känns helt fel och det är tråkigt att så många i klubben tycker det. Jag betalar gladligen en hundring eller två till en lantbrukare/skogsägare som upplåter en liten gräs/grusplätt till mig och min husbil så jag kan stå där över natten... och då har jag inte ens något krav på någon form av service. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att stå på en camping ens om det var gratis, så snål tycker jag inte att jag kan kallas.

/Rickard

F

F.d. 30092

Guest

Håller med, men att vi gnäller här förändrar inget, Vi är jätteöverens om fakta, kombinera med "diplom" till de kommuners turistnämnder som hamnar på "undvika" listan? /och även de i toppen?

Vi har redan en bra översiktlista på hb platser, kanske stjärnmärka alla kommunerna där???

Låter som ett mycket bra och enkelt förslag. Självklart händer inget om man bara gnäller här utan det måste bli en väckarklocka för dom som inte vill ha oss.
Kanske kopiera och maila till dem så dom förstår att det skrivs om dom.
Jag säger bara Ullared dit är man välkommen.
Christer

F

F.d. 13415

Guest

Nu börjar det om igen... den infekterade och numera avsomnade tråden om att "sätta campinmaffian på plats" mynnade ut i att enskilda ombads göra egna insatser... det duger inte.

Artikeln i Skånska Dagbladet var trots allt positiv; en representant från Skurups kommun säger "– Vi måste ju följa utvecklingen. Fler och fler väljer att köpa husbil, och då kan man inte vara fientligt inställd till dem, säger han".

Tycker också att campingägaren uttalar sig positivt om att hitta lösningar för oss även om jag absolut tycker att ställplatser är en annan sak än camping och att det ligger på kommunerna att ordna infrastrukturen för sin turism. Och oss.

Det jag nu härmed och åter igen efterfrågar är officiell information från styrelse/kommungrupp om vad som faktiskt gjorts under året för att bredda vägen för oss husbilsåkare.

Hoppas denna tråd kommer ge fler konstruktiva idéer och inte så mycket pajkastning.

Mina förslag till styrelsen från tråden Dax att sätta campiaffian på plats
står kvar. Och obesvarade!

Toppen