• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingfordon har döpts om till FRITIDSFORDON

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campingfordon har döpts om till FRITIDSFORDON

Tycker vi nött ut ämnet på detta forum Så klart vet vi som har husbil vad vi menar.
Skall vår åsikt höras så måste man lobba utåt mot dom som inte vet.
Hur vi internt definierar saker o ting Tja det stannar ju här o bli en nerver ending story.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Första gången jag kan påminna mig att jag såg ordet "Fritidsfordon" i tryck, var i ett Pilote-test i nummer 2 1986 av tidningen Husvagn & Camping.

Min spontana reaktion då var, att det var en direktöversättning av det amerikanska uttrycket "Recreational Vehicle" ("RV").

Därefter har jag sett det i tryck otaliga gånger.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jovisst, men poängen var att tidningen "husvagn och husbil" använder uttrycket och att det är mindre laddat än campingfordon. Vi har ju fler fritidsfordon med oss i förrådet, bak på bilen eller på släp: cyklar, mopeder, motocyklar och smartcars. Det finns säkert de som släpar med sig snöskoter i norrland eller veteranbil till Lergökarallyt. Har vi fler fritidsfordon i vår verksamhet?

:) :)

PS! Alla brandbilar är röda men alla röda bilar är INTE brandbilar.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Biltema använder ordet på sina parkeringsplatser (nattP) för Fritidsfordon, och det inbegriper också Mustanger.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hallå!!!
Vad säger "Myndigheten" Ändrar det på om där krävs byggnadstillstånd för uppställning av dylik över vintern med flera (15- 20 tusen) tusenlappar i avgift?
Jo det gäller att tänka efter före!
Låt oss inte inledas i "frestelse"!
Mvh.

Idag kom ett reklamex av "Husvagn och husbil". Äntligen har vi ett gemensamt namn som vi kan acceptera: FRITIDSFORDON. Om vi använder det i fortsättningen istället för det missvisande "campingfordon" tror jag många missförstånd kan undvikas. :)

F

F.d. 17667

Guest

Vissa använder "husbilen" för permanent boende.

Myndigheten (Transportstyrelsen) använder sig bland annat av orden (under punkten D6 "karosseri"); Fordon avsett för fler ändamål, campingbil, personbilsklass II.

Jag är inte helt säker på att debatten blir mer konstruktiv vid införandet av ordet fritidsfordon.

F

F.d. 52920

Guest

Vissa använder "husbilen" för permanent boende.

Myndigheten (Transportstyrelsen) använder sig bland annat av orden (under punkten D6 "karosseri"); Fordon avsett för fler ändamål, campingbil, personbilsklass II.

Jag är inte helt säker på att debatten blir mer konstruktiv vid införandet av ordet fritidsfordon.

Håller med ,det är lite som att sminka en gris :yes:

Toppen