• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Campingar/ställplatser, vad är skillnaden?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Efter vår första sommar med husbilen börjar närma sig sitt slut har man fått några funderingar..
"Inte riktigt slut ännu, ska förmodligen upp till vildmarksvägen för att ta fram koordinaterna och fota en fin ställplats som finns ovanför trappforsen, innan husbilsåkandet är över för detta år"

1, Vad är skillnaden mellan en Camping och ställplats, är det bara ordet?
2, När får man INTE ställa/fälla ut Campingmöbler/markiser på en ställplats, och när får man?

Vi har varit på en camping som har utedass och ingen dusch, men vi har även varit på en ställplats som har allt, "Skutesjön".. Har varit på en ställplats enl vår ställplatslista, men när man kommer dit kallar dom den camping..

Därför skulle det vara bra om man får lära sig skillnaden om det nu finns någon skillnad..

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Campingar/ställplatser, vad är skillnaden?

Håller med att trivseln är viktigast;)
Men då finns det alltså ingen skillnad utan precis som jag skrev är det bara trolleri med två ord för mer eller mindre samma sak..

Men hur är det då med markis, campingbord och stolar på ställplatser, tycker jag har läst ett flertal ggr om att folk ställer ut bord/stolar på ställplatser och blir bannade för det på forumet...

Själv följer vi det sunda förnuftet och är anpassningsbara, tar seden dit vi kommer beroende på vad det är för ställplats..

:snowman-1-icon: :snowman-2-icon:

F

F.d. 52920

Guest

Bord och stolar brukar vi kasta ut även vid broöppning :twitcy:
Skämt å sido ,det ger sig själv dit man kommer , finns det plats
på en ställplats så gör man det om man känner för det.
Men är det trångt och man står som på en vanlig parkering , låter
vi bli.
Ställplatser för mig är allt från en ynklig parkering till en lyxig plats
med all service, dock ej utan bommar och tider.
Camping är all service , tidsbaserade in/utgångar och inramning av staket.

F

F.d. 28371

Guest

På en campingplass er alle campingfordon velkommen, også teltere. På en Stellplatz er det litt ulike hvem som er velkommen.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det stämmer inte till 100%. Vissa "campingfordon" får inte plats på en campingplats. Beroende på om campingplatsen är förliten eller fullbelagd av t ex långliggare.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Jag blir ibland erbjuden att hyra 2 platser för dubbla priset för att mitt fordon "är för stort"

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det känns ju ganska förståeligt när man ser vad du åker i! :)

F

F.d. 25203

Guest

Efter vår första sommar med husbilen börjar närma sig sitt slut har man fått några funderingar..
"Inte riktigt slut ännu, ska förmodligen upp till vildmarksvägen för att ta fram koordinaterna och fota en fin ställplats som finns ovanför trappforsen, innan husbilsåkandet är över för detta år"

1, Vad är skillnaden mellan en Camping och ställplats, är det bara ordet?
2, När får man INTE ställa/fälla ut Campingmöbler/markiser på en ställplats, och när får man?

Vi har varit på en camping som har utedass och ingen dusch, men vi har även varit på en ställplats som har allt, "Skutesjön".. Har varit på en ställplats enl vår ställplatslista, men när man kommer dit kallar dom den camping..

Därför skulle det vara bra om man får lära sig skillnaden om det nu finns någon skillnad..

Camping
En campingplats vet väl alla vad det är. De flesta av oss har någon gång varit på en campingplats. Så det lär jag inte behöva beskriva.

Ställplats
En ställplats verkar dock många ha svårt att förstå vad det riktigt är.
Ordet ställplats kommer från tyskans stellplatz. och är en plats där man får ställa upp sin husbil, och med det menas inte bara parkera utan man får ta ut markis mm.
En ställplats är en iordningställd plats för enbart husbilar. (Ibland även för husvagnar). Men vanliga bilar får normalt inte parkera där. En ställplats är iordningställd av en ägare just för husbilar, ägaren kan vara en kommun eller en privat aktör eller klubb. den kan vara gratis eller ha en avgift. den kan även ha service.
Dock på privata ställplatser så kan ägaren tillåta andra bilar, men oftast aldrig från allmänheten utan bara behöriga bilar som båtägare om ställplatsen är i en hamn.

En vanlig parkering eller grusplan som är för allmänheten är aldrig en ställplats, utan en plats som eventuellt lämpar sig för fricamping. En rastplats är heller ingen ställplats.

Tyvärr ställer det till för oss husbilsägare att folk blandar mellan ställplats och fricamping. Jag har råkat ut för att en husbil satte ut markis och stolar mm på en allmän parkering vid en badstrand. detta resulterade i att folk blev sura för att han tog upp flera parkeringsrutor. Han hävdade att han hade rätt att göra så då denna parkering var en officiell ställplats enligt husbilsklubbens ställplatslista. Detta var dock tyvärr bara okunskap från honom, för platsen var en allmän parkering, inte en ställplats.

Så är platsen en allmän parkering så är det ingen ställplats, det är det ena eller det andra.

Fricamping
Fricamping är väldigt brett. Det kan vara en allmänparkering i centrum till en fin parkering vid vattnet, eller en skogsglänta någonstans. Allt som inte är campingplats eller ställplats är fricamping.
Fricampar man på en allmän parkering, ska man inte sätta ut markis mm. men är det en skogsglänta så gäller sunt förnuft.

Bilden föreställer en ställplats.

Bilagor

• centralställplats.jpg
    centralställplats.jpg
    245 KB · Visningar: 26
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Får man verkligen ta ut markis, campingbord och stolar på den ställplatsen bilden visar?

Föreställer inte bilden bara en parkering för husbilar, för där hade jag aldrig tagit ut någonting...

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Får man ha picnic bredvid bilen med bord och stolar på en parkering med campingförbud?
Får man då sedan sova över om man tar i möblerna?

F

F.d. 25203

Guest

På en ställplats är det ställplats-ägaren som avgör om man får sätta ut markis eller inte. Eftersom ställplatser är enbart för husbilar så får man oftast sätta ut markiser. På just denna sår reglerna på den vita skylten. Och just här fick man inte sätta ut markisen av brandsäkerhetsskäl. Utemöbler fick plaseras mellan bilarna. Varannan ruta var streckad och ej parkering.

Ofta kommer även brandsäkerhetsavstånd upp, och här beror det på om myndigheterna haft sådan krav när ställplatsen byggdes. Det finns ställplatser där bilarna står 30 cm från varandra, men det finns även ställplatser som kräver 4 meter mellan bilarna. Men man ska inte ta föregivet att 4 meters brandavstånd får användas.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Får man verkligen ta ut markis, campingbord och stolar på den ställplatsen bilden visar?

Föreställer inte bilden bara en parkering för husbilar, för där hade jag aldrig tagit ut någonting...
Vem bestämmer egentligen vad man får ha utanför eller innanför bilen?

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Och om man köper en plats på camping i Tyskland eller Italien Vad heter det då jo stellplatz skillnaden är att det tillkommer en service avgift per person

Bilagor

• Ställplats.jpg
    Ställplats.jpg
    243,4 KB · Visningar: 6
  • Ställplats1.jpg
    Ställplats1.jpg
    291 KB · Visningar: 7
Toppen