• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är tillåtet att övernatta i husbil på vissa ställen men inte campa,hur definieras camping?

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Camping

Det har talats om att camping är när man breder ut sig alltså fäller ut markisen & plockar fram stolar, bord mm.

Bennie

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024

Om man kommer med personbilen och tar ut ett bord och stolar och sätter sig och tar en fika , då är det helt plötsligt camping , eller ????
:confused: :confused:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Ockuperar man parkeringsyta med annat än själva fordonet så är det inte längre bara "parkering", dvs om t ex markisen fälls ut så att ingen längre kan kan parkera vid sidan om. Vid sidan av parkeringsområdet är det däremot fritt fram att ställa sina stolar, alltså där man inte hindrar någon annan från att parkera, som i exemplet bil med campingstolar. Anser jag...

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Denna diskussion kommer upp med jämna mellanrum och det har skrivits många inlägg i ämnet.
Jag hade en dialog med trafikansvarig i Västervik för ett antal år sedan.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/109226 inlägg 13, 14 och 16 kan vara av intresse.
I ett av inläggen nämner jag att det dagtid, om det får plats, kan stolar och markis vara utfällda. I den fortsatta dialogen med trafikansvarig godkändes inte det som parkering.

Den enkla definitionen "bara hjulen i marken" kan tydligen analyseras och dissekeras men grundtanken är, kör eller backa in bilen i en parkeringsruta, alla hjulen inom markeringen, gör ingenting på utsidan = Parkering.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ockuperar man parkeringsyta med annat än själva fordonet så är det inte längre bara "parkering", dvs om t ex markisen fälls ut så att ingen längre kan kan parkera vid sidan om. Vid sidan av parkeringsområdet är det däremot fritt fram att ställa sina stolar, alltså där man inte hindrar någon annan från att parkera, som i exemplet bil med campingstolar. Anser jag...

Denna definition är vanlig i Spanien och Italien. Finns ingen skrivet om detta i Sverige. Men sunt förnuft säger att gator och parkeringar är till för fordon.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vårt beteende regleras av MÅNGA lagar och inte minst "Vett och etikett".

Hur vi stannar och parkerar kan man läsa här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/

Det är definitivt inte tillåtet att ta upp parkeringsrutor med annat än just parkering.

Det är inte tillåtet att köra i terrängen enligt: Terrängkörningslag (1975:1313)

Vad som händer i naturen vid sidan om parkeringsplatsen regleras av allemansrätten. Vi kan således ha en gammal hederlig picknick i naturen.

Vad som händer inne i ett fordon är privat och regleras inte i särskilda lagar. Självklart är det tillåtet att vila i sin bil, buss, lastbil.

p.JPG

grusgripen.JPG

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Vad är camping var frågan? Det är omöjligt ge ett enkelt svar, då camping inte finns i någon lag och definitivt inte definierat.

Vi får helt enkelt använda sunt förnuft och jag tror vi alla definierar ordet camping olika, vi får helt enkelt leva med att vi tycker olika om när vi campar eller inte.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Camping handlar inte om att ha markisen utfälld eller inte. Det är ett mycket vidare begrepp som alla verkar ha olika synpunkter på men ett försök till en heltäckande definition kunde vara t.ex.
Camping= rörligt fritidsboende, förekommer i olika former.
Åke

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det finns kommuner som har campingförbud i lokala ordningsstadgan men ändå helt riktigt har ställplats för husbilar.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det finns kommuner som har campingförbud i lokala ordningsstadgan men ändå helt riktigt har ställplats för husbilar.

Det är märkligt när kommuner har infört campingförbud i den lokala ordningsstadgan, utan att definiera vad som avses med camping.Det är ofta skrivet så som att man inte får campa med husvagn, husbil eller tält på platsen, men vad denna camping innebär och hur camping definieras utelämnas, varför regeln blir svårtolkad eller rent av obegriplig eller värdelös.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Om man kommer med personbilen och tar ut ett bord och stolar och sätter sig och tar en fika , då är det helt plötsligt camping , eller ????

Så länge jag inte "brer ut mig" i sidled så parkerar jag, med hjulen innanför parkeringsrutan.
Tar jag fram bord och stolar och placerar dessa på exempelvis en gräsyta BAKOM / FRAMFÖR min hus bil så är jag på "picnic" precis på samma sätt som jag gör med min PB klass I.

Likaledes om jag råkar somna i HB'n så är min bil fortfarande parkerad, enligt gängse regler. (Upp till 24 timmar, om ej annat anges).
För mig är camping att utnyttja markyta vid sidan om min husbil. Dvs. veva ut markisen och ställa ut bord och stolar under denna.

Parkera gör jag under en begränsad tid, till skillnad när jag campar, då jag står kvar på en och samma plats mer än ett par dagar. Detta kan jag göra på en campingplats eller på en för detta ändamål avsedd yta. Fricampar jag så tar jag självfallet kontakt med markägaren.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Parkerade på kajen i Västervik och frågade pvakt.
Så länge du inte brer ut dig är det parkering.
Mycket viktigt att alla hjulen är inom p-rutan
även om detta innebär att överhänget tar upp nästa p-ruta.
Pvakterna var mycket aktiva och bötfällde flera ikväll.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det är märkligt när kommuner har infört campingförbud i den lokala ordningsstadgan, utan att definiera vad som avses med camping.Det är ofta skrivet så som att man inte får campa med husvagn, husbil eller tält på platsen, men vad denna camping innebär och hur camping definieras utelämnas, varför regeln blir svårtolkad eller rent av obegriplig eller värdelös.

Efter ovan citerade inlägg som jag gjort tidigare i denna tråd, så skickade jag en skrivelse till GOTLANDS Kommun för att få klarlagt hur dom definierar ordet CAMPING som det finns angivet i deras lokala ordningsstadga. Om ni orkar att läsa den bifogade skrivelsen som är svaret jag fick, så har man i tillägg till den generella förklaringen i svaret också gjort ett förtydligande i slutet av dokumentet av vad dom menar med CAMPING i den lokala ordningsstadgan.

Bilagor

• GotlandTN 2014-2204.pdf
    243,8 KB · Visningar: 153

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Detta kallar jag för picknick, oavsett vilken personbil jag använder mig av.

Att veva ut en markis och stödben börjar bli ett gränsfall. På en P-plats finns ingen möjlighet att använda sig av en markis eftersom man då ockuperar två platser. Möjligen om bodelsdörren vetter mot en gräsyta, men jag skulle inte utmana vårt rykte med att göra detta.

Parkera enligt de regler och förordningar som gäller, men tänk efter innan det packas ut alltför mycket prylar. Låt oss värna om picknicken.

Toppen