• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camping

Kajbys

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2025
Gjorde bara en reflexion när jag nyss skrev om Campingkort. Har jag missat något på vår hemsida undrar jag ? Finns det inget ämne som heter "Camping" bland menyvalen ? Det är väl till stor del det vi alla håller på med ? Eller är det så att det är ett för brett ämne så att man av den anledningen inte har det med ?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Camping

Kan det bero på att de flesta fricampar eller använder ställplatser? På kontinenten är ställplatsbegreppet utbrett och där används inga campingkort.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Kajbys,
vad är det för diskussionstrådar du saknar här i vårt forum och som skulle insorteras under rubriken "Camping", kan du nämna några exempel?
V-backen :)

Kajbys

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2025

Vi uppskattar verkligen friheten med vår husbil, att kunna stanna vart som helst, att klara sig på egen hand. Men, vi övernattar många gånger på campingplatser ändå. Det är ofta väldigt välordnat och vi nyttjar gärna campingens duschar istället för den i husbilen. Det dök nyss upp en fråga om ställplatser och campingplatser på forumet. Det var en punkt som direkt kunde ha gått in under Camping. Det kan röra min förra fråga om nyttjande av campingkort, det kan vara erfarenheter från campingplatser och ställplatser ang. exv hur platser är ordnade, tillgång till el, duschar, särskild övernattningsplats typ ställplats för husbilar, service, hur vi använder markis vid sol - regn - blåst, nyttjande av sidoväggar eller andra skydd, vettig grillutrusning, tips på bra campingplatser ur husbils-ägarsynpunkt. I Sverige och övriga Europa. Jag är säker på att det finns en hel del kring detta ämne. Vi har t.e.x. fått tips om en typ av staket som fungerar utmärkt för oss med hundar och har låg vikt och tar liten plats. På Gotland förra sommaren såg jag en jättebra grill hos en husbilsgranne.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det låter ju som nästan alla övriga ämnen i forumet, det skulle nog snabbt bli ganska oöverskådligt? :)

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det är väl till stor del det vi alla håller på med ?

Vi campar enbart när vi står på camping (inte så ofta:rolleyes:).

Vid alla andra tillfällen vistas vi i eller utanför, vårt parkerade fordon, vilket vi aldrig kommer att kalla eller uppfatta som camping.

:cool: Julian

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Enligt Wikipedia. Som inte alltid har rätt men redovisar det många anser.

Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande, men inte på hotell, vandrarhem eller under bar himmel. Vanligen färdas campingturisten med motorfordon, cykel, eller båt. Om man bor under bar himmel, vandrar till fots eller färdas med kanot, brukar man i stället tala om hajk.

Det känns som många har blandat ihop det med:

Campingplats är en parkanläggning som mot inträde tar emot campingturister och erbjuder mark eller stugby samt rinnande vatten och butik.

/Leif

Toppen