• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Camping" i Grekland

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter mer än två (2) år i Grekland.... så kan jag säga... att Grekland har ingen lag som förbjuder dig att parkera och sova i din husbil.... Däremot skall du akta dig för att campa... (ut med matta staket bord stolar och grill )
I dag kom polisen till mig här i Monemvasia.... jag har ståt här nästan kontinuerligt i mer än 10 månader.... Här får du inte sova, sa polisen.... Ursäkta men jag vill inte ställa till problem för dig, sa jag.... men om jag bryter mot en lag ... så vill jag har det skriftligt, jag har varit i Monemvasia i över 10 månader, sa jag.... Vi vet,, det är ok sa polisen och körde sin väg.... När jag var i Koroni då blev jag uppkallad till polis chefen i byn.... han sa genast.... jag skall vara ärlig mot dig (Antagligen ett ovanligt beteende här nere).... Vi (Grekland) har ingen lag mot det som jag kallar dig hit för.... Grekland har gamla lagar och vi är inte uppdaterad för dessa händelse.... sen berättade han att camping ägaren i byn hade gjort ett klagomål till polisen att jag "campar" i hamnen... så polisen sa att han inte gillade situationen men måste ta upp klagomålet.... Det slutade med att polis chefen sa att han skall skriva till högsta polis i regionen för att höra hur de skall framöver handskas med husbilar.... Sen har jag fått lära mig.... gäller det stranden eller hamnområdet.... så är det cost gard som har kontrollen... polisen på övriga platser.... så nu kan ni parkera lugnt och njuta av sköna Grekland....

Varma hälsningar Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Jag hade egentligen inte tänkt att skrive mer om "parkering" i Grekland.... Men efter nattens händelse så vill jag informera er om att.... Parkerar du en längre tid i en turistby här i Grekland.... så tar det inte lång tid innan någon lokalbo retar sig på dig... Det har nu hänt mig i flera byar att ungdomarna kommer och stör dig på natten.... De har bl.a gungat H-bilen men det vanligaste är att de kommer flera st med högljudda "mopeder" och håller ett himla liv när du vill sova.... Tiden här i Monemvasia har varit ganska lugn men i början så försökte ungdommarna störa mig på natten....Jag sa då till dem att jag är tacksam om det kör lugnt här där jag sover...sen har det varit lugnt en lång tid.... De senaste dagarna har här jag parkerar varit flera H-bilar alla från F. .... de har undrat om det går bra att sova där jag står, polisen jagar väl inte bort oss brukar de undra..... det finns en skylt med camping förbjudet för området... nä då bara ni inte campar säger jag..., inga bord eller stolar ute.... Ok ok brukar de säga.... och så har de under tre dagar full camping här.... Jag blev väldig irriterad.... men tänkte att jag är maktlös mot de som inte vill förstå.... så jag lät dem festa med sina nyfunna grannar.... nu kunde alla i byn se och höra hur trevligt vi H-bilfolk kan ha det när vi möter andra från vårt land....Det är inte ofta jag önskar att mina "grannar" skall köra vidare.... men med dessa grannar önskade jag det.... Så i går ca kl 00.30 hör jag flera högljudda mopeder.... Wovi reagerar också och vill ut..... snabbt på med kläder och fram med kameran.... så när gänget kommer körande i med högt ljud tar jag några bilder på dem.... två moppar vänder och kör härifrån.... men de 5-6 andra stannar... Ser ni inte att folk sover här säger jag.... Du får inte sova här säger en lång kille.... en annan säger vi vill inte ha er här... Hej vad är era problem undrar jag, Ni vet vem jag är och jag har stannat här i mer än 1 år.... använder mina pengar här jag har köpt en scooter för 1300.-€ och en utombordare för 1250.-€ av Georgio... sen handlar jag i era föräldrars affär och ätter ibland i deras restaurang, Jag använder mina pengar här i byn och så vill ni jaga bort mig.... två av killarna säger att det är rätt det du säger... men den långe killen babblar på och till slut säger han att han skall ringa polisen så de jagar bort mig och så ler han med hela huvudet mot mig... efter ett par min kommer en ung polis.... sen börja han förklara att ungdomarna är arga för att jag har fotat dem... och att det är olagligt... då frågar jag polisen hur skall jag veta namnet på dessa ungdomar.... hade här nu hänt något allvarligt så hade jag kontaktat polisen, och sen hade ni frågat mig vad heter personerna som jag vill anmäla.... Jag kan inte ett enda av deras namn men med kameran kan jag visa för er vem jag vill anmäla... men polisen lysnade inte på min förklaring och sen började polisen förklara att jag inte får campa här... Nä jag vet det det är ju därför jag har parkerat min bil... och parkera är inte det samma som camping... men det är en campingbil du har... Nä min bil är registrerad som personbil klass två så det är ingen campingbil.... men du kan campa med den du sover väl i den... Jodå jag sover i bilen... men vad jag gör i min bil är inte polisens sak säger jag till den unga polisen... sen börja han argumentera vad camping är.... du har öppna fönster i bilen så det räknas som camping när de är öppna.... Menar du verkligen att det är vad lagen säger om camping.? ... du har en dörr som står öppen det räknas också som camping... Jag skall berätta en sak för dig säger jag.... När jag var i Koronic så blev jag uppkallad till polisen en dag... Polischefen där sa klart och tydligt till mig att här i Grekland har vi inte uppdaterat våra lagar för denna typ av "problem".... vi har bara gamla lagar.... Jag kan göra en anmälan mot dig säger polismannen... Vist kan du det... men är det verkligen det du vill göra undrar jag.... och så sansar polismannen sig och vänder sig mot ungdomarna.... Sen säger han till mig... du behöver inte vara orolig de skall inte störa dig mer... och om de skadar din egendom eller dig så bara hör dig av till polisen.... Tack men jag tror att ungdomarna är klokare än så svarar jag.... och så börja ungdomarna berätta för mig att det finns andra H-bilar i byn där de för ett himla liv så nu skulle de köra dit i stället... Polismannen och jag pratar vid lite om Wovi.... han vill att jag kopplar Wovi för att hon springer efter mopederna... men herre gud säger jag de stressar ju upp henne... hon gör ju inget annat än springer bredvid....då kan du kräva att alla hundar i landsbygden skall kopplas för så fort du kör genom en by med moped så har du flera hundar efter dig.. och så kör ungdomarna iväg med Wovi efter... där ser du hon gör inget... ok .... nu måste jag köra efter och se vad de gör.... godnatt...
Så mitt råd efter vad jag har lärt mig här i Grekland....att är du på det helt klara med att du inte bryter mot en grekisk lag.... acceptera inte polismannens förklaring att du bryter mot en lag... Jag har hört H-bils folk som har gett pengar till polismän och det är förbjudet här i Grekland att ge polismannen pengar.... Så njuta av din tid här i underbara Grekland :spinny:

Kram Peter & Wovi
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Oops!!!
Vi kanske skall hålla oss borta från Monemvasia??? :D:D:D
Du kanske borde anamma vår stil med skratt, beröm, smicker och uppmuntran: Hundar, mopedungdomar och unga poliser skall "strykas medhårs"!!! :D :D :D
Hälsningar och kram till Wovi!
Julian
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: "Camping" i Grekland

Man kanske inte ska stå i hamnen i ett år. Inte konstigt att några blir irriterade. Stefan
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Vi ser fram emot att ni snart är här... så vi kan tillsammans ta de :msn_devil:ungarna....

Kram Peter & Wovi...

Oops!!!
Vi kanske skall hålla oss borta från Monemvasia??? :D:D:D
Du kanske borde anamma vår stil med skratt, beröm, smicker och uppmuntran: Hundar, mopedungdomar och unga poliser skall "strykas medhårs"!!! :D :D :D
Hälsningar och kram till Wovi!
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Ja.! du Stefan... De få bli hur irriterad de vill.... men de skall inte bråka med den de blir irriterad på.... för gör jag något olagligt så skall de informera polisen..... annars går vi mot anarki .....

Kram Peter & Wovi

Man kanske inte ska stå i hamnen i ett år. Inte konstigt att några blir irriterade. Stefan
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Man kanske inte ska stå i hamnen i ett år. Inte konstigt att några blir irriterade. Stefan
Så kan det ju visserligen vara! Folk retar sig på mycket!
Det finns folk som retar sig på (irriterar sig) att husbilen står för länge på den egna uppfarten. Förfular utsikten! Har faktiskt medfört anmälan till byggnadsnämnden!
Andra tycker att man campar på sin egen tomt utan byggnadstillstånd för campingverksamhet!
Det kanske beror på att de (de som irriterar sig) har för lite att göra?
De borde skaffa sig en hobby!
Peter har skaffat sig en HOBBY, han har mycket att göra!:)
Kalinýchta, Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Under de året jag nu har varit i Monemvasia så har jag hört/lärt mig en del om byn och folket.... Byn är beroende av turister så många invånare har sin inkomst via turistnäringen.... Det har fungerat bra i många år... men sen kom den grekiska krisen... antalet turister minskade... och med tiden så har den spiralen ökat... sen kommer det hit turister med båt och husbil....den turismen har ökat... och ökar hela tiden.... Nu uppstår en konflikt.... båt/H-bil´s folket bor inte på de små hotellen i byn.... och många av dem äter inte ute på restaurangerna... i vart fall inte dagligen....
Så vad gör byborna... de protestera till myndigheterna att här kommer en massa H-bilar som parkerar över allt .... när sen när H-bilsfolket börja campa (ut med bord stolar markisen solstolen grillen tv`n mm) .... och hotell/restaurang ägarna sitter nästan utan kunder och ser på.... då kommer irritationen/frustrationen hos ägaren att han inte tjänar några pengar på dig ....
Sen finns här i byn andra näringsidkare som gläds åt den "nya" turismen.... mat affärerna Kaféer (just Kaféer har ökat enormt här de sista åren) samt olika service inrättningar..
Nu är det så att "Makten" i byn låg tidigare hos restaurang och hotellägaren... Den håller nu på att ändras.... och för ett par månader sedan gick folket från kommunen ut till varje restaurang och kollade om restaurangerna höll sig till avgränsningarna på trottoarerna.... Det visade sig att så gott som alla restauranger hade överskridit linjen för vart de får ha bord och stolar.... några hade 20-30 bord utanför sina avgränsningen... så de blev beordrad att flytta in borden inom avgränsningen på trottoaren (en vit målad linje finns på trottoaren) Än en gång blev det ett himla liv på restaurangfolket.... Jag vet en som utsåg sig till "ledare", hon var så arg nu på kommunen och ville ha enskilt samtal med dem....vi vet ju inte ens vart gränsen för trottoaren är sa hon.... men än har de inte låtit henne komma till tals.... All samlad irritation sprider sig sen i hotell och restaurangs familjerna ....och flera av de ungdomar som kom störande den natten kände jag igen som barn till restaurang ägarna....

Till min glädje kan jag säga att jag står fortfarande kvar på "min" plats och nätterna som har gått har varit lugna....

Kram Peter & Wovi
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Allas vår (Gbg&Bohuslänningar) gamla "Kurt Olsson" (må hans själ vila i frid!), sade ofta, i Gbgs-radion, "Söker ni bråk? . . . . Då har ni kommit rätt!" och så spelade han "Are yoy looking for trouble? You've come to the right place!
Det verkar som du kan behöva lite hjälp och stöd, att försvara dit revir! "Hold on, I'm coming!"
Under tiden kan du väl spela den gamla Elvislåten för ungdomarna på högsta volym! Skulle tro att de gillar det!
If you're looking for trouble
You came to the right place
If you're looking for trouble
Just look right in my face
I was born standing up
And talking back
My daddy was a green-eyed mountain jack
Because I'm evil, my middle name is misery
Well I'm evil, so don't you mess around with me

I've never looked for trouble
But I've never ran
I don't take no orders
From no kind of man
I'm only made out
Of flesh, blood and bone


Ja, ja, ja, jag vet! Kan inte hjälpas! Jag har resfeber!
Julian
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: "Camping" i Grekland

[QUOTE

Kan inte hjälpas! Jag har resfeber!
[/QUOTE]

Hej Julian.
Har samma planer att åka dit för första gången.Hur blir din resa, genom Albanien eller ?? Kan du ge ett tips för en nybörjare grekisk turist .
En fråga till ? Funderar på att köpa en # son skapelse # men är lite tveksam om
den klarar grekiska stigningar ?

Mvh
 

Bilagor

  • rower-z-silnikiem-pomocniczym-sachs-spartamet-sa-lodz-sprzedam-76132942.jpg
    rower-z-silnikiem-pomocniczym-sachs-spartamet-sa-lodz-sprzedam-76132942.jpg
    85,4 KB · Visningar: 10

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Camping" i Grekland

Er det hjelpemotor og maks 25 kmh så den regnes som sykkel eller er det en EU-moped? I så fall er det registrering, forsikring, skatt og krav om hjelm.

Sachs moped er kult, men er sachs sykkel med hjelpemotor er det virkelig råkult :mcride::D.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Senast jag var i kontakt med Sachs var 1961 (13 år) min första moped en Sparta Sachs, när jag fyllde 14 (laglig mopedåldern i NL då) fick jag av far en Puch Florida och jag blev s.k. Mods. Vid 16 fick jag en Zündapp KS50 som jag bytte vid 17 till "monstret" Kreidler Florett. Vid 18 fick jag farsans Matchless 350 som jag kraschade med livet i behåll men jag har aldrig mer satt mig på en tvåhjuling annat än sådana man trampar sig fram på. Jag har alltid haft svårt för gashandtaget, det fanns liksom inget utrymme i handrörelsen mellan tomgång och fullgas. Din lilla Sachs klarar nog de flesta backar i Grekland, du behöver väl inte söka upp de blodigaste heller?
Albanien var det! Vår grovplanering kan du hitta här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/669360
En detaljerat beskrivning av vägval och teknikaliteter kommer efter den 16e denna månad, om försäkringen hinner skicka det gröna kortet på B-post (snåljåpar!). För utan det gröna kortet kommer du inte in i Montenegro och Albanien! Jo om du är villig att betala en extra försäkring för multum Euro per dag. Den skall också ha en personlig underskrift, inte den som man kan skriva ut på nätet hos en del försäkringsbolag, då går du bet! Förra gången fuskade jag och förfalskade den förtryckta namnteckningen med en tjock kulspetspenna! Den gick dom på!!!
Vi har inget "internationellt körkort", det sägs att man måste ha det men det sägs så mycket! De har aldrig besvärat oss med frågan. Vi får väl se, lite spänning måste det ju finnas kvar vid gränserna.
Det kommer mera! Efter den 16e! Om vi kommer iväg vill säga för de mest omöjliga händelser sker alltid i sista stund.
Hur skall jag nu få med camping i detta inlägg? Jo! Nu får väl Alve "vatten på sin kvarn!" eller "hö på sin gaffel!" som man säger i Holland. Det bjuder vi på "Heja Alve!"
Vi skall vistas på två campingar under resan ner till Grekland fast egentligen är de inga vanliga campingar men väl CamperCamps. Den ena ligger i södra Österrike innan den slovenska gränsen och den andra ligger i Albanien och har en stor pool, så där kan vi fastna några dagar. Mer info kommer på "Amstel i Grekland"
Kalinýchta, Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: "Camping" i Grekland

Hmmm.... 2010 körde jag genom Albanien... inte behövde jag något internationellt körkort ej heller någon (färsk) underskrift på det gröna kortet.... men som sagt allt kan ju ändras... Albanien kan jag varmt rekommendera... bl.a de "slumområden" som finns i Skoda... ett stort område där husen är uppbyggda av korrugerad plåt och plast.. folket är trevliga och jag hade inga problem i Albanien... körde bl.a från Tirana över bergen ner mot Thessalonikien i Grekland... Det enda problemet då var infrastrukturen, vägarna (om det fanns asfalterad väg) var i mycket dåligt skick... Jag minns när jag skulle köra under en jättehög järnvägsbro då jag var 100% säker på att snart faller flera av de stora stenblocken ner...Så jag stannade och väntade på att de stora stenblocken skulle falla ner.... men efter ca 20 min väntan tog jag mod till mig och trampade gasen i botten... Winston Churchill... lär ha sagt.... att jag har under mitt liv haft många problem..... men nu kan jag se att de flesta fanns bara i mitt huvud. :twitcy:
Så njut av H-bils livet och lycka till...

Kram Peter & Wovi
 
Senast ändrad:
Toppen