• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camping-förbud

Krabban 614

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
10959
Medlemskap
2023
Om det står en skylt att det är camping-förbud. Gäller den även husbilar eller avser skylten husvagnar?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Camping-förbud

Om det är förbud så är det! men sen vad som är camping är diskutabelt , är det en parkeringsplats så gäller P,regler, annars gäller väl kommuns egna regler, hälsningar Lasse

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Man kan ju parkera en husvagn också, så använd sunt förnuft och tänj inte på det som skyltägaren kan avse.

Så tycker jag.

Nja! Det är väl knappast så att det måste vara skyltägarens vilja som behöver gälla. Snarare är det markägaren eller annan rättsinnehavare. Om det är kommunal mark så skall det finns ett beslut i ordningsstadgan. Det har visat sig att det i några fall där skyltar om campingförbud har satts upp, inte alltid varit ett lagligt förbud. Detta kan dock vara svårt att veta. Frågan har tidigare diskuterats mycket på forumet, och den lär dyka upp igen.

Johan K.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det är ju ingen högstatussysselsättning att campa. Jag älskar ändå att campa med min husbil. På campingplatser.

:mcride:

F

F.d. 53197

Guest

Tja, går man enligt lagen är det väl den tillåtna parkeringstiden som gäller, så länge man inte ställer ut bord, markis mm. Men jag tycker att man ska tänka efter lite själv - sitter skylten vid en badplatsparkering skulle vi inte stanna länge där om det är sommar och badväder. Är det april och öde skulle vi nog kunna övernatta...

Man behöver ju inte ställa till problem för andra och tänja på alla regler bara för att få det bra för sig själv, utan man kan tänka på att ta hänsyn, föregå med gott exempel och ge oss husbilister ett gott rykte! :)

/Jessika

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

man behöver veta mer innan man kan uttala sig egentligen, är det en Pplats med campingförbud eller en större yta tex hamn, som ej är Pplats,(men där ju skylten onödig för där får ändå inte stanna,) och på en badplats kan man vara hela dagen o natten med utan att Campa, om det inte är Pförbud på natten, knepigt det här, men som skrevs tidagere Sunt förnuft o smidighet så blir alla tillfreds, hälsningar lasse

T

Teddi

Guest

i smarholmen låg de tre bilar hela kalla påskhelgen dom hade parkerat som en innergård,,jättemysigt,vi får väl se nu när säsongen drar igång på allvar,,

men visst sjutton har ni all rätt att parkera på en allmän bad-parkering,,många har ju bara husbilen som enda alternativ,,det gläder mej när ja går ut med teddi tidigt på morran,,ock man får ett litet snack eller bara en hälsning,,

klarar men sej i fyra dagar-nätter med sina tankar???????????

ni tömmer hemma hos mej!!!!!!!! ock får också färskvatten,,

ha de gott,,

Toppen