• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campa i Grekland

F

F.d. 518

Guest
Vi funderar på en resa till Grekland. Jag har läst att man kan ta en färja från Italien (Venedig) där man får lov att bo i sin bil. Verkar vara hyfsade priser. Är det någon här som har provat detta?

När är det bäst att åka? Vi funderar på maj eller september månad. Alla tips om camping i Grekland är välkomna!

F

F.d. 53133

Guest
Sv: Campa i Grekland

Vi var i Grekland förra sommaren. I Juli. Vi åkte från Venedig, campade ombord och var framme i Igoumenitsa ungefär ett dygn senare.
Vi hade bokat på camping Valtos i Parga och var där ett par timmar efter färjan landat...en underbar camping stranden obeskrivligt fin,
på kvällarna promenerade vi in till Parga.... ca 15 -20 min lugn takt beroende på hur långt man ville gå... vi var dessutom på en utflykt med buss som är ett måste om man är på Grekiska fastlandet...vi var i Meteora-bergen!!! Vi var också iväg med husbilen tlii floden STYX...
fantastiskt...!!!!
Vill ni.... så finns det mycket att berätta
vidare om vår resa till Grekland:twitcy:

F

F.d. 518

Guest

Tack Leif!

Det låter lika fantastiskt som jag föreställer mig det! Vi åkte ofta till Grekland, med charter, i "vår ungdom". Då var det Rhodos och Kreta som gällde.

Jag vill gärna veta mer om ALLT! Men till att börja med, hur var överresan från Italien? Hur var färjan? Man sover alltså i sin bil, men finns det matställen och andra faciliteter ombord? Eller campar man "fullt ut"? Vad kostade biljetten? Hur länge stannade Ni? Var det trångt på campingarna i juli?

Ja, Du ser - 100 frågor!

staffanb

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
206
Medlemskap
2024

Vi var också i Grekland förra sommaren, färja till från Venedig midsommardagen, landade i Patras. Tog färjan tillbaks från Igoumenitsa mitten av juli till Bari. Färjan från Venedig var lyxig, färjan på återvägen var skunkig, undvik denna led. Venedig-Patras kostade drygt 3000, vi campade ombord, fick elkabel i handen direkt. Rekommenderas.
Vi åkte runt Pellopenese, lungn trafik(!) ingen trängsel på campingar. Missa för 17 inte Kipaarissia, underbar camping norr om stan. Gjorde Athen, Levkas och Parga innan vi vände åter. Underbar resa, det var vårt första besök i Grekland. Mest varit i Italien och Frankrike tidigare.

staffanb

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
206
Medlemskap
2024

Boka bums, begränsade platser - om fullbokat försök från Ancona. Kolla i såfall en camping vid Santa Maria di Porto Nuovo (1-2 mil söder Ancona) får inte missas. Om ni gillar bad, klart vatten och mycket speciell natur (och vill slippa dingel.dangel)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi åker varje år till Grekland (Igomenitsa eller Patra) under de senaste 10 åren. Vi föredrar att åka från Venedig Minoan-line och "camping ombord" och slipper då en massa onödiga mils körning till Ancona eller Brindisi.

Åker man i september som vi gjort de senaste åren så behöver man inte boka. Kommer man till hamnen och det är fullt på den färjan kan man stå i hamnen tills dagen efter, det kostar inget. Har färjan avgått får man inte köra in i hamnområdet utan måste stå på parkeringen utanför (36 Euro/natt) eller någon camping i närheten och köra in dagen efter. Bokar man inte så har man heller inga tider att passa och man kan lugnt stanna någon dagen på vägen om man ser en intressant plats.

I Grekland kan man lugnt fricampa om man vill, det känns tryggt och säkert, men undvik att fricampa i storstäderna.

Bästa tiden tycker vi är sept-okt då både vatten- och lufttemperaturen ligger runt 28 grader. På våren är vattnet betydligt kallare och det regnar ganska ofta på de Ioniska öarna.

F

F.d. 518

Guest

Tack för alla tips och råd! September får det bli. I år, om jag lyckas fixa hund- och kattvakt!

Gert och Margareta

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2025

Vi åker till Grekland den 28 maj från Venedig med Minoan Lines camping ombord.
Kör iland i Igoumenitsa, stannar i Grekland 15 dagar åker tillbaka till Venedig via Patras.
Bokade tidigt redan den 5/12-06.
Betalade 5229,00 exkl. avbokningsförsäkring.
Åker med en Kabe Trawelmaster 7,25 m lång.
Bokade via Ferry Center.

Senast ändrad:
F

F.d. 518

Guest

Lyckostar! Berätta gärna om resan när Ni är tillbaka.

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Jaså du Gert.M. det var du som var en av de som tar plats på båten vi ville med :D
Nä jag skojar.. försökte boka från Venedig men det var fullt så vi åker från Ancona den 29 maj o hem fyra veckor senare från Patras. Betalade ungefär samma. Å vad jag längtar.
/Cecilia

Toppen