• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Calles i Heiligenhafen tar % på vad man handlar !!

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Calles i Heiligenhafen tar % på vad man handlar !!

Blev väldigt irriterad när det på kvittot framkom att jag fått betala ca 40 kr extra för att jag betalade med kort (ICA-Kort) Skamligt tycker jag.
Har inte stött på det i andra affärer som ex Aldi eller när jag tankat

Gull-Britt
:(
i vilken ALDI-butik har du bet.med svenskt kort?ALDI tar inte de vanliga bet.korten.Gränshandeln i Tyskland har ALLTID tagit avgifter.Detta talar de om för kunden med tydliga anslag vid kassan.Avgiften är ett %-påslag på summan.M.a.o.helt försumbar.Passar det inte så betala kontant.Svensk lag gäller inte utanför gränserna

F

F.d. 25045

Guest

Inte behöver man gilla "läget" men dom gör ju som dom vill, snart kommer dom väl att ta betalt för kvittot oxå, om jag ska handla på Borderchop etc. handlar jag numer kontant i EURO så behöver man inte betala dålig växlingskurs fram o tebaks hit o dit o kortavgift.
Vinstprofit brukar ju skita sig i slutänden för de flesta företag.
Vinstprofit ej samma sak som vinst.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Danskarna är goda affärsmän, det finns det många exempel på. Kallas här nere i Skåne för Nordens holländare. Mitt bästa exempel är att om man tar en öl på Kastrup i väntan på avgång så lägger man pant på ölflaskan. En Dkr som man får tillbaks när/om man lämnar flaskan i kassan när den är tom. Men hur många vet detta, och hur många gör det. Smart!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu Anders måste du berätta för mig vad "vinstprofit" är för något, så jag kan passa mig när det kanske dyker upp, eftersom det enligt dig kommer att skita sig. Förstår att Bordershop och Calles, redan är besmittade.

Själv har jag lärt mig att vinst är det som blir kvar efter att ha dragit bort kostnaderna från intäkterna.

Profit på svenska har jag lärt mig är synonymt med förtjänst och på engelska är profit, vad jag förstår, det vi på svenska kallar vinst.

Däremot finns det ett annat närbesläktat ord som kanske bättre förklarar det negativa, om någon söker utnyttja situationen, exploatera eller parasitera. Då är väl ordet profitera bättre...... eller skall det vara vinstprofit, vi stämplar Bordershop och dess gelikar med? :)

Skämt åsido, det finns väl ingen som tvingar oss till Bordershop, som goda samhällsmedborgare och med omtanke för miljön så föreslår jag att vi stannar hemma och cyklar till systemet. Glöm inte att ta med plastkassen hemifrån!

Upp till kamp, vi skall inte göda dessa självgoda, feta danska handelsmän! :twitcy:

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Inte behöver man gilla "läget" men dom gör ju som dom vill, snart kommer dom väl att ta betalt för kvittot oxå, om jag ska handla på Borderchop etc. handlar jag numer kontant i EURO så behöver man inte betala dålig växlingskurs fram o tebaks hit o dit o kortavgift.
Var växlar ni till Euro till bättre kurs i kontanter än via betalning med kort?
kurs för sedlar är väl alltid sämre än sk. checkkurs?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Uttak i bankomat gir samme kurs som betaling med det samme kortet om du har kort fra en bank som ikke har et ekstragebyr for dette. En må bare ikke tillate bankomaten å belaste i svenske kroner - da er det bankmatbanken som står for omvekslingen til en dårligere kurs. Bruker lokal valuta i sedler og mynt i Danmark og Tyskland, pengene tas ut via det samme creditkortet som jeg benytter i andre land.

F

F.d. 53091

Guest

På Calles sida står växelkurs till svkr! Dom sista två ggr vi var där var kursen bättre på svkr än växelkursen på banken! O med tanke på Svenska priser så Sk---R jag i vilket!!:mcride:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Los Suecos!
Mycket intressant!
Men åker man över bron till Danmark då lämnar man den svenska gränsen, & ändå är man "faktiskt" i samma Region
enligt Politikerna!
Öresunds Regionen, eller Svenskarna har blivit kloka på vem som bestämmer?
Mvh.

Här är en varning på sin plats!

Om man inte kan acceptera att det finns andra modeller i andra länder, ja då skall man nog vara försiktig när man passerar den svenska gränsen! I det här fallet är det redan Öresundsbron som är en riktig fälla, eftersom man i Danmark har en annan syn på t.ex. kreditkortsavgifterna!

För att inte tala om t.ex. USA där man har fräckheten att i alla lägen lägga på sin omsättningsskatt (tax) till slutkunden. Att man sedan har olika skattesatser i de olika stater gör det ännu virrigare. Om inte det räckte, den amerikanske kyparen står också där med sina hundögon och i princip avkräver mig ytterligare 20% på vad det står på notan!

Ja, ja..... jag tror det gäller att gilla läget när man lämnat den svenska gränsen och helt enkelt acceptera att man i andra länder har andra system och ofta är de inte helt idiotiska, tvärtom!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Flor16, visst finns "Öresundsregionen" som ett fint begrepp, fyllt med visioner, men om jag förstått rätt så har det "blivit lite av tumme", av de ambitiösa planerna. Så mycket konkret innehåll finns det väl inte, eller..?

Tack och lov består fortsatt nationalstaterna med sina egna suveräniteter! Tror det är bra så..... och lite spännande är det ju också att komma till ett annat land, eller hur?

Tommy

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ursäkta Trådskaparen!
Där skrevs så mycket om vad Danskarna bestämmer över så jag kunde inte låta bli & göra ett övertramp på rubriken!
Mvh.

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Handlade själv hos Calles på väg hem från Frankrike för ett tag sedan. Gjorde för skojs skull en prisjämförelse vad jag skulle fått betala på systemet. Betalade ca. 1.800:- och fick varor för motsvarande 6.250:-. Betalar gladeligen 40:- för den skillnaden! Varför åka omkring med en massa kontanter, när det finns kort?

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025

Det har ju inte med saken att göra hur mycket man tjänar på att handla på Calles jämfört med
systembolaget. Utan varför man tar ut ett procentbelopp på summan jag har handlat för.

Vet att ni sagt att tex Calles upplyster om detta, och det är ens eget val att handla där.

Men man använder sig av kortet för att vi blivit uppmanade att handla med detta i stället för att bära omkring sig kontanter. pga av rånrisk för butikerna, andra kostnader och ens egen bekvämlighet.

Enligt EU-beslut skall väl bankerna inte ta ut någon extra kostnad när jag handlar med kort? Eller har jag fel för mig?

Tur att inte alla tar ut % på allt jag handlar med mitt betalkort, när man är utomlands, då hade semestern blivit en aning dyrare.

Toppen