• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Calles i Heiligenhafen tar % på vad man handlar !!

F

F.d. 50101

Guest
Blev väldigt irriterad när det på kvittot framkom att jag fått betala ca 40 kr extra för att jag betalade med kort (ICA-Kort) Skamligt tycker jag.
Har inte stött på det i andra affärer som ex Aldi eller när jag tankat

Gull-Britt
:(

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Calles i Heiligenhafen tar % på vad man handlar !!

Tror faktiskt att både Border shop och Calles tar betalt i Danska kronor och kort betalning går via dansk bank som tar ut avgift on det inte är ett "Dankort".

Har själv blivit irriterad eftersom jag betalt med cc i Euros, som man räknat om till danska kronor. Trodde att man i tyskland gjorde sina ekonomiska transaktioner i Euros, men det gör man inte hos de här två "handelsmännen".

F

F.d. 29853

Guest

Ok men vad är 40kr med tanke på vad din inköpssumma blev?...Men oavsett blev det väl billigare än på Bolaget eller?:twitcy:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Varför handla hos de som tar ut en kortavgift? Finns företag även i Sverige som försöker med detta.

F

F.d. 55397

Guest

Varför handla hos de som tar ut en kortavgift? Finns företag även i Sverige som försöker med detta.

Därför är det viktigt att vi "anger" oseriösa handlare!

Rimligtvis borde korthanteringen ge enorma vinster mot kontanthantering, att kalla betalningen för kontantuttag i en annan valuta är fult.

Forex ex vis upplyser om detta när man skall köpa valuta o ber att man går via bankomaten (och orsakar ökad kontanthantering åt sig själva)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Därför är det viktigt att vi "anger" oseriösa handlare!

Rimligtvis borde korthanteringen ge enorma vinster mot kontanthantering, att kalla betalningen för kontantuttag i en annan valuta är fult.

Forex ex vis upplyser om detta när man skall köpa valuta o ber att man går via bankomaten (och orsakar ökad kontanthantering åt sig själva)

Ja, nu handlar den här tråden om Calles i Heilighafen och att kalla dem och t.ex. Scandlines Bordershop för oseriösa handlare är väl att ta i, ja t.o.m. förbaskat oförskämt!

Om du i stället orkade läsa vad som gäller och varför, så kanske du taggar ner lite!

Det här kan du läsa på Calles hemsida;

"PBS Danmark (Pengeinstitutternes Betalings Service) opkræver gebyrer ved brug af kreditkort i Tyskland. Det er således IKKE butikken, der opkræver disse beløb, men PBS Danmark. På grund af vore lave priser skal du selv betale gebyret ved anvendelse af kreditkort. Gebyret tillægges kassebonen som en procentsats af det samlede varekøb, hvorfor vi kun kan anbefale dig at betale kontant - hvis du vil opnå den optimale besparelse ved at handle hos Calle.

Calle modtager følgende betalingskort:
Dankort (VISA/Dankort) (gebyr 1,2%) Kun med PIN kode.
VISA (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.
MasterCard (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode."

Calle´s uppmanar alltså sina kunder att betala kontant för att slippa "gebyr/kostnad som det danska bankerna avkräver. Det här har varit aktuellt tidigare här på HBK, men då vill jag minnas att tråden handlade om kostnaden som man fick när man tankade med kort i Danmark.

Det är samma kostnad igen, Calles och Bordershop är danska företag och använder därför danska banker för sina betalningsströmmar och bankerna tar ut dessa avgifter. Självklart kan man kalla Danska banksystemet omodernt, dyrt och jag vet inte vad, men kalla för den skull inte företagen för oseriösa!

Tyvärr tycker jag att man ofta möter en väldigt företagarovänlig attityd här på Forumet. Rallarsvingar mot företagen, konspiratoriska undertoner...... Trist, eftersom det behövs företagare, driftiga entreprenörer!

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Tyvärr tycker jag att man ofta möter en väldigt företagarovänlig attityd här på Forumet. Rallarsvingar mot företagen, konspiratoriska undertoner...... Trist, eftersom Sverige behöver företagare, driftiga entreprenörer![/QUOTE]

Nu gällde det tydligen "danska banker" eller?
Skapar knappast jobb i Sverige.:rolleyes:

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025

Sen kan man handla samma varor i affär i Sverige, utan specificerad kortavgift .. Fast summan betalar totalt sett blir ändå dyrare än Calles har jag märkt..:)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tyvärr tycker jag att man ofta möter en väldigt företagarovänlig attityd här på Forumet. Rallarsvingar mot företagen, konspiratoriska undertoner...... Trist, eftersom Sverige behöver företagare, driftiga entreprenörer!

Nu gällde det tydligen "danska banker" eller?
Skapar knappast jobb i Sverige.:rolleyes:[/QUOTE]

OK, har ändrat texten......... det gällde självklart oavsett var företagen finns!;)

F

F.d. 29701

Guest

calles är dyrt handlar allt på nielsens i burg bra priser

S

Sören-6830

Guest

När det gäller köp i Danmark med svenska kontantkort finns en överenskommelse i Nordiska Rådet att avgift inte ska tas ut.
Detta tillämpas inte i Tyskland även om danska banker används.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Påstås nu att "Danskarna också bestämmer över spritpriserna, så även med "Bropriserna??
Mvh.

Ja, nu handlar den här tråden om Calles i Heilighafen och att kalla dem och t.ex. Scandlines Bordershop för oseriösa handlare är väl att ta i, ja t.o.m. förbaskat oförskämt!

Om du i stället orkade läsa vad som gäller och varför, så kanske du taggar ner lite!

"PBS Danmark (Pengeinstitutternes Betalings Service) opkræver gebyrer ved brug af kreditkort i Tyskland. Det er således IKKE butikken, der opkræver disse beløb, men PBS Danmark. På grund af vore lave priser skal du selv betale gebyret ved anvendelse af kreditkort. Gebyret tillægges kassebonen som en procentsats af det samlede varekøb, hvorfor vi kun kan anbefale dig at betale kontant - hvis du vil opnå den optimale besparelse ved at handle hos Calle.

Calle modtager følgende betalingskort:
Dankort (VISA/Dankort) (gebyr 1,2%) Kun med PIN kode.
VISA (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.
MasterCard (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode."

Calle´s uppmanar alltså sina kunder att betala kontant för att slippa "gebyr/kostnad som det danska bankerna avkräver. Det här har varit aktuellt tidigare här på HBK, men då vill jag minnas att tråden handlade om kostnaden som man fick när man tankade med kort i Danmark.

Det är samma kostnad igen, Calles och Bordershop är danska företag och använder därför danska banker för sina betalningsströmmar och bankerna tar ut dessa avgifter. Självklart kan man kalla Danska banksystemet omodernt, dyrt och jag vet inte vad, men kalla för den skull inte företagen för oseriösa!

Tyvärr tycker jag att man ofta möter en väldigt företagarovänlig attityd här på Forumet. Rallarsvingar mot företagen, konspiratoriska undertoner...... Trist, eftersom det behövs företagare, driftiga entreprenörer!

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

:yes:Hej .
Även Fleeggards och Scand tar ut avgift om man handlar med kort!
Bästt att ha kontanta slantar i Tyskland/Burg af Fehmarn
Vänliga upplysningar bara.

F

F.d. 29925

Guest

Med de prisfördelar vid köp av alkoholhaltiga drycker i Tyskland är 40 kronor knappast något att klaga på. Om man använder ett kreditkort i stället för ett bankkort har man ju även upp till 60 dagars kredit.:):)

(men visst är danskarna duktiga affärsmän, redan för en 15 år sedan var det inte ovanligt med danska produkter i franska livsmedelskedjor, men inte en enda svensk kunde jag hitta.)

F

F.d. 55397

Guest

"
....!

När jag går in i en affär vill jag läsa på prislappen vad jag skall betala när jag går ut genom kassan, en ganska enkel princip utan tillägg för städning, ventilation, kontanthantering eller kort.

Visst behövs företag, men ärlig prissättning/redovisning är ett basalt krav

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

När jag går in i en affär vill jag läsa på prislappen vad jag skall betala när jag går ut genom kassan, en ganska enkel princip utan tillägg för städning, ventilation, kontanthantering eller kort.

Visst behövs företag, men ärlig prissättning/redovisning är ett basalt krav

Här är en varning på sin plats!

Om man inte kan acceptera att det finns andra modeller i andra länder, ja då skall man nog vara försiktig när man passerar den svenska gränsen! I det här fallet är det redan Öresundsbron som är en riktig fälla, eftersom man i Danmark har en annan syn på t.ex. kreditkortsavgifterna!

För att inte tala om t.ex. USA där man har fräckheten att i alla lägen lägga på sin omsättningsskatt (tax) till slutkunden. Att man sedan har olika skattesatser i de olika stater gör det ännu virrigare. Om inte det räckte, den amerikanske kyparen står också där med sina hundögon och i princip avkräver mig ytterligare 20% på vad det står på notan!

Ja, ja..... jag tror det gäller att gilla läget när man lämnat den svenska gränsen och helt enkelt acceptera att man i andra länder har andra system och ofta är de inte helt idiotiska, tvärtom!

Senast ändrad:
P

pyret12

Guest

Calles har i många år tagit ut en avgift när det gäller kort.....Aldi tar inga kort..:)

P

pyret12

Guest

Bodershoppen tar 1 % av vad du handlar tror det står med..när du går in i butiken....

Toppen