Sv: Calles i Heiligenhafen tar % på vad man handlar !!
Därför är det viktigt att vi "anger" oseriösa handlare!
Rimligtvis borde korthanteringen ge enorma vinster mot kontanthantering, att kalla betalningen för kontantuttag i en annan valuta är fult.
Forex ex vis upplyser om detta när man skall köpa valuta o ber att man går via bankomaten (och orsakar ökad kontanthantering åt sig själva)
Ja, nu handlar den här tråden om Calles i Heilighafen och att kalla dem och t.ex. Scandlines Bordershop för oseriösa handlare är väl att ta i, ja t.o.m. förbaskat oförskämt!
Om du i stället orkade läsa vad som gäller och varför, så kanske du taggar ner lite!
Det här kan du läsa på Calles hemsida;
"PBS Danmark (Pengeinstitutternes Betalings Service) opkræver gebyrer ved brug af kreditkort i Tyskland. Det er således IKKE butikken, der opkræver disse beløb, men PBS Danmark. På grund af vore lave priser skal du selv betale gebyret ved anvendelse af kreditkort. Gebyret tillægges kassebonen som en procentsats af det samlede varekøb, hvorfor vi kun kan anbefale dig at betale kontant - hvis du vil opnå den optimale besparelse ved at handle hos Calle.
Calle modtager følgende betalingskort:
Dankort (VISA/Dankort) (gebyr 1,2%) Kun med PIN kode.
VISA (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode.
MasterCard (gebyr 2,32%) Kun med PIN kode."
Calle´s uppmanar alltså sina kunder att betala kontant för att slippa "gebyr/kostnad som det danska bankerna avkräver. Det här har varit aktuellt tidigare här på HBK, men då vill jag minnas att tråden handlade om kostnaden som man fick när man tankade med kort i Danmark.
Det är samma kostnad igen, Calles och Bordershop är danska företag och använder därför danska banker för sina betalningsströmmar och bankerna tar ut dessa avgifter. Självklart kan man kalla Danska banksystemet omodernt, dyrt och jag vet inte vad, men kalla för den skull inte företagen för oseriösa!
Tyvärr tycker jag att man ofta möter en väldigt företagarovänlig attityd här på Forumet. Rallarsvingar mot företagen, konspiratoriska undertoner...... Trist, eftersom det behövs företagare, driftiga entreprenörer!