F
F.d. 8656
Guest
Hej, någon som vet hur solpanel skall kopplas in?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har en Calira EVS 30/20-DS/IU så jag vet inte säkert om infon nedan är relevant för er laddare:
Vi kontaktade tillverkaren (via Knaus/Weinsbergs generalagent Bergholm) för att få svar på den frågan. Dom rekommenderade att koppla direkt på batteribanken (via en mppt-regulator). "Det tillför ingen extra funktionalitet att koppla via elblocket" löd svaret.
Vår solcell laddar först bodelsbatterierna, och sedan, när dom är full-laddade också startbatteriet. Hur det går till får de lärde svara på, men det funkar. Om det är sol på morgonen är alla batterier full-laddade före kl 10 fm.
Ut fra dokumentasjonen som foreligger så er direkte kobling til batteriene via en god solarregulator eneste løsning. Er det Silverpilen som skal få litt ekstra?
Leste i manualen på EBL at ladingen av bilbatteriet skjer på samme måte som på Flair - når bobatteriet er fullt og bilbatteriet trenger litt ladning så kobles de sammen i EBL. Det hele trigges med spenningene - 14.1V eller høyere på bobatteriet og under en spenning jeg ikke husker på bilbatteriet var i Calira sin brukermanual. På Flair er det 12,5V som er denne triggeren.
vi köpte till en separat panel till mppt-regulatorn (tillbehör till ivt regulatorn). Den visar bla.a. laddstatus och aktuell laddning.
Regulatorn är kopplad direkt till bodelsbatteribanken - ej via caliran. Startbatteriladdningen sker "bakvägen" - Knut förstår sånt bättre än vad jag gör.
Koppla så du får användning via shunten. Sen om det är direkt på batteriet eller ej, saknar betydelse. Kan din Calira ladda bilbatteriet när bobatteriet är fullt? Då menar jag inte via 220