• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Caddy "Sållet"

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Måste bara visa att det inte bara är Fiat som ska kallas "sållat".
Hämtade ut en ny Caddy i veckan med deras för första gången common raildiesel. Visst är det fantastiskt att inte VW tidigare haft det i sina Caddys. OBS! Den låter fortfarande som en gammal diesel. Helt otroligt.
Min 160HK Fiat går otroligt mycket tystare.

När man öppnar huven och ser vilket virr varr det är så kan man inte sluta fundera över varför så många tycker det är något extra att ha en Caddy. Det första man undrar är om dom glömt montera en kåpa men så är inte fallet. Det ska se ut så här. Då undrar man vem som slängde handgranaten i motorrummet. Konstruktionen är slangar, slangar, slangar och åter slangar????????

Titta och bedöm själva.

Bilagor

• PICT5141.JPG
    PICT5141.JPG
    71,5 KB · Visningar: 33
  • PICT5142.JPG
    PICT5142.JPG
    72,8 KB · Visningar: 16
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Caddy "Sållet"

Det ser ut som om utväcklingen går bakåt
Jämför med enGolf GTI 1979

Bilagor

• GolfGTI.jpg
    GolfGTI.jpg
    86,3 KB · Visningar: 13

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, tycker det ser ut som att tigga om problem.
Vem skall kunna hålla ordning på det ormboet när bilen blir några år gammal och slangar, ventiler m.m. börjar bråka.

Fundersam JANKRO.

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Jag har också en Caddy 2011 med 2 Litersmotorn som går tyst och fint den är också mycket tystare än min föregående 1,9 L.
Sen att de har skippat plastkåpan har ju ingen betydelse anser jag.
Såg att ngn jämförde med en Golf GTI med bensinmotor Hmm?

Jag har haft både Citotreng o Renult och skulle definitivt inte byta.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Håller inte riktigt med dig om att det inte gör något att kåpan saknas men visst går den fint.
Min är bara en 1,6:a men den är nog lite rappare än 1,9:an -08 som jag hade tidigare. Fst den har nu bara gått 40mil.
En box kommer att monteras.

Men håll med om att det ser ut som en smärre sprängning under huven.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

A jag kunde ju inte låta bli men är det så att El-firman är rädd om motorn så bör man ju kunna eftermontera Audi´s kåpor och det bör ju inte vara så dyrt men det borde ju funnits från början .

( Var förbi din kåk för 1 månad sedan men ni var inte hemma , så jag fick ta kaffet i grannkåken ;) :) )

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Synd, hade varit trevligt med ett möte och lite husbilssnack.

Firman är för stor och struntar totalt i plastkåpor men ställer gärna upp med en box.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Nåja, VW kan också motorrum;

2011-Volkswagen-Phaeton-Engine.jpg

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Ormbo :D

På ekte motorer var ormbo ett herlig grenrør, i dag gummislanger, hvem sa utvikling....:confused:

Litt morsomt er det også at den gang Fiat(som vel utviklet commonrail) og Alfa Romeo kom med Common rail stod Vw/Auda fortsatt og skrøt av "pumpedysene" sine som virkelig var framtiden......

Fiat/Alfa tror jeg kom med commonrail på første utgave av 156 og det er vel i 1997....

"Vorsprung durch teknik" er en materialisert som en plastkappe over motoren ;)

:mcride:

J

Jarn

Guest

Håkan, är det inte så att kåpan inte får plats i en Caddy?

Jag har likadan motor och årsmodell som din och då ser det ut så här:

Bilagor

• P1030666.JPG
    P1030666.JPG
    106,3 KB · Visningar: 4

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst kan det vara så Rolandh. Fast det gör nog saken bara ännu märkligare att man inte tar fram en som passar.

Fast det är väl pengar o sen så blir dom här bilarna nästan alltid företagsbilar och då är det nog inte många som bryr sig.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Beträffande ormbo. Jag skulle hellre ta en bil där allt syns, där man ser direkt om det skaver, eller läcker mm.
Vad som halst kan hända under en Audikåpa när det märks på annat sätt är det för sent.
Motorummet ser man först vid lyft huv, så vaför viktigt med snygg motor?

Mulle meck :D

A

Amatören

Guest

Juan har ju en poäng om dämpning men jag håller med Jägarn, jag vill nog hellre se motorn när jag lyfter på huven än en huv till. Annars kan man ju lika gärna plombera huven och ha utvändiga fyllningshål som Audi A2.

Toppen