• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

C kort som julklapp eller en rättighet ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Personbil och lastbil hade förr i tiden samma krav på körkort, nämligen "B", för de som körde yrkesmässigt krävdes ett "trafikkort". För att strama upp det hela och på sikt få alla tunga lastbilsförare att ha en egen behörighet bestämdes att införa behörigheten "C". De personer som i många många år helt lagligt framfört tung lastbil med behörigheten "B" utan trafikkort fanns möjligheten att intyga för sig själv och eventuella personer i omgivningen att de framfört tung lastbil ett visst antal mil. Ett exempel på personer som tidigare lagligt framförde tung lastbil på "B" kort utan "trafikkort" var hantverkare som fraktade sina verktyg på lastbilen och nu skulle omfattas av intygsövergången till "C" kort.
Således ett helt lagligt intygande och ingenting som gavs bort av myndigheterna utan prövning. Den person här på forumet som i tidigare inlägg kallade oss som skrev intyg helt enligt reglerna borde be om ursäkt för orden "kreti och pleti" eftersom jag anser detta vara ett nedsättande tillmäle till oss som helt enkelt följde lagen för att även i fortsättningen kunna köra vår tunga lastbil utan trafikkort.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: C kort som julklapp eller en rättighet ?

Vet ej och är ej intresserat av vilken kategori du själv anser dig tillhöra, men om man skall vara konsekvent så borde alla de som kan intyga, (med hjälp av vänner eller på annat tidigare godtagen formalia) utan större komplikationer bli beviljade ett C1 kort.
Att vem som helst (kreti och pleti) kunde få en C.behörighet endast genom ett intyg är fortfarande enligt min bedömning mycket märkligt, oberoende av vederbörandes eventuella trovärdighet.
Grattis till C-kortet förresten, grabben har ett, fått på posten.:D

Det jag vidhåller är att det är mycket märkligt när det gäller de svenska körkortsbehörigheterna. Att det är än värre i vissa andra länder ex på balkan är nog inget försvar för vår egen myndighet i körkortsfrågor.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Hej Decker, jag tillhör den kategorin som före 1984 kunde köra tung lastbil i egen verksamhet, dock ej körning mot betalning på mitt "B" kort, för att fortsätta transporterna av eget hantverk så var jag nödgad att intyga körvana med tung lastbil, kan det på något sätt vara klandervärt att uppdatera sitt körkort helt enligt reglerna, och nu 30 år senare anses ha fått detta som en gåva, då det i själva verket var en åtstramning som skedde.
Hurvida denna åtstramning var nödvändig eller ej har jag ingen synpunkt på.
Om det blir ändrade regler så de med PB 2 kommer att få behörigheten
"C1" är inget som jag kommer att ligga sömnlös över

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Vet ej och är ej intresserat av vilken kategori du själv anser dig tillhöra, men om man skall vara konsekvent så borde alla de som kan intyga, (med hjälp av vänner eller på annat tidigare godtagen formalia) utan större komplikationer bli beviljade ett C1 kort.
Att vem som helst (kreti och pleti) kunde få en C.behörighet endast genom ett intyg är fortfarande enligt min bedömning mycket märkligt, oberoende av vederbörandes eventuella trovärdighet.
Grattis till C-kortet förresten, grabben har ett, fått på posten.:D

Det jag vidhåller är att det är mycket märkligt när det gäller de svenska körkortsbehörigheterna. Att det är än värre i vissa andra länder ex på balkan är nog inget försvar för vår egen myndighet i körkortsfrågor.

Det var faktiskt så att vem som helst kunde söka för att få C-behörighet under en period. Det krävdes bara en motivering, inga bevis eller intyg. Man kan tycka det är konstigt men så var det. Det räckte om jag minns rätt att man intygade att man kört xx antal mil med tung lastbil för att få det.

Jag hade själv kört lastbil under ett år inom det militära så jag ansökte och fick det men då anser jag mig själv som van förare av lastbil, och det med rätta. Sen hur det är med alla andra som sökte och fick har jag ingen uppfattning om.

Ha en trevlig lördagskväll..

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Givetvis var det många som solklart fick sina C-kort på ärlig väg, men jag kan ändå ha förståelse för utrycket kleti och pleti då många också tog tillfället i akt och i princip ljög sig till sina körkort. Jag har som jag skrev i den andra tråden flera exempel i min närhet på det. Farsan vars enda erfarenhet av lastbilar var att han ibland körde en brödbil in och ut ur verkstan fick sin behörighet så, sen klandrar jag inte dom tig chansen och jag hade troligen också hoppat på möjligheten om motsvarande situation framkommit för min del.

Jag anser tex att jag har hyffsad koll på att köra motorcykel efter många timmar på diverse crossar och dylikt men jag får inte köra så mycket som en 50cc monkeybike, svärmor å andra sidan som aldrig har grenslat en hoj får sätta sig på en cbr 900rr och köra...

För övrigt så är jag lyckligt lottad som fick möjlighet att ta civilt CE kort i lumpen, det har jag haft glädje av många gånger

//Peter

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Att ge alla med "gammalt" B-kort ett C1-kort strider mot svensk rättsuppfattning, eftersom det innebär att man förlorar en rättighet man idag har - nämligen rätten att köra en personbilsregistrerad husbil som väger mer än 7,5 ton.

(Det är samma resonemang som ligger bakom att det för dem med "gammalt" B-kort inte finns någon viktbegränsning.)

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

För mig räckte det inte med ett gammalt militärt förarbevis. Jag var tvungen att ordna ett färskt intyg från en oberoende part att jag regelbundet körde tyngre fordon, det räckte inte att jag skrev det själv, hälsar Björn

F

F.d. 29925

Guest

Hur som helst så finns det säkert en viss kreativitet när det gäller att skaffa sig behörigheter eller "förmåner" rent generellt hos var och en. Men avsaknaden av logik hos myndigheterna stör i alla fall mig till viss del.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Krävdes det intyg, eller krävdes det inte intyg???

Det krävdes ett muntligt intyg hos polisen för min del. En barsk polis spände blicken i mig o frågade om det verkligen var sant när jag intygade att jag kört en flyttbil t.o.r t Norrland (o det var verkligen sant). Minst 100 mil med tung bil skulle man ha kört för att kunna få C-behörigheten. Men visst var det många som intygade osant. Känner själv ett par stycken.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag känner inte alls igen mig när man skrivit egna intyg eller mer eller mindre fått C-kortet i kornflakespaketet.
Jag körde en Scania 140 med 3-axlat släp (40 ton) under helger och skollov år 1973 och 1974. Arbetsgivaren skrev ett intyg men se det godkändes inte, jag hade kört 2 dagar för lite det sista året.
:mad:
Det blev till att köra upp som "vilken Svensson som helst". Lastbil med 2-axlat släp lastat till 2/3 av totalvikt med backning som gränsade till fickparkering.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Antar du fick/behövde CE då du körde m släp? Enbart C räckte med eget muntligt intyg. Om det hade att göra med framtida körning yrkesmässigt el inte har jag ingen aning om. Själv skulle jag ha det för att kunna köra hästarna då jag tänkte skaffa lastbil istf släp eft bilen.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag känner inte alls igen mig när man skrivit egna intyg eller mer eller mindre fått C-kortet i kornflakespaketet.
Jag körde en Scania 140 med 3-axlat släp (40 ton) under helger och skollov år 1973 och 1974. Arbetsgivaren skrev ett intyg men se det godkändes inte, jag hade kört 2 dagar för lite det sista året.
:mad:
Det blev till att köra upp som "vilken Svensson som helst". Lastbil med 2-axlat släp lastat till 2/3 av totalvikt med backning som gränsade till fickparkering.
Det står så här i intyget: Intyg skall vara utfärdat inom en månad före ansökningen och visa att sökanden under olika trafikförhållanden de senaste tolv månaderna i betydande omfattning fört fordon av det slag som intyget avser. kungörelse 1973:116
Du hade en seriös arbetsgivare, helger och skollov räckte inte till, det borde han ju sett när han fyllde i intyget. Under 1983 gick det lättare att byta KK. genom eget intygande men sedan försvann möjligheten. 1982:857
Åke

Toppen