• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

C-kort / B-kort

F

F.d. 13733

Guest
:yes: hej
jag undrar lite över hur det går till att ändra ett fordon från c-kort till b-kort??
om vikten överstiger 3,5 t och jag får köra på b-kort, får jag även dra en liten släp efter?
Kent

F

F.d. 55256

Guest
Sv: C-kort / B-kort

Pb klass 2 får dra lätt släp= 750 kg med bkort
Ove.G

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest

Jajamensan, under förutsättning att släpets totalvikt inte överstiger 750kg. Hälsn/AndersW

F

F.d. 13733

Guest

Hur förfar jag , om bilen väger 3,7 ton vid import från tyskland, och jag har ett B-kort

F

F.d. 418

Guest

Jag skulle föreslå att du kontaktar Bilprovningen och från dem direkt får de förutsättningar som gäller för att omklassificera husbilen från tung lastbil till PbII. Välj att tala med stationsföreståndaren personligen. Det bör inte vara några problem i dagsläget. Hälsn/AndersW

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Bra fråga kfg323
Om bilen väger 3,7t hur får du hem den om du ska hämta den själv och inte har C-kort?

Köper man en ny så kan man beställa den som 3,5t och när man reggar in den i sverige så går man efter chassi typen om den är högre än 3,5t och får 4,0t.

F

F.d. 13733

Guest

Ja ,det behöver ju inte vara jag som kör hem den!!!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nej det är sant.
Men jag tycker frågan var bra och borde redas ut.
Vad händer som sagt om man har B-kort och vill köra bilen hem.
Tror inte tysk polis godtar våran svenska regel om PB2 på ett tyskt fordon.

Nyfiken på svar från någon som vet.

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

sssss, lätt som en plätt, man ringer mej, innan man kör hem bilen, jag abc-kort.
Fredrik
Jag är inte dum,
jag har bara lite otur när jag tänker!

F

F.d. 839

Guest

Tror inte tysk polis godtar våran svenska regel om PB2 på ett tyskt fordon.

Hakan J,

Jag har tidigare kontaktad Belgiska myndigheterna och det flesta svar jag fick att dom kande till den Svenska lagen B > 3.5t. Pa min fragan om jag fick kora (jag har ett B Svensk korkort) ett fordon >3.5t sa dom att det kunde eventuellt godtas under forutsattningen att bilen jag korde med var Svensk registrerad alltsa inte med Belgiska nummerskyltar som jag hade hoppats pa :(. Jag antag att samma regel galler i Tyskland men det ar klart man vet ju aldrig 100%.

F

F.d. 673

Guest

Alltså... innan den är registrerad som PB2 är det väl inget land som tillåter att den körs på B-kort? Inte Sverige heller! Jag förstår inte alls varför ni behöver spekulera!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

:rolleyes: Spekulera????:rolleyes:

Vid en import så kan problemet uppstå om man vill köpa en tysk bil som väger över 3,5t.
;) Smart att planera före eller hur Asawi.;)

F

F.d. 673

Guest

Ja, visst är det smart, till och med nödvändigt att kolla upp vad som gäller innan man ger sig in i något. Men vad ni gör här är ju att ni sitter och gissar, i vad jag tycker, märkliga banor.

Att tro att man ska få köra en bil, tyngre än 3500 kg, som ännu inte är klassad som PB2 på B-kort, det tycker jag är att spekulera! Varför skulle man få det? Grunden i "tänket" måste väl ändå vara att man INTE får det (vilket också flera av er påpekar)? Här pratas om hur man kan riskera att andra länder inte accepterar det. Men vad säger att Sverige gör det?

Innan den är registrerad som PB2 är den väl ett tungt fordon som kräver C-kort? Är det egentligen konstigare än så?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

"Ja, visst är det smart, till och med nödvändigt att kolla upp vad som gäller innan man ger sig in i något"

:D Tankar och frågor är väl vad ett forum är till för:D

Tycker fortfarande att frågan kfg323 ställde var bra.

F

F.d. 673

Guest

Frågan är bra, men en del av svaren är möjligen mindre genomtänkta...

F

F.d. 14616

Guest

Jajamensan, under förutsättning att släpets totalvikt inte överstiger 750kg. Hälsn/AndersW

Hejsan. Är lite ny i det här, Har en ombyggd husvagn då min man har elrullstol. Han har nu fått en ny elrullstol som är för tung. Har hittat en Mercedes 309 -80 som väger 4800 kg.
Har lagt handpenning på denna. Säljaren skall nu omregga den från c-kort till b-kort. Han säger att jag får köra med släp max 750 kg med denna med mitt b-kort. Stämmer detta?
Mvh
magmar

Toppen