• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C körkort

F

F.d. 6424

Guest
Eftersom det är sådan röra lagmässigt om PB2 så funderar jag på att kanske ta C körkort.

Någon som har tagit det på senare tid?

Svårt? Kan man köra upp som privatist??

Ge mig lite råd.


Rickard
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: C körkort

Jag tvivlar starkt på att man klarar av det som privatist med all den teorin det är idag. Körningen är nog inga problem om man är van att köra en lastbil på sådär 10 ton.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: C körkort

Hej Richard,

Jag har nyss tagit C-kort (2 veckor sedan) för att kunna väga upp min Travelmaster till 4000 kg och det var faktiskt inte särskilt svårt.

Jag tog en intensivutbildning hos BILLS Buss och Lastbilsskola i Jönköping.
Nu går det ju inte så fort i alla fall eftersom det tar tid med de olika momenten.

Jag fick vänta 5 veckor på ett körkortstillstånd.
Därefter kan du boka tid för teoriprov och där ligger väntetiden på ca 3 till 4 veckor beroende på var i landet du är.
När du väl klarat av teorin kan du boka tid för uppkörning och där är också 2 till 3 veckors väntetid.
Så sammantaget går det inte att klara på mycket mindre än 2 ½ månad.

Jag gjorde så att när jag fått tid för teoriprovet tog jag husbilen och körde till BILLS i Jönköping, parkerade husbilen på gården och läste intensivt från måndag till fredag. Gjorde samtidigt ett par körlektioner för att skolan skulle få en uppfattning om hur mycket körtid som kunde behövas.

Samma sak med uppkörningen, skolan bokade tid en torsdag eftermiddag. Jag körde till Jönköping på måndagen och körde flera dubbellektioner på tisdag, onsdag och torsdag förmiddag. Uppkörningen gick galant utan några som helst problem.

Sammanlagt kostnad ca 18.000 kronor.

BILLS kan rekommenderas, priser i den lägre änden och mycket flexibla.
Ring Klas Hanell, telefon 0709300430, referera gärna till mig, Leif Olsson/Trelleborg.

Jag menar att det går att övningsköra privat men du måste ju ha en godkänd handledare och det ställs andra krav på en handledare för C-kort än för B-kort om jag förstått saken rätt.

Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: C körkort

Naturligtvis kan man också välja att bara ta teorin på en körskola, det kostar ca 2000 kronor.
 
Toppen