• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bytt Husbil

F

F.d. 4272

Guest
Hej alla HBK:are har inte vart inne här på länge.
Vi har fått dekalerna som inte kom upp på direkten, som tur var.
Här kommer en liten berättelse:
Vi var till Landskrona i April och tittade på husbil, vi har skaffat en Rottweilervalp eftersom vår 10-åriga tik dog i Februari, medans vi var på Gran Canaria. Vi skulle inte ha någon mer hund den dag hon inte fanns. Men att komma hem till ett hus utan en leendes och svansviftande hund, kändes helt tomt och öde. Så fort nog så skaffade vi en Rottweilerhane "Curre" heter han och är nu 6 månader. Men det köpet av hund blev dyrt, helt plötsligt kändes vår Chausson Allegro-69 lite för trång. Så vi hittade en T-star med garage, så nu kommer han att få ett alldeles eget utymme vid dåligt väder, där han kan skaka av sig och torka till innan han får vistas i bodelen. Men nu sitter dekalerna på plats på den här husbilen, när vi stod parkerade och rastade vid Vetlanda så träffade vi på Berra eller rättare sagt han såg oss och kom fram tack vare dekalerna. Så det här med dekaler är inte helt fel....
Hoppas nu att hunden kommer att trivas i nya husbilen, den andra hade vi precis bytt dynor och kamrem på!!!!
+ att den gick väldigt bra. Hade blivit billigare att inte ha köpt någon hund:dog::twitcy:
Så nu kanske vi träffar fler av er HBK:are efter vägarna i sommar.
Resan till Kroatien får vänta, minst ett år.

F

F.d. 297

Guest
Sv: Bytt Husbil

Å vad klokt att låta hunden ha ett eget rum att ruska av sig och torka innan han får komma in i bodelen då är man verkligen rädd om sin husbil. Själva har vi två innekatter blandras en långhårig och en strävhårig men vi vill aldrig ha dom med i våran nya husbil utan då får min mor vara kattvakt för det blir så mycket katthår så det är inget trevligt att ha håren över allt i husbilen.

Anita o Risto

F

F.d. 4272

Guest

Hej på er.
Jo, visst är det praktiskt att ha garaget, men tyvärr så tycker inte vår Rottweiler om att vara där. Ska han sitta där och torka så får vi knyta fast honom i kopplet där bak en stund, sen får han pipa ett tag. Vi har två st Norska skogkatter, de får aldrig följa med i husbilen. Räcker med katthår hemma, vår yngsta dotter på 18 år bor fortfarande hemma så det löser sig. Nu ska vi till att byta husbil igen. Nu blir det en Kabe 2009 med hörnsäng. Nackdelen med med vår nyvarande husbilo är att den bara är för två personer. Ibland kommer barnen och överraskar när man är ute, kul att då kunna erbjuda dem övernattning. Så nu blir det till att dra ut markisen och torka blöt hund noga under den och handdukar på golvet när han ska in. Men med oss ska han, något larm behöver vi inte införskaffa. När han säger till så går ingen in i bilen. Härligt med djur även om det innebär lite extra jobb.

F

F.d. 29815

Guest

Grattis till nya familjemedlemmen!
Vi förlorade vår äldsta taxflicka i somras (13 år), vi skulle absolut inte ha en ny hund, men både vi och vår andra taxflicka (10 år) sörjde så fruktansvärt, så att nu springer här en ny liten tax runt i huset, vi har alla blivit mycket piggare och yngre av henne. (Tror jag, känns så). Hon blir snart tre månader och
är redan "Husbilstestad" med mycket bra resultat. Nu väntar bara rabiesvaccination och sedan är hon färdig att inta Europa till våren.
Ha de bra!
Ingrid o Dennis

F

F.d. 297

Guest

Våra katter är nu 11 och 10,5. Visst är djuren det käraste man har. Men eftersom vi aldrig provat att åka husbil med dem så vet man inte hur dom reagerar. Vanlig personbil går bra dom få gånger vi haft dom med till campingen. Men då har det varit sommar o varmt så dom har fått vara ute i sin hage. Som vi gjort av kompostgaller som fungerar bra. Har en likadan hemma på tomten. Eftersom vi bytte husbil i somras så har vi bara varit ute och åkt i år på semestern. Då vi har varit borta längre så har vi haft kattvakt. Men åker man bara över dagen ut så klarar katterna sig själva. Jag har sagt denna gång när våra katter går bort än gång så blir det ingen mer katt i huset. Fast min man vill ju ha katt säger han. Jo visst det sa jag förra gången med när våra andra katter gick bort. Men det blev en ny kattunge på en gång så dog den andra efter ett halv år. Jo visst det blev en till ja, för vi har alltid haft två innekatter. Men det var då det. Nu har vi två en norsk skogskatt långhårig en korthårig. Men nu har jag allergi kvallsterallergi o dammallergi så katter föresten alla pälsdjur har ju kvallster i pälsen. Men jag har ingen hund o kattallergi för det jag reagerar på när det blir för mycket katthår inne. Så man får gå med damsugan varje dag. Men ska jag må bättre så ska jag inte ha djur. Man blir bunden också kan inte åka hur som hellst utan man måste tänka på de små liven att dom har det bra. Å man kan inte begära kattvakt varenda helg då man mer än gärna vill ut och rulla. Jag har inbillat mig att det är enklare med en mindre hund. Men kanske är lika där man vill inte att djuren ska skita ner bilen innuti samt håra ner. Så vi får väl se sedan om min kära man kan vara utan katt en gång i tiden tror knappast det. Visst blir det tomt att komma hem ingen som kommer och möter än. Ja det är ett svårt kapitel med djur när man en gång har börjat. Det blir ju som en familjemedlem det går inte att komma ifrån heller.
Lycka till med Eran valp nu samt att den vill vara i lastutrymmet medan han torkar och har skakat av sig. Han får ju i alla fall luft där om man har något galler eller nät så han inte kan smita. För det är ju alltid lättare att damsuga eller sopa ur lastytrummet än inne i husbilen. Det ska jag veta som använder permobil som drar in sten o grus om man kör på krusvägar. Nu försöker jag unvika sådana vägar men det är ju inte alltid det går.

Hoppas vi träffas någon stans så man får se valpen dom är så söta. Vi syns bra på vägen vi har dekaler både från Dethleff klubben Husbisklubben samt att vi har beställt en egen dekal via nätet som det står Anita o Risto på danstune som är guldfärgad och en meter lång den ska sitta bak på bilen så vi lär nog synas efter vägarna.:music-icon::mh::cat::cat::cat::cat:;)

Anita o Risto Täby

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan! Vi har också skaffat oss en Rottwiler som heter Rex men han är 4½ månader nu. Lite busig är han .... Han har varit med ute och åkt husbil... verkar som Rex gillar det. Han somnar efter ca 10 min färd med bilen. Vi har även 2 katter med de åker inte med utan min son har kattvakt då. Lite smuts på golvet blir det när han har varit ute .. men det e bara att ta fram borsten och skyffelen lite oftare.

F

F.d. 4272

Guest

Grattis till er Rottisvalp och för att han somnar snabbt:) Vi har åkt ca 800 mil i sommar och han ligger på sin höjd ner, med huvudet upplyft. Annars sitter han mest dreglandes emmelan oss eller i mittgången. Åka bil gillar han inte speciellt bra, får se om det växer bort. Han ju snart 1år:)

F

F.d. 4272

Guest

Tenhult

Då har man vart ute på en husbilstripp igen.
Jag och svärmor åkte på Tisdagen ner till till Tenhult för att få lite småsaker på vår nya husbil åtgärdade. På vägen ner så stannade vi på Pärlangrillen, Rasta och käkade dagens rätt, stekt fläsk med bruna bönor eller kyckilingryta eller stuvad lever. Svärmor tog bruna bönor och fläsk, även lite av det som hon trodde var kalops... men som tur var gillade hon levergrytan pris 75:- med dryck, sallad, kaffe. Ja allt man behöver. Maten var god. Efter maten blev jag både mätt och trött, så i Gränna stannade vi på Statoil och köpte en polkagris och en Red Bull, sen var det bara ca 4 mil kvar till Tenhult.
Vi lämnade in husbilen hos Kabes service de fixade den galant, vilka serviceinriktade killar. Men, bänkskivan fixade de inte. Den var restnoterad, så nu måste vi till Caravanhallen i Södertälje för att få den utbytt.
Nu har bilen gått 250mil. Jag har kört nästan hälften av dem, tror jag ska ta över rollen som chaufför:spinny: Bilen är helt underbar att köra, tror jag ska ut och campa på egen hand, när Jonny jobbar. Den här husbilen ska verkligen inte behöva stå i onödan och milen får gärna läggas på den. Den ska användas så mycket det bara går och finns tid.
Dagen i Tenhult när husbilen fixades tillbringade jag och Valborg på A6 i Jönköping
Vi lämnade bilen kl 7.00 Fick en lånebil, så vi kunde åka iväg. Kl 08.30 var vi i Jönköping.
Vad gör man där den tiden på morgonen???? Jo, vi gick runt på Coop Forum och kollade igenom den butiken utan och innan. Köpte en youghurt och satte oss på en bänk i entrén och åt den då magen kurrade.
Äntligen blev kl 10:applaus:. A6 öppnade och vi gick till närmaste fik och tog en bagles och en kopp vam choklad med vispgrädde. Det stod vi oss på länge.
Runt 14.30 tiden var vi tilbaka i Tenhult för att kolla hur det gick med husbilen. De hade åtgärdat allt utom bänkskivan. De fick lite gott till kaffe, som tack för lånebil och ev. ett erbjudande om övernattnigsrum ifall jobbet skulle dragit ut på tiden.
Så det var dags att bege sig hem. Vi stannade på Brahehus och käkade farmarbiff dagens för 75:- utan dryck. Med en liten Cola slutade det på 93:- Hutlöst pris för en dagens..
Kl 19 Var vi hemma igen och jag var helt slut. Tacka för det med en snarkande svärmor bredvid sig i sängen:aja:

F

F.d. 297

Guest

Jonny o Lotta;

:)Ja vi har också två norska skogskatter vi har aldrig dom i husbilen vi säger lika. Det räcker med katthår hemma. Min mamma är kattvakt om vi är länge borta.

Anita o Risto i Täby:music-icon::):music-icon:

F

F.d. 297

Guest

Nu får Ni titta efter en större Dethleff nu har vi fått alla dekaler från bägge klubbarna vi ska bara skicka efter en ny dekal Anita o Risto på dansturné. Nu har vi en Dethleff Esprit i7910 så vi hoppas vi ska synas på vägarna igen.

Anita o Risto i Täby:music-icon::music-icon:;);):music-icon::music-icon::):):music-icon::music-icon:

F

F.d. 4272

Guest

Hej på er Aljas.
Grattis till er nya husbil.
Vi har nu bytt bort garaget, mot en Kabe.
Så nu får hunden trängas med oss och det ska nog gå.
Väntar bara på att han ska lära sig vara ensam i husbilen nu.
Det är inget han gillar, vi fick en repa i fönstret på vår förra+att han rev ner facken på dörren.
Men till sommaren blir han ett och ett halvt år. När han lämnas hemma gör han ingenting, värre när vi är hemma hos honom. Eftersom ni har skogkatter kan ni ju alltid kolla in på vår hemsida där finns fyra veckors bebisar nu. fyrpalmens -
Ha det gott i husbilen, med eller utan djur.

Toppen