• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byter ni husbil ofta?

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
:)Det skulle vara roligt att få reda på hur länge ni haft er nuvarande husbil? Är det någon som byter med jämna mellanrum så den inte tappar så mkt i värde?Om man ska byta en nyare husbil, hur många år ska man ha den för att inte förlora för mycket på det? Ha en riktigt skön helg/staffan

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Byter ni husbil ofta?

Köpte vår första husbil (Rimor -05:a) i mellandagarna -08. Den husbilen köptes för att testa om husbilslivet var något att ha eftersom man är van vid husvagn. Såldes Juli 08 efter vår semester o 700 mils provtur. Ny husbil (Dethleffs -07) inhandlades slutet av Oktober 08.
Om den finns kvar i vår ägo efter nästa semester ska lämnas osvuret:p.

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Tror att det är för många som med oss. Bytte efter ett år och 700 mil, hade då kommit på vad som var bra och dåligt.

Skall jag byta nu får det väl bli om jag får pengar över som jag inte vet vad jag ska göra av. Men det är nog föga troligt.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Våran har vi haft i 3 år. Har inte tänkt att byta.Det är en 97.a.
Ja vinns det pengar då kanske./sus

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Har byt fyra gånger sedan 2000 och har vid varje tillfälle fått lika mycket för inbytesbilen som vi gav vid inköpstillfället. Vad mellanpriset sedan säger är en anna sak. Där får man ju betala vad det kostar. Smakar det - så kostar det.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi har ingen husbil ännu, men är i full sving med att skaffa en helt ny.
Och vi går in i husbilslivet med fullt öppna ögon. Väljen en HB som vi tänker ha tills dess att vi tröttnar eller fullständigt tappar intresset för husbilslivet.
Jag tror att det inte är någon direkt skillnad mellan att köpa en vanlig personbil och en HB. Det är alltid vi köpare som hela tiden blir torsk och får betala kalaset. Även om vi tror oss ha gjort en lysande affär. Ibland är det t.o.m. så att man förtränger de negativa delarna för att själv framstå som en riktigt smart och lyckosam köpare.
Värdeminskning blir det naturligtvis för alla och mest för oss som köper nytt. Det får vi ta för att från början få det vi verkligen vill ha.
V-backen :rolleyes:

F

F.d. 53000

Guest

Vi köpte husbilen för 7 år sedan en redan gammal en 89 ans RC,eftersom vi inte någonting alls ,vi har nästan aldrig campat och då måste vi ju pröva,första natten vi använde bilen låg vi utanför pojkens hus i Kungsbacka sedan blev det flera campingar första året,vi började ändra i bilen så den skulle passa oss på den vägen är det.Det är nog så att det inte finns någon bil som passar alla människor,jo det är ju klart har man 2 till 3 millioner kan man beställa en som man vill ha.Som ni förstår har vi de pengarna men å andra sidan har inga vi skulder på bilen heller, vi har många gånger:wideeyed: sagt när vi är på ELMIA ,det finns många bilar ingen som är perfekt för oss ,jo det är klart med några små ändringar här och där,så skulle den nog bli perfekt

Senast redigerad av en moderator:

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Vår första husbil, en Hobby AK620 91 köpte vi 1994,rullade snålt och mycket hemma och i Europa.
Byttes mot en ny Carthago T47 06, just 2006.
Nu är det byte på gång igen i vår, växlar 3,5-t till 4,2-t
Mycket nöjda med den vi har nu, men den går inte att lasta, med all vi har med oss.
Där av bytet.Samma märke samma serie, men en fabriksny 08(Stockholmare)
Troligen det sista bytet!?
Stephan

M

mikkis

Guest

hej
Vi är inne på vår 5:e husbil, har bytt ungefär varje år..

Fick våran nuvarande bil i maj 2008, men ska ha kvar vår ytterligare ett år. vi trivs så bra med denna bil, har edan kört ca 1500 mil mellan maj och Oktober så vi åker väldigt mycket!

/
Mikkis

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Svr nej.

Har sedan 8 år haft min FFB 660,det är min andra husbil den första var en hembyggd MB 208. Har under åren kompletterat bilen med fotsteg, fler hyllor under dikbänk, udragbara trådbackar för kläder, ytsvängbar hållare för TV, solfångare,extra bodelsbatteri låda under bilen och nu senast intercooler.
Tänker inte byta husbil så länge den håller ihop.

Jägarn:spinny:

F

F.d. 52989

Guest

Hej!

Har bytt husbil ett antal gånger.
Första husbilen var en Weinsberg-89 bensinare för att testa om det var något
för oss. Bytet blev en Pilot First 62 98 års model.
Vid testen visade det sig vara fukt i bakvagnen. Bytte då till en ny Dettlefh Alkov.
Kom till mässan på hösten 03 och fann då Dettlefh T6611 med långbäddar så vi föll
för detta med det kostade oss en del då den förra var endast 6 månader gammal.
Denna bil hade vi i 4 år.
2008 blev det ett byte igen till Hobby Siesta 650 då frugan ville ha vinkelkök då
utrymmet i Dethleff var trångt vid sittplatsen. Fick då ett jättebra mellanpris på en
2007 som endast gått 176 mil. Som innehöll en del bra finesser.
Nu lär vi väl vänta med nästa byte?

Ilse o Bobbie

F

fjärrkontroll

Guest

Vi köppte vår första bil ny 06 ( Homecar med sängkammare). Vi bytte till en ny Cabby 07 (långbäddad). Vi tyckte inte om dubbelsängen och inte heller om värmesystemet eftersom vi använder bilen året runt. Vi tänker inte byta på åtskilliga år.
fjärrkontroll

F

F.d. 25020

Guest

Vi har den tolfte (12) husbilen nu har bytt lite för ofta enligt frun, detta är under en period av 15 år men man måste ju pröva för att hitta det rätta, men inte skäms jag för det kul har det varit med alla resor till södra Sverige och springa runt och kolla. Mvh 220 Sture i Pajala

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Vi köpte vår första 02 en Roller Team byte 05 till en CI
Riviera Garage hoppas nu hittat rätt blev en Carthago
c-line