• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till tryckpump

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Hej på er. Hoppas ni har en trevlig sommar.
I går gick duschblandaren sönder (slår inte på strömmen).
Tidigare har även handfatsblandare pajat.
Har tröttnat på kvaliten i blandarna , så jag monterade in en tryckpump i stället.
Blev väldigt bra tryck i kranarna.
Nu undrar jag ???
Finns det någon risk när man kör tryckpump i ställer för dränkpump pga. ökat tryck mm.
Kollade att panna ska klara 2.8 bar pumpen ger 2,41 bar.
Har även monterat in en brytare så att man kan stänga pumpen vid behov, tex. om
man lämnar bilen.
Tacksam försnabbt svar då vi ger oss iväg i morgon fm.
Vill också önska en underbar sommar till alla
Stina & Peter
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Byte till tryckpump

Har haft flera fordon med tryckstyrd pump men man har mer och mer gått ifrån det beroende tror jag på risken för att pumpa ut en full tank i bilen om ett läckage skulle uppstå.

Det är gott och väl med föresatsen att alltid slå av pumpen när man lämnar bilen men gör man alltid det. Också när man bara ska på toa eller till kiosken och träffar grannen och är bort en halv timme. Det blir mycket vatten på golvet på en halv timma.

Rent funktionsmässigt brukar det fungera alldeles utmärkt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Byte till tryckpump

Stäng av pumpen via strömbrytaren vid färd och när du inte vistas i husbilen så är risken liten för läckage.

Lämnar du husbilen under längre tid så släpp ut trycker i systemet efter att du stängt pumpen.

Mindre läckage tex vid en rörkoppling märker man genom att pumpen då och då går ett kort ögonblick utan att man öppnat någon kran.
 

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Byte till tryckpump

Tack för tipsen.
När jag kopplade in pumpen så använde jag samma sladd som tidigare.
Funkar nu så att pumpen startar endast när jag öppnar kranarna och
stannar när man stänger.
Förutom duschen som man får starta manuelt, så gäller att komma ihåg och stänga när man är klar.
Nu är vi på ställplats Gekås , så det blir nog lite shoping i morgon.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byte till tryckpump

Hörde att om man skall byta som du gjort så bör man byta vattenledningar också pga av högre tryck i slangarna, så skruva till alla slangklämmor ordentligt om inte. Men det snackas så mycket och jag köte ju många kranar och pumpar under åren och handlaren kanske inte ville att jag skulle sluta med det om jag bytte till tryckvattenpump.
 
Toppen