• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte till sommardäck

paffw

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Hej
Hemkommen från lappland så blev det att byta till sommardäcken köpte bilen i fjol på hösten och det var åretrunt däck på men jag ville ha dubbdäck så däckfirman bytte åt mig och la dom i plastpåsar,
Har 3 axlad bil och däck mönstret var ca.12 mm på 2 st, 10 mm på 2 st och 8 mm 2 st
dom som var 8 mm hade varit på framme för fälgen hade mest broms damm
Nu placerade jag dom bästa framme dom sämsta i mitten och mellan slitna längst bak.
Tänkte att framme nöter det mest, de längst bak så utsätts för vridning när man svänger.
Tänkte jag rätt?
Kan konstatera att domkraften som är med ej orkar lyfta upp bakändan på bilen så det blir att skaffa en liten hydrauldunk att ha med, sen märkte jag att det blev mycke stabilare med 2 donkrafter
Men j----r vad jobbigt det var att byta 6 däck
Ha de paffw
PS skall bli riktigt roligt att byta på personbilen nu DS!
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Byte till sommardäck

Man brukar säga att de bästa däcken ska sitta bak på en bil, men hur man bör göra med en dubbelaxlad bil vet i sjutton, men syftet med bästa däcket bak är att göra bilen stabilare i sidled i halka, men en dubbelaxlad har ju å andra sidan dubbel vägkontakt så bara det gör ju bilen stabil i sig själv så att säga.
Skulle nog sätta det bästa däcken på en axel bak samt det sämsta på den andra axeln bak samt näst bäst fram.

mvh Jerry
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Byte till sommardäck

Man brukar säga att de bästa däcken ska sitta bak på en bil, men hur man bör göra med en dubbelaxlad bil vet i sjutton, men syftet med bästa däcket bak är att göra bilen stabilare i sidled i halka, men en dubbelaxlad har ju å andra sidan dubbel vägkontakt så bara det gör ju bilen stabil i sig själv så att säga.
Skulle nog sätta det bästa däcken på en axel bak samt det sämsta på den andra axeln bak samt näst bäst fram.

mvh Jerry

Ja du jag tänkte bara på att däcken skulle bli jämnslitna, det med säkerhet glömde jag bort
Ha de Paffw
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Byte till sommardäck

Jag tycker du har tänkt rätt,sätter själv dom bästa däcken fram.

Ser hellre att jag kan styra och bromsa än att riskera en sladd.

// Pär
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Byte till sommardäck

Pär, en vanlig missuppfattning du har, det farliga och svårast är när du tappar sidofästet bak, då hjälper det inte att du har fäste fram, bilen kommer att snurra och du har liten chans att lösa detta.
Mvh Jerry ( halbaneinstruktör)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Byte till sommardäck

Bästa däcken fram,då har du tre risker mindre,bromsning,styrning och vattenplaning mot en risk om du har bästa däcken bak.

Jojje
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Byte till sommardäck

Å herre gud vad en del är envisa, googla på bästa däck bak, så står det sida upp och sida ner att bästa däcken ska sitta bak, all expertis och forskning pekar på att bästa däcken ska sitta bak, har de fel allehoppa, skulle inte tro det
Gör som ni vill men tyvär riskerar ni inte bara era liv utan också andras.:mad:
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Byte till sommardäck

En undran bara, speciellt när det gäller 3 axlade fordon. Vet inte om det har någon större betydelse men, om jag har bästa däcken på de två bakre axlarna och som vill gå rakt fram i bilens längdriktning. Och förmodligen har man ju också största vikten strax framför dessa.
Hur blir det då om man har däcken med det sämsta greppet fram, kan det bli så att de två bakre axlarna styr fordonet i längdriktningen vid en undanmanöver så att bilen blir lite understyrd och radien på undanmanövern blir större:confused: , framdäcken hasar sig fram lite. Jag har märkt sådana tendenser på LB med boggie, särskilt om man har fullt lass, och det är det ju för det mesta i en HB.
I vart fall så brukar man vid olika manövrar med lastbil försöka hissa boggien för att den skall svänga lite tvärare. Troligen för att fordonet vrider sig runt den främre axeln, 2:a axeln, och den bakre axeln bromsar överhängets sidoförflyttning.

Som sagt en undran bara.....:msn_question:
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Byte till sommardäck

Hej
Är det någon som har haft problem med att bilen vill styra åt sidan när man kör rakt fram och släpper ratten?
Hade det problemet och skiftade framhjulen och då blev det bra. Någon nämnde att däck har olika rullmotstånd.
Har Michelin Camping på min 3-axlade bil.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Byte till sommardäck

När jag började köra rally trodde jag som många andra, sätt de bästa däcken fram. Tänkte att då får man bästa egenskaper för styrning, drivning (framhjulsdrivet) mm. Men jag testade en gång med bästa däcken bak, och kunde köra betydligt snabbare så. Fick en stabilare bil framför allt vid inbromsning.

Nu tror jag inte att det är alls lika kritiskt på en husbil, men med mina erfarenheter har jag nu alltid bästa däcken bak.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Byte till sommardäck

Jojje jag har läst och har följande invändningar, och jag talar av egen erfarenhet nu, jobbar som instruktör på halkbana 1 g/ veckan i mitt jobb som trafiklärar.
Först, om man får sladd eller släpp så har man kört för fort, men om man nu missbedömmer farten, så är bromsens verkan marginellt bättre om du har de bättre hjulen fram, dessutom brukar det också gå åt fanders om man bromsar i en sladd, vattenplaningen blir också marginell och de flesta moderna bilar är är understyrda och kommer att gå rakt fram till en början oavsett placering av bästa däcket,
men nu kommer det viktiga, om bilen är instabil bak så kommer bilen att snurra som en karusell och kommer hur konstigt det än låter att snurra in till diket efter kurvan och åt det hållet som kurvan går åt, min erfaren är att det går så i 90 % av sladdarna med de dåliga däcken bak.
Konsekvensen av en mötesolycka eller singelolycka med kollision i sidan är katastrofalt mycket värre än att kollidera med fronten.
Alla bilister borde prova på en lektion på halkbanan varje år, många företag låter sin personal som kör bil i tjänsten kör än repetetionskurs inför vintern varje år.
Tyvär lite väl dyrt för en privatperson och platserna skulle inte räcka om alla skulle köra,
men samla ihop ett gäng och ha en trevlig och givande dag och för den som önskar en avanserad halkutbildning så finns det företag som ordnar detta, varför inte prova husbilen på halkbanan, går förmodligen att ordna om man inte har dubbdäck.
Mvh/Jerry
 
Toppen