• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till LED? Öppna armatur?

F

F.d. 53392

Guest
Hej,
Har planer på att byta till LED-lampor i den nya bilen men har fått lite problem. Hur får man upp befintliga armaturer så man kan byte?

Det är en Adria Coral och armaturerna ser ut så som på bifogade bilderna.
Har inte lyckats hitta något sätt att komma åt lampan.
Tacksam för tips.
 

Bilagor

  • Utifrån 001.jpg
    Utifrån 001.jpg
    605,2 KB · Visningar: 26
  • Inne 001.jpg
    Inne 001.jpg
    598,6 KB · Visningar: 11

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Byte till LED? Öppna armatur?

Godafton ! på min dethleffs så är det en lös tagbar ring som håller glaset . man får pilla väldigt försiktigt mellan ring och glas . på ringen är det två stycken hullingar som greppar runt själva reflektorn. och när man kollar på din ena bild så ser det ut som det är ett litet spår några millimeter in på ringen. får man bara en liten glipa vid glaset kan man pilla med naglarna, akta bara så glaset inte singlar iväg

Soliga hälsningar Håkan
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Byte till LED? Öppna armatur?

Godafton ! på min dethleffs så är det en lös tagbar ring som håller glaset . man får pilla väldigt försiktigt mellan ring och glas . på ringen är det två stycken hullingar som greppar runt själva reflektorn. och när man kollar på din ena bild så ser det ut som det är ett litet spår några millimeter in på ringen. får man bara en liten glipa vid glaset kan man pilla med naglarna, akta bara så glaset inte singlar iväg

Soliga hälsningar Håkan

Tack för tipset! Ska kolla imorgon.

Med glada hälsningar Lars
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byte till LED? Öppna armatur?

Se bara till att glaset hamnar i plåtningen som är i armaturen och att plastering monteras med den fasade delen neråt för den är lite konisk.
Samt om man är petig så är glaset frostat och då är den blanka sidan utåt.

Klipp av stiften/benen så lampan centreras i armaturen och sitter det en plastdetalj på benen så kan du ta bort den för den ser bara till så C-C måttet är 4mm på pinnarna.
 
Toppen