• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte Koppling

F

F.d. 52994

Guest
Jag är i behov att byta koppling på min Fiat 2,3 jtd. Är det någon som ahr ett hum om det är billigare att göra det i Spanien eller i något annat land?
Det är kanske någon som har gjort det?
Mvh Curtan

F

F.d. 50012

Guest
Sv: Byte Koppling

Det som skiljer är timpriset, reservdelarna kostar ungefär som här, kanske något billigare, timkostnaden i Spanien är ca:40,€, i Portugal ca:30€. Själv brukar jag passa på att serva bilen när jag är där nere och har alltid fått snabb och bra service.

Ennasus

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
3675
Medlemskap
2025

Hej,

I somras när vi var på väg till Grekland gick vår växellåda sönder, hade endast gått 13000 mil, vi var då i Kiskunmajsa i södra Ungern. Vi åkte till en verkstad som bytte växellåda och koppling eftersom hans erfarenhet var att om växellådan gått sönder så går kopplingen sönder strax därefter. Det visade sig att vår husbil inte gick in i hans verkstad utan han fick hyra in sig hos en kompis. Det visade sig också att det inte fanns någon liknade växellåda i Ungern utan han fick bygga ihop två styckna vår Peugot och en från en citroen. Han arbetade två hela dagar och en hel natt och det tog han 800 euro förr. 700 euro frör växellådan och 100 euro förr kopplingen.

Så vi kan varmt rekommendera Zoltans verkstad i Kiskunmajsa. Det finns ett fint thermalbad och en liten trevlig camping. De talar inte mycket engelska utan förutom ungerska så är det mest tyska men google translate fungerar bra. Det var en otrolig upplevelse fastän semestern inte blev som vi tänkt oss. En natt fick vi sova i verkstaden, då kom värdfamiljen ner med två flaskor vin och en cocacola flaska för nu skulle vi umgås att de bara talade nästan enbart ungerska och lite tyska spelade ingen roll. En fantastisk gästvänlighet, billigt med mat så Ungern är ett land vi garanterat kommer att återvända till.

Vi har en peugot j5 2,5td -92

Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Du har ju ganska nära till Finland,det kan vara billigare där,jag vet att ganska många svenskar servar sina bilar på Åland när de ändå är över,det kanske är bra att ha ny koppling när Du åker i väg.
Hälsningar från Ålänningen som var i Boulnevo senaste vinter.
Ps.Jag vet inte vart vi skall fara i vinter,det var för kallt i Spanien.

hej

F

F.d. 52994

Guest

Hej.
Du har ju ganska nära till Finland,det kan vara billigare där,jag vet att ganska många svenskar servar sina bilar på Åland när de ändå är över,det kanske är bra att ha ny koppling när Du åker i väg.
Hälsningar från Ålänningen som var i Boulnevo senaste vinter.
Ps.Jag vet inte vart vi skall fara i vinter,det var för kallt i Spanien.

Hej Ålänningen, det är klart att du skall komma till Bolnuevo. Skall du ha varmare får du köra till Thailand, men det blir lite blött om fötterna då :D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Curtan, vi sees muligens i Bolnuevo i november og desember. Håper det blir like varm november som sist år!

Toppen