• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte kamrem

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
Fick ta tag i detta då bilen är sju år. Rev ner runt omkring och lånade låsverktyg som skulle passa. Dessa funkar dessvärre inte till denna motor 2017 2.3l 180. Denna motor tillverkades tydligen mellan 2016-2019? Det finns ju en del gurus på forumet som hittar allt. Kan någon bidra med tips var dessa låsverktyg går att köpa?
Passus- hur i H.....er!!! är det möjligt att några kan göra detta byte på 2.5-3 timmar?? Är ju relativt van skruvare, byter en del motorer, växellådor, kamremmar och annat som hobby men detta tar priset.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
395
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Tack för detta. Ja, en dag är det säkert. 2-3 timmar går kanske på Formula1
Kollade upp dessa låsverktyg och verkar dessvärre inte passa denna motor. Någon skillnad är det nog mellan 150 och 180 motorn. Kan kanske vara dom jag lånade.:(
Hej
Jag har en 2.3. 140 hk 2019 och var på husbilslandet och det tog nästan 2 timmar från jag lämnade nyckeln och fick tillbaka den
Och 7039 kr kostade kalaset
Johnny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Passus- hur i H.....er!!! är det möjligt att några kan göra detta byte på 2.5-3 timmar?? Är ju relativt van skruvare, byter en del motorer, växellådor, kamremmar och annat som hobby men detta tar priset.
Vänta tills du får in en likadan bil/byte för 33'dje gången och dessutom får för dig att slå nytt personligt tidsrekord för det är Fredag och du kan gå hem när det är klart. ;).

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.441
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vänta tills du får in en likadan bil/byte för 33'dje gången och dessutom får för dig att slå nytt personligt tidsrekord för det är Fredag och du kan gå hem när det är klart. ;).

M.v.h. JANKRO.

Så är det!
En av mina favoritmekaniker har ett personligt rekord på delintegrerad Ducato på 29min!!!
Svårslaget :bock:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Provade att vrida axeln en del men fick inte i styrpinnen. Kan det vara så att det är en annan modell på 2.3 180 motorn?
Tidsåtgång...... hur är det möjligt? Felet jag gör kanske beror på mina stickade lovikavantar, kanske ska prova och ta av dessa. :rolleyes:
Då kan jag rekommendera stickade fingervantar i stället. Mycket smidigare och man kan t.o.m. hålla en mutter mellan tummen och pekfingret, alla fall om man kan se den samtidigt.

Men utan att veta alls hur det ser ut, så skall nog 180 motorn skilja sig en del i konstruktionen mot sina två klenare bröder sägs det. Men vad som skiljer och om det också har något att göra med kamdrivningen har jag ingen aning om tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Chipp

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
31303
Medlemskap
2024
Provade att vrida axeln en del men fick inte i styrpinnen. Kan det vara så att det är en annan modell på 2.3 180 motorn?
Tidsåtgång...... hur är det möjligt? Felet jag gör kanske beror på mina stickade lovikavantar, kanske ska prova och ta av dessa. :rolleyes:
Det finns 2 lås verktyg har du prövat både 2 och 4 båda är till vevaxeln på min används nr 2
 

Bilagor

  • IMG_0701.png
    IMG_0701.png
    1,5 MB · Visningar: 46

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
Tack för all hjälp. Tänkte beställa det av autodoc och knappade in regnummer. Fick till svar att dessa inte passade. Fel motor kod. Låsverkytgen jag lånade har funkat till en 130hk. Har bilen under tak så ingen panik. Ska väl ut till våren tänkte jag.
Känner mig som en lättkränkt svensk när förstår hur långsamt man jobbar. Kompisen var förbi när jag skulle börja riva, tittade under huven... Ring inte mig om du får problem och försvann. Han är utbildad bilmek. Man är nog rätt korkad som ändå tycker det är intressant.
 
Toppen