• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Byte gasfjäder frontsäng

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har precis fått hem nya gasfjädrar till frontsängen som behöver bytas ut.

För att komma åt gasfjädrarna så måste sängen vara nere, då är gasfjädrarna ihoptryckta.
Att få bort de gamla ser jag inte som något större problem.
Men att få dit de nya ihoptryckta.

Har någon gjort detta byte och kan ge mig tips på förfarandet?

Sängen sitter i en Hymer S820 2005, gasfjädrarna är på 2200N, alltså det krävs 220kg att pressa ihop dem.
 
Lösning
Jag måste undersöka mer ifall jag kan nå dem med sängen uppe, och det stora plaststycket under sängen demonterat.
Man får lätt känslan att man byggt husbilen runt sängen, gott om utrymme finns det inte, så enklast att komma åt är med sängen nere.
Jag har fått ett förslag på att borra ett hål i båda fästen på fjädern, dra en stålvajer igenom hålen och låsa i ihoptryckt läge med vajerlås.
Jag tror att jag kan pressa ihop fjädern med hjälp av min 2-pelarbillyft, ev. med en bil på för extra tyngd.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det mulig å få den på plass med sengen oppe, ellers så har du et problem. En kan lage et "verktøy" med et par passe lange stålbånd og noen lange bolter for finjustering av lengden, legg stålbåndene over endene av gasfjæren og presse sammen med en donkraft (har en farmjack som an presse sammen med opp til 3 tonn) sette in boltene og slippe opp litt med donkraften. Siden må en justere lengden slik at en får festet fjære på plass, så kan en slippe helt opp på boltene og plukke vekk båndene. Foretrekker selv å forsøke å få på plass med størst lengde, men har brukt patentbånd fra biltema når det ikke er mulig å komme til med maks lengde.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag måste undersöka mer ifall jag kan nå dem med sängen uppe, och det stora plaststycket under sängen demonterat.
Man får lätt känslan att man byggt husbilen runt sängen, gott om utrymme finns det inte, så enklast att komma åt är med sängen nere.
Jag har fått ett förslag på att borra ett hål i båda fästen på fjädern, dra en stålvajer igenom hålen och låsa i ihoptryckt läge med vajerlås.
Jag tror att jag kan pressa ihop fjädern med hjälp av min 2-pelarbillyft, ev. med en bil på för extra tyngd.
 
Lösning

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag måste undersöka mer ifall jag kan nå dem med sängen uppe, och det stora plaststycket under sängen demonterat.
Man får lätt känslan att man byggt husbilen runt sängen, gott om utrymme finns det inte, så enklast att komma åt är med sängen nere.
Jag har fått ett förslag på att borra ett hål i båda fästen på fjädern, dra en stålvajer igenom hålen och låsa i ihoptryckt läge med vajerlås.
Jag tror att jag kan pressa ihop fjädern med hjälp av min 2-pelarbillyft, ev. med en bil på för extra tyngd.

Har liknande problem, har funderat på att göra ett verktyg av två gängstänger med lämpliga anpassade plattor i ändarna, så kan man justera längden efter behov.
 
Toppen