• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Byte fordonsbatteri

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
När jag skulle åka iväg en tidig morgon i somras startade inte husbilen.
Hade satt batteriet på laddning kvällen före. När jag kopplat bort batteriladdaren mätte jag spänningen på batteriet och det visade då 12,9 volt. Provade att starta bilen men det knäppte bara till i startmotorn. Mätte spänningen igen på startbatteriet och det visade då 10,2 volt.
Kopplade startkablar från personbilen och provade att starta husbilen. Den startade direkt.
Stängde av motorn och kopplade bort startkablarna. Provade återigen att starta motorn i husbilen men det knäppte bara som tidigare i startmotorn.
Sökte på nätet efter ett nytt batteri och det enda som fanns tillgängligt var ett AGM-batteri på Biltema.
Har nu ett sådant monterat i husbilen och hittills har det fungerat bra.
Har läst att batteriet skall laddas med 14,7 volt och jag tror inte att generatorn ger den spänningen.
Tänkte därför skaffa en laddare för AGM-batterier som laddar med 14,7 volt. Tanken är att lite då och då ladda upp batteriet fullt. Har tittat på två olika batteriladdare på Biltema (se länkar nedan):
Batteriladdare 6 V, 2 A/12 V, 10 A
Alt:
Batteriladdare 12/24 V, 15 A

Är det någon som prövat någon av laddarna eller har förslag på någon annan laddare?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hade satt batteriet på laddning kvällen före. När jag kopplat bort batteriladdaren mätte jag spänningen på batteriet och det visade då 12,9 volt. Provade att starta bilen men det knäppte bara till i startmotorn. Mätte spänningen igen på startbatteriet och det visade då 10,2 volt.
Kopplade startkablar från personbilen och provade att starta husbilen. Den startade direkt.
Stängde av motorn och kopplade bort startkablarna. Provade återigen att starta motorn i husbilen men det knäppte bara som tidigare i startmotorn.
Sökte på nätet efter ett nytt batteri och det enda som fanns tillgängligt var ett AGM-batteri på Biltema.
Har läst att batteriet skall laddas med 14,7 volt och jag tror inte att generatorn ger den spänningen.
Tänkte därför skaffa en laddare för AGM-batterier som laddar med 14,7 volt. Tanken är att lite då och då ladda upp batteriet fullt. Har tittat på två olika batteriladdare på Biltema (se länkar nedan):
Alt:

Är det någon som prövat någon av laddarna eller har förslag på någon annan laddare?
Batteriet skall laddas med Max 14,7V, så det är inget problem

Kusk

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
33772
Medlemskap
2025
Alt:

Har Du inte automatisk laddning till både bil och bodelsbatteri när 230 volt kabeln är ansluten till husbilen ?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ibland har de lösa 12V-laddarna ett läge med en snöflinga, vill man ladda ett agm-batteri så använd det läget
Ett AGM-batteri skall laddas med 2,4-2,45 V/cell alltså 14,4 till 14,7 volt, underhållsladdas med en konstant spänning på 13,2 till 13,8 volt.

Toppen