• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte bodelsbatteri.

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 jtd 128 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage 5841 I
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Någon som har bytt bodelsbatteri på egen hand. Mitt har börjat ge sig så det är dags. Batteriet sitter under förarstolen. Hur går jag till väga?

Tar också gärna emot tips på bra batterier att sätta i husbilen.

Mvh Morgan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet inte exakt hur stolarna sitter fast i din bil, men det brukar vara en skruv i varje hörn så man får loss stolen från underredet.
Batterier finns ju i många utföranden, men Biltemas AGM-batterier har blivit rätt poppis, och till skapligt pris.
De finns i 70, 80 och 90 A/h storlek, köp gärna det största som får plats eller ev. flera. Man kan ju även stoppa dit ett extra under pass.stolen om det är tomt där.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 50198

Guest
Biltemas AGM är startbatterier och tål därför inte samma urladdning som ett servlcebatteri. Denna upplysning har jag fått av Biltemas egen personal
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Bästa sättet på stolen över batteriet är att montera gångjärn av kraftig sorten så behöver man bara ha två bultar på motsvarande sida av stolfästet. På detta vis behöver man bara vicka stolen åt sidan, stolen är lätt att skruva fast åter.
Biltemas batterier för solcell och fritid har 80-90-100 A/h och priserna är 1.099:- och 1.399:- enligt katalogen

/Bernt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eskil & Ann-Kristin skrev:
Biltemas AGM är startbatterier och tål därför inte samma urladdning som ett servlcebatteri. Denna upplysning har jag fått av Biltemas egen personal
---------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, ja det stämmer, Biltemas AGM är startbatterier, men det är ändå många som föredrar dom som bodelsbatterier både i bil och båt, det gäller bara att ha koll på urladdningen så den inte går för långt. Troligen är inte kraftig urladdning allför nyttig på deras fritidsbatteier heller, plus att de har andra nackdelar.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen