Hej. Jag undrar om det är någon risk att byta vattenpump från 7 l/ minut till 10 l/minut. Är PSI trycket På 10 l står det 30 PSI och på 7 l står det 20 PSI. Tänker på om kopplingarna i bilen håller. Tacksam för svar om någon vet hur det är. Vore bra med lite större flöde men det får ju inte gå ut över att kopplingarna inte håller.
MVH Abben
En sak som det har skrivits mycket om är om polariteten är rätt kopplat till pumpen.
Är plus och minus förväxlade till pumpen minskar flödet en hel del. Testa att skifta kablarna på pumpen. Då slipper du kanske att byta pumpen. Har du en dränkpump i din bil.
Det kan även vara för klena kablar framdragna till pumpen och då kan det vara stort spänningsfall. Ibland kommer minus från en gemensam kopplingsplint ute i bodelen. Då kan spänningsfallet vara större på minus. En större pump kan göra spänningsfallet ännu större. Spänningsfall är lika med lägre effekt.
Testa och mät vad du har för spänning vid pumpen när den är i drift.
Har du ett LFP batteri i din bil är det lite högre spänning i din anläggning. Högre spänning är lika med mer effekt på pumpen.