• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av vattenpump.

Abben

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om det är någon risk att byta vattenpump från 7 l/ minut till 10 l/minut. Är PSI trycket På 10 l står det 30 PSI och på 7 l står det 20 PSI. Tänker på om kopplingarna i bilen håller. Tacksam för svar om någon vet hur det är. Vore bra med lite större flöde men det får ju inte gå ut över att kopplingarna inte håller.
MVH Abben

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Jag undrar om det är någon risk att byta vattenpump från 7 l/ minut till 10 l/minut. Är PSI trycket På 10 l står det 30 PSI och på 7 l står det 20 PSI. Tänker på om kopplingarna i bilen håller. Tacksam för svar om någon vet hur det är. Vore bra med lite större flöde men det får ju inte gå ut över att kopplingarna inte håller.
MVH Abben
Att öka flödet (L/min) är inga problem, men att dubbla trycket är inte lika bra. Försök hålla dej nämre originaltrycket.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
MVH Abben
Att öka från 1,4 bar (20psi) till 2 bar (30 psi) är ingen fara.

Classe.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Och det garanterar du?
Finns ingen anledning att jag ska garantera något. Om du får luft i varmvattenberedaren och du öppnar vattenkranen så kan du få tryckpikar på upp till 10 bar (150 psi) dessa tryckstötar är farligare än att byta pump från 1,4 bar till 2 bar statiskt tryck. Övertygad om att husbilsbyggarna även tänkt på det. Slangarna och kopplingarna är minsta problemet dom har ett sprängtryck som vida överstiger detta.
Det är klart att man skall tänka sig för men förändringen som Abben tänkt göra är inte att överdriva.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns ingen anledning att jag ska garantera något. Om du får luft i varmvattenberedaren och du öppnar vattenkranen så kan du få tryckpikar på upp till 10 bar (150 psi) dessa tryckstötar är farligare än att byta pump från 1,4 bar till 2 bar statiskt tryck. Övertygad om att husbilsbyggarna även tänkt på det. Slangarna och kopplingarna är minsta problemet dom har ett sprängtryck som vida överstiger detta.
Det är klart att man skall tänka sig för men förändringen som Abben tänkt göra är inte att överdriva.
Varför skulle övertrycket i samband med varmvattenberedaren bli så högt, dör finns ju en övertrycksventil? Öppnar vid 2,4 bar om jag inte minns alldeles fel. Är det möjligen så att du har dina erfarenheter från ett hushållsvattensystem.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
O
Varför skulle övertrycket i samband med varmvattenberedaren bli så högt, dör finns ju en övertrycksventil? Öppnar vid 2,4 bar om jag inte minns alldeles fel. Är det möjligen så att du har dina erfarenheter från ett hushållsvattensystem.
Om jag inte minns fel så öppnar säkerhetsventilen vid 3,5 bar slangar och kopplingar klarar mellan 6-10 bars arbetstryck beroende på vilken slangtyp och kopplingar sen finns en säkerhetsmarginal på det. Säkerhetsventilens enkla konstruktion gör att den har en ganska trög reaktions tid, så den hinner sällan reagera på de trycktstötar man kan få med luft i systemet. Om vatten systemet bara skulle klara 1,4-2 bars tryck då skulle många åka omkring med läckande vatten i sina bilar. Nej min erfarenhet ligger inte i hushållsvattesytem.

Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kan du förklara närmare varför luft i systemet ger tryckstötar när man öppnar en kran? Jag vill tro att tryckstötar istället blir när man snabbt stänger en kran vid högt flöde, och att de dessutom blir större om det inte finns en dämpande luftkudde. Vatten är ju inte komprimerbart.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan du förklara närmare varför luft i systemet ger tryckstötar när man öppnar en kran? Jag vill tro att tryckstötar istället blir när man snabbt stänger en kran vid högt flöde, och att de dessutom blir större om det inte finns en dämpande luftkudde. Vatten är ju inte komprimerbart.
Ja luft i vatten är ingen större fara, däremot tvärtom, då kan man få våldsamma vätskeslag, men det gäller såklart inte i husbil med de låga tryck som gäller där.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kan få vätskehammare även i husbilars vattensystem.
Med luft i rör/slangar kan man få de mest otäcka ljudfenomen, låter som vätskehammare.
Jag har naturligtvis inte kollat eller mätt för att säkert veta trycknivåer.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Ja att byta en vattenpump som ger 2bar istället för 1,4 bar tror jag inte skapar några problem. När jag ser filmen om att mäta tryckpikar så blir jag fundersam, att använda ett mekaniskt mätinstrument som aldrig hinner med att visa verkligheten.
Har jobbat drygt 47 år med att lösa problem kring skador som felaktigt byggda system skapar så jag lägger ner nu. Abbe montera din pump som du tänkt.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
MVH Abben
En sak som det har skrivits mycket om är om polariteten är rätt kopplat till pumpen.
Är plus och minus förväxlade till pumpen minskar flödet en hel del. Testa att skifta kablarna på pumpen. Då slipper du kanske att byta pumpen. Har du en dränkpump i din bil.

Det kan även vara för klena kablar framdragna till pumpen och då kan det vara stort spänningsfall. Ibland kommer minus från en gemensam kopplingsplint ute i bodelen. Då kan spänningsfallet vara större på minus. En större pump kan göra spänningsfallet ännu större. Spänningsfall är lika med lägre effekt.

Testa och mät vad du har för spänning vid pumpen när den är i drift.
Har du ett LFP batteri i din bil är det lite högre spänning i din anläggning. Högre spänning är lika med mer effekt på pumpen.

Toppen