• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

byte av växellådsolja.

Andypandy66

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
29568
Medlemskap
2025
Hej!

Har precis köpt en äldre Euro Mobil med en Fiat Duacto motor i. Tänkte kontrollera/byta olja i växellådan men är tydligen helt blind, kan inte för min själ hitta nån påfyllningsplugg eller oljesticka för att kontrollera oljan.
Tyvärr följde det ingen instruktionsbok med till själva bilen(motor).
Har för mig att det ska sitta en oljesticka långt ner på växellådan men var ???
Nån som har någon bild eller tips på var jag ska leta. :)
/Anders

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2025
Sv: byte av växellådsolja.

hej
om den har oljesticka så måste man krypa under bilen för att hitta den, det är bara att ta med ficklampa och krypa under och leta .påfyllning gör man där backkontakten sitter,skruva loss kontakten!
med vänlig hälsning Ronny

Andypandy66

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
29568
Medlemskap
2025

Tack för snabba svar! Blir att krypa under och kolla. Var jättebra bilder i den andra tråden. Men direkt hittade jag ett fel till på min bil.... Har inga sladdar som är anslutna till backljuskontakten... Fixar man ett fel så hittar man alltid ett nytt... :) Det är charmen med gamla bilar!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej!

Har precis köpt en äldre Euro Mobil med en Fiat Duacto motor i. Tänkte kontrollera/byta olja i växellådan men är tydligen............. :)
/Anders
-------------------------------------------------------------------

Hejsan, vilken årsmodell ?
Oljestickan sitter i första generationens lådor -82 till -94.
Andra generationens lådor -94 till ca. -02 har ingen oljesticka, men på en del finns det en nivåplugg på den släta bearbetade ytan där höger drivaxel (den långa) kommer ut ur lådan. En liten bit bakom och över drivaxeln.
Men det är ändå enklast att fylla genom backljuskontakten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag så din fråga om bok till -92 efter jag skrev det här... Och då skall du kunna hitta en oljesticka i din låda :).

Senast ändrad:
Toppen