• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av Truma Gasol till diesel (D6e)

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej. Är det någon här som bytt en Truma combi gasol till Truma D6 och har ni i så fall blivit nöjda? Jag funderar på hur mycket fix (tid alt. kostnad) det är med själva bytet och hur ni upplevt bytet efteråt d.v.s. fördelar och nackdelar. Jag har hört en del om ett större servicebehov för dieselpannan men finns det någon beskrivning av nödvändig service?
M.v.h. DavidS
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det beror ju lite beroende på var och hur man har tänkt att använda bilen ? norrland troligtsvis diesel bättre finns överallt ! söderut hade jag nog satsat på gasol men det är upp till var o en ! är det värt pengarna att byta ? kanske billigare att byta bil ? lycka till !
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Har gjort precis det du frågar efter och är rätt nöjd med funktionen. Kan dock inte förstå hur man resonerar när man köper en helt ny husbil och snålar på elpatron till pannan. I min värld är det galet att spara in nån tusing och stå med endast gasol som alternativ till uppvärmning (och varmvatten). Så var det i mitt fall då jag köpte den och därför byttes pannan ut till en Truma D6E. Bytet gick bra (ca en dags arbete) men vad som inte framkom vid beställning var att avgasröret inte ingick vilket innebar ytterligare ca 2500 SEK. När den väl kom så var längden extremt snålt tilltaget, att lägga på 50cm på avgasslangen kostar knappast Truma mer än 10 SEK. Jag fick skarva ett par decimeter. Dåligt av Truma. Vad gäller service så pratade jag med en representant från Truma på Elmia som sa att en service bör göras vartannat år, eller oftare om den används mycket. Då byts glödstiftet ut och om jag minns rätt så var det liksom ett paket som byts ut till en kostnad av 2500 SEK. Han sa att man kan göra det själv om man är lite händig till en betydligt billigare kostnad, men pannan måste delas och öppnas upp helt för att nå stiftet.

Nu i eftertankens kranka blekhet har jag kommit på att jag borde valt en annan panna. Exempelvis Webasto eller Planar som inte behöver ett dyrt "kit" för att fungera på höga höjder. Dessutom så fungerar dessa att montera avgasröret nedåt vilket inte fungerar med Truma då du måste ha en hyfsad stor låda på sidan av bilen och den är inte snygg nånstans. Den måste dessutom monteras helt horisontellt något jag absolut inte kunde göra av platsskäl så det fick bli en pragmatisk lösning som visats sig fungera lika bra. Vertikalt.

Misstänker att Truma har sina optioner som ytterligare ett sätt att krama ur några extra tusen för en anläggning som är väldigt dyr till att börja med.

Men min panna tuffar på och fungerar utan problem, tyst och i princip luktfri. Har inte varit i behov att köra den på alltför höga höjder än.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Blev lite nyfiken på det där med en låda på sidan av bilen som du nämner, kan du beskriva det lite mera, jag har aldrig sett det nämnas i samband med någon dieselvärmare förut?
F.ö. verkar det som att Webasto har ungefär samma problem på höga höjder som din Truma som f.ö. egentligen är en Eberspächer i varje fall i dieseldelen. Det behövs modifieringar även där för att använda dom på hög höjd, så ditt val är nog helt ok. :)

Citat från generalagentens hemsida:

Alla Webasto värmare är testade och godkända för användning upp till 1 500 m höjd, vilket är tillräckligt för de flesta europeiska bergsområdena. Serierna Air Top Evo och Dual Top Evo fungerar till och med upp till 2 200 m tack vare den inbyggda automatiska höjdsensorn. Till Air Top 2000 ST finns som tillval en inbyggd växlare för användning vid höjder upp till 2 200 m.
Det är möjligt att anpassa våra värmare för höjder över 2 200 m. Kontakta din lokala Webasto återförsäljare för mer information. Att passera över bergen medan värmaren används är inget problem med någon av Webastos värmare.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack tegelrygg och Montreal.
Orsaken till att jag vill byta är just att vi använder bilen på vintern, och då oftast norrut. Hade vi "bara" varit tresäsongare så hade vi tveklöst behållit gasolen, både med tanke på funktion och lukt . Under vintern och då framförallt norröver är det tyvärr svårare med gasol med frekventa flaskbyten och begränsat utbud av såväl flaskor som tankställen för gas. Tanken med att alltid ha tillgång till mycket och lättillgängligt bränsle är attraktiv och då inte heller behöva bry sig om åtgången, läs värmen, i i bilen. Frågan är bara hur stort servicebehovet är och hur mycket tid/pengar det kostar. Själva bytet är ju en engångskostnad så den kalkylen är enkel (förhoppningsvis) men vad som kommer senare är oklart? Fanns det någon beräknad gångtid innan man skulle göra den servicen för 2500 som du fick pris på?

Tack! DavidS
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack tegelrygg och Montreal.
Orsaken till att jag vill byta är just att vi använder bilen på vintern, och då oftast norrut. Hade vi "bara" varit tresäsongare så hade vi tveklöst behållit gasolen, både med tanke på funktion och lukt . Under vintern och då framförallt norröver är det tyvärr svårare med gasol med frekventa flaskbyten och begränsat utbud av såväl flaskor som tankställen för gas. Tanken med att alltid ha tillgång till mycket och lättillgängligt bränsle är attraktiv och då inte heller behöva bry sig om åtgången, läs värmen, i i bilen. Frågan är bara hur stort servicebehovet är och hur mycket tid/pengar det kostar. Själva bytet är ju en engångskostnad så den kalkylen är enkel (förhoppningsvis) men vad som kommer senare är oklart? Fanns det någon beräknad gångtid innan man skulle göra den servicen för 2500 som du fick pris på?

Tack! DavidS

Varför inte en ordentlig gastank som alternativ? Och de utbytbara gasflaskorna som backup vintertid?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En fundering bara varför inte komplettera med en separat dieselvärmare typ Webasto eller kina kopia.
Vi har en 5kw kina värmare finns beskriven i andra trådar.
Fördelen som jag ser det är att man inte behöver röra befintligt system och får en backupp om något skulle hända med pannan. ingen risk att stå utan värme. Prismässigt är inköp av kina värmare bara en bråkdel av vad en ny Truma panna kostar men installationen blir ju beroende på vem som gör det men detta gäller ju även för byte av Truma panna
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack Montreal: Jag har tyvärr inte vikt till en stor gastank då jag har en 3500 kg:s bil (Hymer exsis) annars hade det varit en god lösning.

Tack Adriamatrix: Jo, jag har varit inne på en extra dieselvärmare som alternativ men efter att ha dissekerat bilen så insåg jag att det inte gick att dra luftslangar dit jag var tvungen att få värme (ffa till de isolerade tankarna). Jag har också diskuterat möjligheten att koppla på sig på befintligt system med Truma men detta avråder de starkt ifrån, i varje fall om jag också vill kunna ha kvar funktionen hos Trumapannan.

Som jag nu tänker borde det enklaste och mest effektiva, såväl vad gäller funktion som att hålla nere vikten, vara att byta ut den Truma combi 6 som sitter i idag till motsvarande diesel. Storlek och form på pannorna är i princip identiska och arbetet bör då bli minimalt där man kan behålla det mesta av dagens rör och kabeldragningar. Frågan är bara om det är värt det och att det kommer att bli bra eller om jag missar något? DavidS
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
om du monterar en separat dieselvärmare kan du väl använda gaspannans fläkt till att cirkulera värmen i det ordinarie slangsystemet. Tror det går om du har Truma:s pluspanel. Alltså bara blåsa in värme i bilen med dieselvärmaren och sedan cirkulera den med gaspannan?
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Montreal: Jo, det var en tanke jag hade också men Truma avrådde mig starkt då det kunde skada överhettningsskyddet i Trumapannan. Och om jag istället skulle blåsa in luften först i kabinen så blir det inte mycket värme som sedan förs vidare in i slangarna... Jag har fnulat, måttat och teoritiserat så mycket kring den lösningen så den har jag tyvärr känt mig tvungen att lägga åt sidan nu. Jag köpte till och med en Eber som jag som tur var fick lämna tillbaka när jag gav upp den iden! DavidS
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant, jag har funderat på den lösningen länge, en liten dieselvärmare som får göra grundjobbet och bara blåsa in värme i bilen, och sedan låta gaspannan cirkulera och stötta med mera värme om/när det behövs. Det borde göra att gasförrådet räcker nästan obegränsat utan att man lägger till mer än några få kilo till bilens vikt. En Webasto 2000 ST väger 2,6Kg!
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Montreal: Jo jag tänkte så också men med inblås av dieselvärme i "salongen" så skulle aldrig Truman kicka in och stötta för där fram skulle det inte bli tillräckligt kallt. Sedan så uppgav också Truma att fläkten på Combipannan skulle få en mycket kort livstid då den skulle få gå ganska hårt för att få till en ok cirkulation med sval luft. När jag sedan kollade hur mycket ström trumafläkten drar på högre hastighet så blev det inte bättre. Den drar mer än dieselpannan i snitt om den ska snurra på rejält och då kommer strömmen bli en ny utmaning...
I övrigt så väger Eberspacher 2 också lite men till detta så tillkom en del vikt, inte minst genomföringsskölden som var av ganska rejäl rostfri plåt.
Genom att istället byta till en Truma D6 så får jag teoretiskt tillgång till en i princip alltid tillgänglig energikälla som jag ändå har, slipper byta kannor mer än vad som behövs till spis och kyl (d.v.s. max en gång i månaden), sparar in åtminstone vikten av en full P11 och får tillgång till ett ventilerat utrymmer för det som inte luktar så gott:) DavidS
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte riktigt varför man skulle behöva köra fläkten i pannan så hårt, när bilen väl är varm behövs det inte särskilt mycket blås för att hålla cirkulationen igång. Nu har vi en gammal panna, men där ligger elförbrukningen från fläkten på ca 0,3-04A vid de varvtal som vi behöver för att värmen skall fördela sig jämt. Visserligen har jag optimerat värmefördelningen med ett par extra slangar och utblås så det är inte helt original, men ändå.
Jag undrar lite om Trumafolket som du har pratat med har någon verklig erfarenhet av sådant här framförallt i vintermiljö, eller om dom bara teoretiserar. Jag kommer f.ö. förmodligen att montera "webaston" om det nu blir just en sådan, inomhus under förarstolen. Så det lär inte bli några stora problem att få ut värmen i bilen.
 
Senast ändrad:

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Detta är lådan jag skrev om tidigare. Av utrymmesskäl monterades den stående mot rekommendationen men den fungerar lika bra. Hålet som tas upp i väggen enligt min mening onödigt stor men kanske måste vara det.

IMG_20191210_164747.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade lite, "Lådan" innehåller intag för förbränningsluften, utblås för avgaserna och en fläkt för att mata in förbränningsluft, säkert för att ge ett jämt flöde, så den behövs nog, en så pass avancerad sak gör man knappast utan skäl.
 
Senast ändrad:
Toppen