• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av startbatteri.

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag ska byta ut min bodelsbatterier till LiFePO2 och undrar om mina gamla bodelsbatterier kan ersätta startbatteriet som börjar bli slött. Jag upplever bodelsbatterierna som fräschare än startbatteriet.
Nuvarande bodelsbatterier är:
Running Bull, Banner 595 01 (592 01) AGM
95Ah
850A (EN)
Längd: 354 mm, bredd: 175 mm, höjd: 190 mm
Polställning: Positiv pol höger

Tänkte byta detta mot startbatteriet som i dag är:
TUDOR TA1000 AGM
100Ah
900A (EN)
Längd: 353 mm, bredd: 175 mm, höjd :190 mm
Polställning: Positiv pol höger

Skulle det funka?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det borde funka tycker jag, men jag skulle ändå göra ett batteri test innan.

Vad har du för chassimärke, har den smartgenerator? Isåfall laddar bara smartgenerator upp startbatteriet till ca.80%, man kan behöva koppla på en extern laddare på vissa fordon, kopplas då på starthjälp-punkterna så man inte bypassar ev. BMS.
Så kolla först SoC på båda, ladda dem till 100% SoC, gör sen ett kapacitetstest, använd sedan det som är friskast.
 
Senast ändrad:

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Det borde funka tycker jag, men jag skulle ändå göra ett batteri test innan.

Vad har du för chassimärke, har den smartgenerator? Isåfall laddar bara smartgenerator upp startbatteriet till ca.80%, man kan behöva koppla på en extern laddare på vissa fordon, kopplas då på starthjälp-punkterna så man inte bypassar ev. BMS.
Så kolla först SoC på båda, ladda dem till 100% SoC, gör sen ett kapacitetstest, använd sedan det som är friskast.
Jag har en Dehtleffs Globetrotter XL-i från 2013 så jag tror inte den har någon smartgenerator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min bil (byggd på Fiat) är från 2016 men är klassad som Euro 5. Ingen smart generator...
Den 1 jan. 2015 blev alla nya fordon skyldiga att klara euro6, då har du förmodligen ett äldre chassi. Jag har stött på husbilar där det skiljer upp till 3år på chassi och bodel, hur man fått de att klara utsläpps normen vet jag inte.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den 1 jan. 2015 blev alla nya fordon skyldiga att klara euro6, då har du förmodligen ett äldre chassi. Jag har stött på husbilar där det skiljer upp till 3år på chassi och bodel, hur man fått de att klara utsläpps normen vet jag inte.
Jag googlade fram att gränsen är 1 sept 2015 så "Fiat-delen" på min bil är väl tillverkad före detta datum...
 

Bilagor

  • Screenshot_20240308_111351_Google.jpg
    Screenshot_20240308_111351_Google.jpg
    211,7 KB · Visningar: 10
Toppen