• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av husbil, vill ha u-soffa

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla, vi har idag en jättefin bil men undersommaren kom vi fram till att vi har ingen mysig plats att sitta om vi vill kolla på film allihopa. Vår 4-sits känns ganska rak och obekväm.

Så tanken dök upp om en bil med u-soffa, vad vi kommer få göra avkall på är ju att vi idag har en säng färdigbäddad plus ett något mindre garage.

Jag har hittat några bilar som jag gillar är det någon som har erfarenhet av någon av dessa? Dethleffs A6771-2
Dethleffs A6981LB (denna har ingen u-soffa men långsoffa plus 4 sittplatser.
Dethleffs A6971DB
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

På vår gamla bil, Dethleffs A6881, gjorde vi så att vi skruvade fast fyra "vinkeljärn" kan man väl kalla det, och på dem la vi två skivor och på skivan en dyna lika tjock som bilens och vips så hade vi en vinkelsoffa! Vi var ju tvugna att ta bort det lilla bordet, men det fick alltid plats någonstans, när vi inte använde det. Vi har dock varit som mest fem i den bilen, så ni kanske behöver lite större...
Ps.Codat har den på sin sida för begagnade bilar, där ser man vad jag menarDs.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

Har under en längre tid sökt HBar med U-soffa.:)

Vår ekonomi tillåter nu bilar från mitten / slutet på 90-talet och jag förmodar att det är "för gammalt" för dig med hänsyn till din nuvarande HB.

Metoden jag använt är att sitta 2-3 timmar varje dag och leta på nätet. :cool: Och mejla och fråga överallt.

Vi håller snart på att ge upp - hittar inte nån HB som är som vi vill ha den, liten ( < 6m ) med tillräckligt stort stuvutrymme/garage för att utifrån rymma 2 stora golfbägar och all annan nödvändig utrustning.
Sen återstår ju också att sälja båten för att finansiera HB-köpet. :)
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

Hej, vi köpte först en bil från början av 2000 talet men insåg sen att vi hade lite andra behov. Eftersom man kan få så bra lån på bilarna (upp till 20 år) och att vi kunde lägga en del i kontantinsats så blev faktiskt nya bilen billigare än den gamla per månad. Visserligen så är den uträkningen bara att lura sig själv. (jag säger det innan någon annan gör det)

Såg du den annonsen som jag skrev om i ett annat inlägg gällande u-soffa? De hade en bil i Täby som jag tror hade passat Er.
 
F

F.d. 10238

Guest
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

undrar är alla nöjda med ford transit, har själv en sådan och är nöjd, ingen som klagar på denna i detta forum, finns det inget att klaga på? hälsn Benga
 
F

F.d. 52961

Guest
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

Hej
Lite tipps om husbilar med U-soffa som är under 6 meter.
LMC Liberty 550
Burstner 538
dethleffs 5812
tec 560
Mvh
Björn
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

Vilka årtal påt ungefär söker ni HB med U-soffa ifrån?

Har flera ex på husbilar från mitten-slutet på 90-talet och några få från 2000-talet.
Det är en "djungel" med olika märken och modeller från olika år.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Byte av husbil, vill ha u-soffa

NLundberg;

Hej! Vi har en ny Dethleff Esprit i7910 det är våran andra Dethleff på ett par månader bara. Vi fick den planlösningen vi ville ha och på köpet var framstolarna höjbara också som vi hade saknat i den andra. Håller med att man saknar en skön u-soffa att sätta sig i och titta på TV.n Jag har för mig att jag har sett den planlösningen med u-soffa i någon modell av Dethleff men nu blir jag lite osäker om det var Dethleff det finns olika modeller som har dessa u-soffor. Vi är ju bara två så vi klarar oss med förarstolarna fast man skulle nog vilja ha den där sköna soffan istället för den raka för det blir fel vinkel och obekvänt. Sedan tycker jag när man sitter i förarstolarna då drar det från bilens fönster fram men det kommer man nog inte ifrån. Hittar Ni ingen Dethleff med u-soffa då får Ni titta på andra bilar det finns det vet jag. Men det blir de här mera lyxbilarna som det ser så mysigt ut med u-sofforna. Vi gillar ju Dethleff det är en bra vinterbil med dubbelgolv. Men nu får det räcka för vår del. Heller om man kan beställa om Ni ska ha en ny bil då kan man väl påverka planlösningen själv hur man vill ha den.
Lycka till att hitta den bil med u-soffa.

Anita o Risto i Täby
 
Toppen