• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av bromsskivor på Mercedes 412

L

linde

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: 412
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 122hk
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Concorde
Husbilsmodell: 720g
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Jag har upptäckt att bromsskivorna fram är rostiga. Enl en verkstad är det svårt att byta, hjullagren måste tas bort. Arb kostnad ca 2000/sida. Min fråga är det så svårt att byta? Har bytt på personbilar tidigare och hade tänkt byta själv. Behövs speciella verktyg?
Per Arne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag sökte på webben på Bremsscheiben Mercedes 412 om utseendet och fick fram detta :
http://www.pp-autoteile.de/PicB/812023144.jpg

Man får ju ta av oket men har svårt att tänka att du skulle behöva plocka hjullagret också .
När du byter .. Du skall inte slitsa skivorna också ?
Min audivän Rolle har rejäl kunskap om detta : http://www.rolleslitz.se/ samt om du åker i krävande backar så är ju Pagid Blå bra belägg http://www.pagid-brake-pads.co.uk/products/rs42-blue-carbon-based.php .
Till personbilen köpte jag Zimmermannskivor .
 
F

F.d. 25038

Guest
om jag inte minns fel så ska oket samt navet lossas(muttern som håller o just lagret ska bort) och på insidan navet sitter det insex modell större som lossas och delar skivan från navet tog väl inte så himla lång tid men det är ju ingen liten personbil så men det är väl bara å palla upp å sätta igång.
.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Mikael o Carina skrev:
om jag inte minns fel så ska oket samt navet lossas(muttern som håller o just lagret ska bort) och på insidan navet sitter det insex modell större som lossas och delar skivan från navet tog väl inte så himla lång tid men det är ju ingen liten personbil så men det är väl bara å palla upp å sätta igång.
.


Är det denna modellen på skivan : http://www.pp-autoteile.de/PicB/812023144.jpg

Är det samma förfarande i bak så kika här : http://blogger.kritzinger.net/2009/08/sprinter-412d-twin-wheel-rear-brake.html
 
L

linde

Guest
Tack för svaren, ska titta lite närmare på skivorna hur de ser ut. Ska undersöka vad skivorna kostar i Tyskland. Det är väl knappast värt att slipa eller svarva dem?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.190
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om de "bara" är fula, spåriga, rostiga men inte allt för nernötta så går det säkert att svarva om dem. (Det är lätt för mig att säga visserligen som har kunskap och möjligehet att fixa svarvning av skivor.) Men om du har någon broms/kopplings-renoveringsfirma i närheten så brukar de bara ta några hundralappar för att svarva om skivor och de kan bedömma om de kommer att hålla min.måttet efter svarvning.

Lycka till. det är nog bara att gå till anfall så fixar du säkert problemet själv, och kan använda pengarna till drivmedel i sommar i stället. M.v.h. JANKRO.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Hej Linder. Du behöver inte byta skivorna om dom inte är nedslitna utan bara rostiga.
Det gör man lätt genom att svarva skivorna på plats bara att demontera bromsoken och hänga på svarven och svarva båda sidorna på en gång.Kontakta en verkstad som har en svarv så fixar dom det betydligt billigare än att byta skivor MVH.STURE
 
Toppen