• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av bodelsbatterier.

Matcol

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35384
Medlemskap
2024
Halloj.
Ska byta bodelsbatterier, vill bara checka av arbetsgången så man inte bränner nått.
Har solpanel på taket.
Har googlat lite å kommit fram till följande:

Täck över solpanelen på taket å koppla ur den från regulatorn.
Slå av batterier på EBL, switchen Batteri till AUS.
Skruva loss batteriet, börja med MINUS som man ska göra när man håller på med bilar i alla fall.
Ur med batterier.
I med nya.
Skruva dit polerna igen.
Slå på batteribanken igen i EBL till Ein, eller vad det nu stod :)
Anslut solpanelen å ta bort filten över den.

Klart

Eller??

(kommer byta till likvärdiga blybatterier som sitter idag så behöver inga tips om att jag ska ha Lithium eller nått annat)

Mvh
Matte
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.846
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Din beskrivning låter bra. Är regulatorn kopplad direkt till batterierna måste den kopplas in före du ansluter solcellen så den vet vilken spänning du har i systemet. Kör på du bara. Det blir nog bra. Hoppas du slipper 396 tips om litium batterier nu bara..

Själv kör jag AGM (bly) och är supernöjd med det
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Din beskrivning låter bra. Är regulatorn kopplad direkt till batterierna måste den kopplas in före du ansluter solcellen så den vet vilken spänning du har i systemet. Kör på du bara. Det blir nog bra. Hoppas du slipper 396 tips om litium batterier nu bara..

Skälv kör jag AGM (bly) och är supernöjd med det
Detta gäller inte alla regulator.... Har man en som bara laddar 12v.... Kan man ansluta solpanelerna först..
Votronic, MSTE, med flera finns för bara 12v.. ;)
 
Toppen