• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta vattenpump Malibu Van 640 LE

E

Ekorre

Guest
Hej

Vår pump har börjat låta enormt mycket, går ojämt, verkar som den lägger av när som helst.
Är det någon här som har själv bytt denna på sin bil, eller är det verkstad som gäller?
Tar gärna emot tips hur man isåfall gör, hur kommer man åt den?, vilken skall man köpa och all annan nyttig info.

Mvh Robert
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har bytt 2 pumpar de senaste åren !
Man gör det via den stora röda luckan på tankens ovansida !
Ev. får man skarva elkabeln sockerbit eller skarvdon !
Pumpslangen har koppling som man demontera !

Jojje
 
E

Ekorre

Guest
Har bytt 2 pumpar de senaste åren !
Man gör det via den stora röda luckan på tankens ovansida !
Ev. får man skarva elkabeln sockerbit eller skarvdon !
Pumpslangen har koppling som man demontera !

Jojje
Hej Jojje

När jag öppnar den röda luckan så ser jag en blå slang + vit sladd ner till en röd/vit pump, hur får man lättast av/upp pumpen, skall man skruva av den på skruven ovan tanken?, behöver all hjälp jag kan få

Mvh Robert
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag stack ner handen i tanken och plockade upp pumpen genom röda luckan. Den satt i en böjlig slang så det var inget problem. Sedan var det bara att 1: Mecka bort gamla pumpen från slangen och sätta dit den nya. 2: Knipsa av kabeln till den gamla pumpen och dra ut den ur tanken. 3: Trä den nya pumpens kabel inifrån och ut genom kabelgenomföringen i tankens ovansida. 4: Skarva ihop den nya pumpens kabel med den avknipsade kabeln. Eftersom min nya pump var identisk med den gamla var det ingen tvekan hur kabeln skulle skarvas, båda hade samma färger för plus och minus. 5: Stoppa ner den nya pumpen i tanken, fylla på vatten och provköra.
 
E

Ekorre

Guest
Jag stack ner handen i tanken och plockade upp pumpen genom röda luckan. Den satt i en böjlig slang så det var inget problem. Sedan var det bara att 1: Mecka bort gamla pumpen från slangen och sätta dit den nya. 2: Knipsa av kabeln till den gamla pumpen och dra ut den ur tanken. 3: Trä den nya pumpens kabel inifrån och ut genom kabelgenomföringen i tankens ovansida. 4: Skarva ihop den nya pumpens kabel med den avknipsade kabeln. Eftersom min nya pump var identisk med den gamla var det ingen tvekan hur kabeln skulle skarvas, båda hade samma färger för plus och minus. 5: Stoppa ner den nya pumpen i tanken, fylla på vatten och provköra.

Tack Mats för beskrivningen, då jag är ny på detta så vill jag att det inte går fel.
Se gärna min bild, skall jag klippa bort den befintliga kopplingen som finns idag och sätta en ny sockerbit mellan befintliga röd/grön kabel och den nya pumpens kabel?

Mvh Robert
 

Bilagor

  • BAEEE024-CE23-4F67-BCDB-7DDEAF633845.jpeg
    BAEEE024-CE23-4F67-BCDB-7DDEAF633845.jpeg
    804,7 KB · Visningar: 123

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du har ju redan en skarv åtkomlig där, det hade inte jag. Jag skulle ha pressat dit flatstiftshylsor (som de blåa) på ledarna i den nya pumpens kabel och nyttjat det befintliga skarvstycket. Håll reda på färgerna så plus och minus inte blir förväxlade....
 
E

Ekorre

Guest
Du har ju redan en skarv åtkomlig där, det hade inte jag. Jag skulle ha pressat dit flatstiftshylsor (som de blåa) på ledarna i den nya pumpens kabel och nyttjat det befintliga skarvstycket. Håll reda på färgerna så plus och minus inte blir förväxlade....
Tack, jag skall kolla imorgon när vi kommer hem och beställa en ny pump och prova att byta denna, Tack för alla svar.

Trevlig Helg

Mvh Robert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Avlufting og overløp, skulle tro det er den klare slangen på den blå koblingen som så går ned ved siden av tanken og ut under bilen. Inne i tanken har den da ingen slange, mens den andre går ned til pumpen.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Apropå Reich pumpar,det som händer när den börjar tappa tryck och oljud är att det har kommit in vatten via pumpens axeltätning,inte som man skulle kunna tro via kabeln,där är det 100% tät !
När axeltätningen slits så börjar det tränga upp vatten i motorn som börjar rosta och elektrisk överledning som följd !
En annan sak som händer när pumpen börjar tappa tryck fast den är felfri är kranfilter som är igensatta av kalk och föroreningar !

Jojje
 
E

Ekorre

Guest
Jag stack ner handen i tanken och plockade upp pumpen genom röda luckan. Den satt i en böjlig slang så det var inget problem. Sedan var det bara att 1: Mecka bort gamla pumpen från slangen och sätta dit den nya. 2: Knipsa av kabeln till den gamla pumpen och dra ut den ur tanken. 3: Trä den nya pumpens kabel inifrån och ut genom kabelgenomföringen i tankens ovansida. 4: Skarva ihop den nya pumpens kabel med den avknipsade kabeln. Eftersom min nya pump var identisk med den gamla var det ingen tvekan hur kabeln skulle skarvas, båda hade samma färger för plus och minus. 5: Stoppa ner den nya pumpen i tanken, fylla på vatten och provköra.
Hej

Kanske en dum fråga, det är ingen vanlig slangklämma vid pumpen, måste man klippa av slangen, eller kan man öppna upp den på något vis?
 
E

Ekorre

Guest
Det var en comet Lux Plus som satt i tanken, så lättas är väll att byta till samma modell, men jag ser på nätet att den finns i olika modeller, lite dyrare som har snabb koppling vid pumpen plus filter, är det lönt
 

Bilagor

  • E8725F2E-B970-4237-9AC0-9DE9499B0BDF.jpeg
    E8725F2E-B970-4237-9AC0-9DE9499B0BDF.jpeg
    19 KB · Visningar: 34
Toppen