• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta växellådsolja

F

F.d. 7117

Guest
Nu ska jag byta växellådsoljan fast det inte är någon bytesintervall på den. Pratade med Bossings som sa att det var verkligen att rekommendera på en husbil. Min har rullat 4000 mil, en -06:a 2,8 jtd och det var en lagom sträcka innan byte.
Han sa att oljan vid 10.000 mil om den inte blivit bytt brukar se riktigt skitig ut. Man ska kunna få i tre liter vid hastighetsmätargivarens "hål". Vidare är oljepluggen en fyrkants invändig 8mm.
:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Byta växellådsolja

Nu ska jag byta växellådsoljan fast det inte är någon bytesintervall på den. Pratade med Bossings som sa att det var verkligen att rekommendera på en husbil. Min har rullat 4000 mil, en -06:a 2,8 jtd och det var en lagom sträcka innan byte.
Han sa att oljan vid 10.000 mil om den inte blivit bytt brukar se riktigt skitig ut. Man ska kunna få i tre liter vid hastighetsmätargivarens "hål". Vidare är oljepluggen en fyrkants invändig 8mm.
:yes:
Är det ingen nivåplugg?
bosse b
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Byta växellådsolja

Man fyller upp till kanten på hastighetsmätargivarens hål, det ska gå i 3 liter men det står 2,7 i boken
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Byta växellådsolja

Så, då var det gjort. 2,8 l fick jag i. Efter att ha väntat en stund när oljan var uppe vid kanten fick jag i lite till. Det rinner undan kanska sakta.
Gamla oljan såg genomskinlig ut och det känns ju bra. Man drar upp en axel med plastdrev på som kan lossna om den inte följer med som den ska. Det sitter en o-ring som tätning så den sitter lite fast först och lossnar ganska plötsligt när o-ringen kommit upp, Sen gick det lätt. Så var med på det om du byter själv.
När den ska tillbaka så måste den kugga i i drevet i lådan så jag fick vrida lite så ramlade den ner utan våld, sista biten med o- ringen är förstås lite trögt.
:bye:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen