• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta ut EBL

Christian_N85

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2024
Jag skrev ett inlägg i början av sommaren att jag hade problem med att slå på 12 volt i min Bürstner Ixeo från 2013. Nu har det gått så långt att ingenting som har med 12 volt att göra fungerar. Inte ens kylskåpet, Truman eller bilradion (den är kopplad till bodelsbatteriet) går att få igång. Jag har motionerat reläerna i EBL, men det hjälper inte.
Det enda som fungerar är ren 230 V, ACn och eluttag.
Har varit i kontakt med en verkstad som gör service på Bürstner och dom är 99 % säkra på att det är EBL som gett upp.
Tänker därför försöka byta ut det själv för att spara lite pengar.
Har ett Schaudt EBL 99 idag som jag ska ersätta med ett EBL 119 som är en uppdaterad version, där bl.a. den krånglande rockerswitchen är utbytt.

Min fråga är vad jag ska tänka på när jag gör bytet? Behöver jag koppla bort samtliga batterier, även fordonsbatteriet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gjorde det bytet för några år sedan, se till att det nya 119 är frånslaget på brytaren när du kopplar in det, när alla anslutningar sitter på plats knäpper du på brytaren på ebl
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det sitter en liten brytare på framsidan av ebl, ställ den på AUS.
Du har även större säkring vid start-/bo-batteriet mot ebl, de kan du koppla bort ifall du vill slippa spänning på plus-kablarna mot ebl.

DC-3110100_1~2.jpg
 
Toppen