• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Har en fråga som kanske någon har ett svar på?

jag funderar på att byta ut laddaren i min Euramobil
idag sitter det en 18 amp laddare som heter CBE A2018
när jag kollat upp laddaren så finns det en 12v 50ma utgång som verkar bli spänningsatt när laddaren är ansluten till 240v, denna spänning berättar väl någonting till EBL:en antar jag och den reagerar därefter, vad därimot EBL:en gör när den får denna spänning det vet jag inte?

måste jag kopiera denna spänning för att behålla den funktion som den ger?
tänkte i så fall skaffa ett 240 volt relä som bryggar 12v till EBL:en
när laddaren ansluts till 240v

Nån som känner igen det här och kan sprida lite ljus över denna mystiska spänning som säger att laddaren är ansluten till 240v??

Doger.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

Jag tror att den 12V signalen bara indikerar till panelen att det är 230V ansluten.
Dvs att det laddar batteriet. Så är det på den Mc Louis med CBE jag mekat med.

Din lösning med 230V relä skulle då bli så nära original lösningen du kan komma.
Men tror inte att det behövs om du kan leva utan indikeringen. Testa utan först.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

tack för svaret..=)

är det bara en indikering så kan man ju leva utan det, viktigare att ha en bra laddare som ctek 25 amp laddare, dessa a2018 är ju förlegade.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

Det var enbart en indikering på vår Hobby. Har satt in en CTEK och nu visas inte 220 symbolen i orginalpanelen, men den syns i Truma panelen...
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

Jag tror att den 12V signalen bara indikerar till panelen att det är 230V ansluten.
Dvs att det laddar batteriet. Så är det på den Mc Louis med CBE jag mekat med.

Din lösning med 230V relä skulle då bli så nära original lösningen du kan komma.
Men tror inte att det behövs om du kan leva utan indikeringen. Testa utan först.

I mitt fall skötte även dessa 50mA om att dra ett hjälprelä för att koppla ihop bodel och fordonsbatteri (utöver indikeringen på panelen)
Man märker ju om det säger klick i elcentralen när man lägger på 12V på denna ingång.
Jag har temporärt löst det med en liten extra nätdel från nån billig LED-belysning som ger 12V (strömbegränsat med ett motstånd för säkerhets skull) när jag bytte laddare från originalet.

Framöver planerar jag nog att skaffa CTEK, både laddare, dual 250 och smartpass, så då blir det nog lite förändringar i kopplingarna igen.

Vad jag vill åstadkomma är att när jag kopplar in 230V så ska inte en ny laddcykel starta, utan bara underhållsladdning på 13,6V (med annan strömkälla kanske)
Vill jag sen LADDA batterierna (två nya Biltema AGM) så ska jag manuellt kunna koppla in CTEK-laddaren.
På det här sättet tänker jag försöka få batterierna att överleva längre, då det ibland blir flera inkopplingar av landström per dag, och jag vill inte plåga batterierna med en ny laddcykel varje gång detta sker.
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Byta ut CBE A2018 laddare till CTEC 25 amp

I mitt fall skötte även dessa 50mA om att dra ett hjälprelä för att koppla ihop bodel och fordonsbatteri (utöver indikeringen på panelen)
Man märker ju om det säger klick i elcentralen när man lägger på 12V på denna ingång.
Jag har temporärt löst det med en liten extra nätdel från nån billig LED-belysning som ger 12V (strömbegränsat med ett motstånd för säkerhets skull) när jag bytte laddare från originalet.

Framöver planerar jag nog att skaffa CTEK, både laddare, dual 250 och smartpass, så då blir det nog lite förändringar i kopplingarna igen.

Vad jag vill åstadkomma är att när jag kopplar in 230V så ska inte en ny laddcykel starta, utan bara underhållsladdning på 13,6V (med annan strömkälla kanske)
Vill jag sen LADDA batterierna (två nya Biltema AGM) så ska jag manuellt kunna koppla in CTEK-laddaren.
På det här sättet tänker jag försöka få batterierna att överleva längre, då det ibland blir flera inkopplingar av landström per dag, och jag vill inte plåga batterierna med en ny laddcykel varje gång detta sker.

Precis som skrivs ovan så behövs styrsignalen (12V) som originalladdaren levererar för att huvudpanelen skall veta när det finns landström och laddning. T.ex för att koppla ihop (över diodbrygga) bodelsbatterier med startbatteriet, för indikering, i vissa fall varningssignal om man försöker starta och köra iväg med husbilen osv.
För enbart laddning av bodelsbatteriet behövs säkert inte signalen, de flesta laddar ju från solpanelerna direkt på batterierna osv. Man kan fixa signalen med ett 230V-relä som kopplar 12V via en säkring, eller som tidigare beskrevs, en liten plug-in nätdel som ger 12V ut.
 
Toppen