• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta tryckvattenpump

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej! Ska byta pumpen en Aqua8 med 7l i minuten sitter där nu. Är det bättre att byta till en som har 10l i minuten, eller kan det vara negativt?? Mvh Mats P
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Rent tekniskt kan jag inte se att det blir problem. Resultatet blir nog att du gör av med vattnet litet snabbare.

För disk och kaffekokning m.m. gör det ingen skillnad för där är det volym som bestämmer. Det går litet fortare att tappa upp vattnet med andra ord.

För andra saker som att skölja av händerna, spola i toaletten och duscha så är det tid som bestämmer. Man har vattenflödet på en viss tid snarare än till en viss volym. Man spolar i toan 20 sekunder snarare än 2 liter. När tiden bestämmer så kommer det att användas litet mer vatten än du gjorde med den äldre pumpen.

Se också till att pumptrycket inte ökar för mycket. Borde inte vara ett problem men kolla vad slangar och varmvattenberedare tål.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ok, tack för det, då sätter jag dit en likadan 7 liters.
Mats P

Skillnaden är nog inte så stor med vattenåtgången men det är väl den skillnaden som man skulle kunna se.

Hade själv funderingar på att skruva upp trycket på pumpen i min bil eftersom jag tyckte det var litet dålig sprutt på duschen. Gjorde det aldrig just p.g.a. förmodad större vattenförbrukning i så fall.

MVH
Hans
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vis av erfarenhet så skulle jag välja en pump med samma eller lägre flöde (l/min).
Bytte från 7 l/min till 10 l/min och det blev en ljudlig upplevelse. Större flöde i samma slangdimension innebär högre tryck. Systemet tål absolut trycket men pumpens till- och från-slag samt pumpljud vid gång blev verkligen mycket högre. Bytte tillbaka...
 
Toppen