• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta Solceller

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.346
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ska byta ut min solceller till 2 x 200W parallell koppling, får inte dit större. Det jag undrar är. Är det en fördel/nackdel att använda solceller med högre spänning. Förutsätt att regulatorn kan ta emot detta
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.646
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ska byta ut min solceller till 2 x 200W parallell koppling, får inte dit större. Det jag undrar är. Är det en fördel/nackdel att använda solceller med högre spänning. Förutsätt att regulatorn kan ta emot detta
Det är en fördel så länge du håller dig under 50V.
Laddnigen startar vid lägre solinstrålning än om man har paneler med lägre spänning.
Det behövs inte så grova kablar från solpanelen till regulatorn.
En passande regulator blir billigare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.646
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Där någonstans går gränsen för vad som anses ofarlig likspänning.
I Tyskland har man en begränsning till 50V för fordonsinstallation, har jag läst.

Jag valde att hålla mig till max 50V av ovanstående orsak, samt att 3st 50V solpanelregulatorer blev billigare än en som klarade 150V-90A.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Där någonstans går gränsen för vad som anses ofarlig likspänning.
I Tyskland har man en begränsning till 50V för fordonsinstallation, har jag läst.

Jag valde att hålla mig till max 50V av ovanstående orsak, samt att 3st 50V solpanelregulatorer blev billigare än en som klarade 150V-90A.
Ok, min regulator klara 100V men har inte så hög spänning kopplad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
48V DC brukar vara max till t.ex arbetsbelysning i slutna utrymmen inom industrin.
Jag jobbade i mitten på 80-talet i ett kontrollrum från 60-talet, där drevs alla controller med 110V DC samt 3-14 psi luft, fick denna likspänning genom kroppen vid ett flertal gånger, hemskt, man mådde dåligt resten av den dagen.
Elektrikerna var livrädda för den likspänningen minns jag.
 
Toppen