• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta mörkläggningslösning till sängens fotända på plåtisen

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Mörkläggningsgardinerna vid fotändan tar en halv decimeter, som jag gärna vill ha tillbaka. Dessutom håller jag fötterna långt borta för att inte sparka till dragspelet.

Fönstrena vid fotändan går inte att öppna, som de är monterade nu, så myggnätet är inte nödvändigt alls. Jag överväger starkt att montera ner hela ramen, förrådslägga den och istället göra nån enklare typ av mörkläggning. Kanske också nåt skydd så man inte sparkar ut fönstren (osannolikt, men kanske...).

Lösningen skulle kunna vara att jag hittar nån typ av rullgardinstyg som jag anpassar till fönstren och sätter upp med t.ex. kardborreband. Då vinner jag säkert tillbaka 5 cm av sängens längd och slipper oroa mig för pappersprassel mitt i natten. Liggunderlag har jag också läst att man kan använda (tack för tips @Livibil!), som kanske bygger max 1½ cm. Eller en kombination - formklippta liggunderlag som går in i gluggarna och sen en gardin utanpå som ersätter papp-gardinen.

Vid huvudändan går det att öppna gluggarna och det kan vara lite mysigt på morgonen om utsikten är rätt. Där fortsätter jag nog på spåret med en tunn träskiva som skydd (tack för tips @KalleiViken !).

Vad har jag för möjligheter vid fotändan?
Finns det en off-the-shelf-lösning?

IMG_0314.jpgIMG_0320.jpg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Konstigt att bara det ena fönsterparet är öppningsbart, ska det vara så? Hade ju varit bra att kunna vädra med korsdrag.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Syftet/baktanken är oklar. Själv hade jag föredragit att vara helt utan dessa gluggar eftersom det tär på sängens längd. Vissa plåtis-tvärbäddar når ju upp till 197 cm om de inte har några fönster.
Men det ska inte vara något större problem att göra dem öppningsbara, såvitt jag kan se.
Vänster sida (fotändan) Höger sida (huvudändan)
Jag fick just en idé... Man skulle ju kunna bygga om ramen - plocka bort myggnätet och rulla på en rullgardin istället. Men jag börjar nog med att fixa en mörkläggningsduk som jag spänner fast med några elastiska band och krokar. Vill använda bilen lite mer innan jag går bananas på det här med ombyggnation av bilens tillbehör.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På våran Arca -90 hade vi 4-kantiga fönster med
vintertäcken som sattes fast med 4st tryckknappar.
Jag har 2st kvar om du är intresserad. Den ena har dock en missfärgning som kan ses på bilderna.
mvh Tony
 

Bilagor

  • 20200701_171924.jpg
    20200701_171924.jpg
    3 MB · Visningar: 21
  • 20200701_171941.jpg
    20200701_171941.jpg
    4,1 MB · Visningar: 20

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Syftet/baktanken är oklar. Själv hade jag föredragit att vara helt utan dessa gluggar eftersom det tär på sängens längd. Vissa plåtis-tvärbäddar når ju upp till 197 cm om de inte har några fönster.
Men det ska inte vara något större problem att göra dem öppningsbara, såvitt jag kan se.
Visa bilaga 195125 Visa bilaga 195126
Jag fick just en idé... Man skulle ju kunna bygga om ramen - plocka bort myggnätet och rulla på en rullgardin istället. Men jag börjar nog med att fixa en mörkläggningsduk som jag spänner fast med några elastiska band och krokar. Vill använda bilen lite mer innan jag går bananas på det här med ombyggnation av bilens tillbehör.

Ja vi har inga fönster just där, istället typ utstansat (se bild)både vid huvudet och fötterna. Tjänar några centimeter.
195 cm totalt.
Bild från Internet på en 540 men samma lösning i vår 600.

09525447-8379-4107-ACBF-3B943DB72004.jpeg
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
På våran Arca -90 hade vi 4-kantiga fönster med
vintertäcken som sattes fast med 4st tryckknappar.
Jag har 2st kvar om du är intresserad.
Tack! Måtten stämmer inte riktigt, men det där gav ett bra hum om hur jag kan göra dem.

Ja vi har inga fönster just där, istället typ utstansat (se bild)både vid huvudet och fötterna. Tjänar några centimeter.
195 cm totalt.
Bild från Internet på en 540 men samma lösning i vår 600.
Ja, så där bör det ju rimligtvis se ut. Eller så här som i en Adria Twin (lite mjukare kanter).
TWIN_AXESS_600_SP_sitting_group_2020.jpg
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Nu är jag klar!
  1. Monterade ned ramen med myggnät och papp-gardinen.
  2. Satte dit tryckknappar med skruv i samma skruvhål.
  3. Köpte mörkläggningstyg.
  4. Fållade kanterna.
  5. Satte tryckknappar på tyget.
Har provat lösningen idag. Den nya gardinen blockerar ljuset mycket bättre än papp-jalusiet och jag behöver inte vara orolig för att trycka till den med fötterna. Är mycket nöjd! Möjligen var färgmatchningen inte den bästa...
BB2BBB3C-CEA4-4764-857B-E07BA79EA1EB_1_105_c.jpeg
1EE545C3-8550-4D41-8974-C4E5A49A0F43_1_105_c.jpeg

Det blev lite oväntat omständligt, eftersom jag insåg att jag inte hade verktyg för tryckknapparna. Lösningen blev att kila ner på centrum för att köpa ny sats med knappar som inkluderade verktyget.
 
Toppen