• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byta ledlampor i takspottar

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Husbilen är en Hymer 508SL från 2020. Så här ser det ut. Jag kan inte få ut lampan/armaturen ur fästet. Det sitter två kraftiga fjädrar som klämmer utåt i hålet. Att vrida verkar vara omöjligt. Törs inte ta i för hårt, det är "sprött" material i konstruktionen. Cirka 10 lampor skall bytas. Någon som vet? Hälsningar Carlosmonte

17306252932789011123153613833952.jpg

Lösning
Hej.
Om du ser var fjädrarna sitter kan du sticka in en bred (minst lika bred som fjädern) och relativt tunn skruvmejsel eller liknande mellan armaturen och panelen mitt för fjädrarna och trycka mot centrum samtidigt som du försöker lirka ut armaturen. Det som kan hända om du tar i för mycket och försöker dra ut armaturen är att panelen splittras där fjädrarna sitter, det motverkar du med att ha skruvmejslarna som jag beskrivit. Men du måste vara försiktig i vilket fall som helst. Lycka till.

Mvh / Roland
Tack för snabbt svar. Ska straxt göra ett försök/ mvh Montecarlos

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Husbilen är en Hymer 508SL från 2020. Så här ser det ut. Jag kan inte få ut lampan/armaturen ur fästet. Det sitter två kraftiga fjädrar som klämmer utåt i hålet. Att vrida verkar vara omöjligt. Törs inte ta i för hårt, det är "sprött" material i konstruktionen. Cirka 10 lampor skall bytas. Någon som vet? Hälsningar Carlosmonte

Visa bilaga 236818
Hej.
Om du ser var fjädrarna sitter kan du sticka in en bred (minst lika bred som fjädern) och relativt tunn skruvmejsel eller liknande mellan armaturen och panelen mitt för fjädrarna och trycka mot centrum samtidigt som du försöker lirka ut armaturen. Det som kan hända om du tar i för mycket och försöker dra ut armaturen är att panelen splittras där fjädrarna sitter, det motverkar du med att ha skruvmejslarna som jag beskrivit. Men du måste vara försiktig i vilket fall som helst. Lycka till.

Mvh / Roland

carlosmonte

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
7957
Medlemskap
2025
Hej.

Mvh / Roland
Tack för snabbt svar. Ska straxt göra ett försök/ mvh Montecarlos

Lösning
Toppen