• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta lampa i kylskåp????

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Hej,
tror jag blir gråhårig på något så enkelt som att byta lampa i ett kylskåp.:(
Burstner Ixeo 2009, Dometic Tower med blått vackert ljus i kylskåpet som en dag slutade lysa.
Nu har jag läst den förbaskade Manualen på tyska och engelska flera gånger. manualen är så finurligt skriven att den handlar om 6 modeller (RMT 7650 till 7855) som alla har en liten lampa som ska vridas 90 grader och pop så kommer den ut. Kontakta din närmaste Dometic handlare och köp en ny och sätt i, säger manualen :) Lätt som en plätt :p:
Tog av skyddskåpan och tittade in i armaturen men ingen lampa, något konstigt där inne men svårt att se. Förbaskade progressiva glasögon och en kroppshydda som inte är gjord för yoga. :D
Klurade ut hur man tog bort alla hyllorna och fick till sist in min manliga pondus i en ställning som skulle fått min folkskolas gymnastiklärare att gråta av glädje dock med fullgod sikt för de progressiva brillorna.
Det sitter fyra små pluttar där inne, ahaa lysdioder :rolleyes: Petar o pillar på dem med mina alltför stora fingrar men de sitter som gjutna i berget.
Nu undrar jag om jag är dömd till en en framtid i kylskåpsmörker :swoon: eller om det finns en vänlig själ i Husbilsklubben som kan lysa upp min framtid genom att ha en lösning på mitt dilemma.
Med en innersta önskan om gott väglag och medvind,
Nisse
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Hej

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men var ändå tvungen att skriva en rad då jag blev så full i skratt av din historia :D

Lycka till med lampbytet
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Du måste nog köpa hela armaturen den som beskrivs i manualen finns ej längre...

å andra sidan kan det ju vara ngt annat än själva armaturen som spökar...tämligen lång livslängd på ledlampor....
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Låter konstigt att alla 4 lysdioder skulle pajat, såvida dom inte är seriekopplade.
Jag tror mer på brytaren eller nån säkring!
Fungerar kylen på 12v?

Hoppas det ordnar sig!

/Malbeck
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Hej
I förra HB gick en sönder,jag fick trycka in "lampan" och vrida då lossna den.
/Vidhem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Det er ikke uvanlig med problemer med bryteren som skal tenne lyset når døren åpnes.
Pill litt med denne og den fungerer igjen i lengre tid.
 
F

F.d. 53007

Guest
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Har du kollat så att brytaren inte har fastnat i stängt läge.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Låter konstigt att alla 4 lysdioder skulle pajat, såvida dom inte är seriekopplade.
Jag tror mer på brytaren eller nån säkring!
Fungerar kylen på 12v?

Hoppas det ordnar sig!

/Malbeck

Har kört på automatiken hela tiden men efter din fråga så tog hustrun över och skickade ut mig att skotta snö. :(
Hon vred runt i alla lägen och rapporterade grönt ljus utom på 12V där var det rött. Nu har jag fått rött kort av hustrun :D
Nu blir det till att finna ut var den säkringen sitter i Schaudt enheten. Nya gymnastiska övningar under förarstolen väntar :rolleyes:

Vinter husbils hälsningar,
Nisse
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Byta lampa i kylskåp????

Jaha, då har man förkovrat sig i Schaudt boxen iklädd thermo-overall med halva kroppen utanför husbilen så gick det lättare att rota där men att det nu är 2013 och 1950 någonting under förarstolen var en nyhet.
2 säkringar gick det åt reserv 4 hade en 10 amp fast där skulle sitta en 25:a, skiftade den. Reserv 3 skulle också ha en 25:a men fast den platsen var tom.
I med en 25:a och nu då tänkte jag: Varde ljus :wink:

Näää, tillbaka in i kylskåpet, beklagar Malbeck men tack i alla fall, det blev ju 2 nya säkringar av ditt tips :D

De andra tipsen fick mig att leta efter något som Knut och Svanand tipsade om, en brytare. Tyvärr inga rörliga delar men en liten svart plupp mitt i överkant av karmen var det närmaste jag kom och som jag ej ville ta bort för den sitter rejält fast så verktyg behövs.
Behövde en ny flaska gasol så svängde in till RIPS i Tomelilla och fick en prat i verkstaden med Lasse.
Magnetkontakt sa han, vi har byt några sådana :swoon:
Dra en magnet över pluppen så ser du om dioderna tänds, sagt och gjort med en liten kylskåpsmagnet och det varde ljus :p:

Nu kör vi med en svepande magnetisk hand rörelse varje gång vi öppnar kylskåpet och det blå lugnande skenet kommer till oss. ;)

Ny magnetkontakt beställd och monteras efter Stockholm-Värmland -Orust turen som vi håller på med.

Tack för tipsen nu rullar vi vidare med ännu ett löst mysterium.

Nisse och Nana :wub:
 
Toppen