• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta husbil

F

F.d. 6087

Guest
Jag är hemskt nära att byta upp mig till en Burstner 572i -97a 13800 mil från Upplands Bilforum. Vad finns det för positivt eller möjligen negativt att säga om den här modellen?

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Byta husbil

Vet inte , men någon förståndig person har sagt till mig att efter tredje husbilen vet du hur du vill ha den. Men det var kanske inte så du ville ha synpunkter !
Tptte 04

F

F.d. 24837

Guest

Vet ju inte men antar att det är en hyfsat tajt budget som avgör att det blir en så pass gammal bil? Utan att veta vad du betalar så är jag rätt övertygad om att du på mobile.de hittar en betydligt nyare bil för pengarna, tänk på att det går att pruta rätt bra även i Tyskland och att importera själv är busenkelt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan Mickesve, jag vet inte om du är ute efter åsikter om boendet i bilen eller Fiatchassit. Rent praktiskt boende i den modellen får någon annan utala sig om :).

Förutom det vanliga med kontroll av ev. fukt, så är nog jag mera inne på det mer biltekniska intresset.
97- då borde det vara 2,5 turbodieseln i den. Eftersom alla inte är lika tokiga som jag, och slaktar en nyinköpt beg. bil för kontroll av det mesta så kan jag väl föreslå lite för ev. koll, beroende på ditt bilkunnande.

Gasol, värme, spis, vv.beredare och kylskåp antar jag att du får viss garanti på vid köp från firma, men de bör nog visa dig hur allt funkar och att allt funkar innan lev. Om du köper bilen nu och kanske inte kommer att använda och få koll på att allt funkar före nästa sommar så bör det diskuteras, för tidsmässigt har säkert garantin gått ut då.

Kolla så inte motorn har dreglat allt för mycket olja under sig och att avgassystemet ser skapligt ut.

Kolla kylvätskan så den inte ser allt för rostig och möljig ut. Senare kan det vara idé att byta ut den.

Kolla däcken så de har några tusen mil kvar.

Kolla om/när kamremmen är utbytt.

Kolla så bromsvärden är ok. på sista bes.pappret, och att det känns bra vid färd. Innan långfärd senare så bör man kolla beläggen och byta bromsvätska, särskillt om man tänker klättra i berg med bilen.

Kolla så rökgasvärdena inte ligger i överkant på godkänt. Känn efter så bilen drar jämt och bra. Senare kan man kolla så turbotrycket ligger ok.

Den berömda femte växeln är svårare att ha koll på. Om man köper bilen med garanti så är det läge för att plocka bort plåtkåpan på växellådan för kontroll. Om ingreppskuggen är dåliga så bör man kunna få en ny drevsats på garantin om man är lite (mycket) på sig ;). (Ca. 7500:- i Sverige plus arbete). Senare kan det vara idé att byta oljan mot ny frisk av god kvalité.

Leta reda på en stor parkering (utan lyktstolpar :D) och backa med fullt rattutslag åt båda hållen. Då brukar det knaka om drivknutarna om de inte är friska.

Kolla strålkastarna så de ser friska och klara ut.

Hmm...........Med mera.

Däck, agassystem, strålkastare, kamrem kan vara prutfaktorer vid köp. En del annat kan man plåga ur firman på garantin, och vissa saker bör man byta för eget välmående innan ev. långfärd.

Det är svårt att råda på allt, men tänk på, att vid köp på en firma så köper man faktiskt en bil som skall vara ok. om inget annat är skrivet, även om firmorna ibland verkar att glömma bort det vid garantiåtagande.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vet ju inte men antar att det är en hyfsat tajt budget som avgör att det blir en så pass gammal bil? Utan att veta vad du betalar så ...................................
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tajt budget för uppåt en kvarts miljon..... Kan även handla om att det vid 39 års ålder finns mer att lägga pengar på än en husbil som prismässigt börjar matcha ett husköp :).

Inte illa menat med protesten. M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 6087

Guest

Tack JANKRO för att du tog dig tid att engagera dig och hjälpa till!

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Jag är hemskt nära att byta upp mig till en Burstner 572i -97a 13800 mil från Upplands Bilforum. Vad finns det för positivt eller möjligen negativt att säga om den här modellen?

Kan inte tipsa dej om den modellen men kan i stället tipsa om Upplands Bilforum.
Gjorde en affär av en begagnad husbil med dom i mars och det var ett flertal punkter som i efterhand skulle fixas på garantin, inget snack bara att lämna in husbilen här i Umeå för rep som Upplands Bilforum betalade utan "knorr". Häggen i ett blåsigt Umeå

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027

Hej
Kan bara hålla med häggen, har precis köpt bil där och trots att det varit krångligt med att dels inte cykel stället gick att få monterat innan semestern, då lånade dom ut en annan bil, sen när vi väl fick våran riktiga bil så var den fuktskadad, det sa dom visserligen, men inte hur mycket, och då fick vi byta den till en annan som vi nu har, men trots alla problem så har dom varit otroligt samarbetsvilliga och verkligen strävat efter att kunden ska bli nöjd. :):):)

Med vänlig hälsning, Greger

F

F.d. 24837

Guest

Hej
Kan bara hålla med häggen, har precis köpt bil där och trots att det varit krångligt med att dels inte cykel stället gick att få monterat innan semestern, då lånade dom ut en annan bil, sen när vi väl fick våran riktiga bil så var den fuktskadad, det sa dom visserligen, men inte hur mycket, och då fick vi byta den till en annan som vi nu har, men trots alla problem så har dom varit otroligt samarbetsvilliga och verkligen strävat efter att kunden ska bli nöjd. :):):)

Med vänlig hälsning, Greger

Ja en bilfirma som har stora påslag på priserna (stor vinstmarginal) kan naturligtvis kosta på sig att vara generös med garantin.
Men ni har fått betala för det..

F

F.d. 6087

Guest

Tack Häggen och Greger. Det är en trygghet som blir svår att få om man själv åker och hämtar en bil i Tyskland.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Ja en bilfirma som har stora påslag på priserna (stor vinstmarginal) kan naturligtvis kosta på sig att vara generös med garantin.
Men ni har fått betala för det..
Även många som har fått betala stora summor som genererat vinster, men det har ändå inte varit lätt att få ersättning vid garantijobb. Men som alltid måste man hitta nåt negativt om inläggen här på forumet. Häggen i Umeå

Senast ändrad:

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Nu har vi gjort det igen , :wub:vi har bytt husbil nu:yes:. Det blev

Rapido 9087 DF-07, den har allt som vi har saknat i dom före-

gående husbilar, så nu har vi nästan fått in allt på plats :dog:

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Grattis till en bra bil. Vi köpte vår ny, vår första bil, och har inte hittat något bättre. Nu har den gått 7000 mil.:D:D

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vi har gjort 3 husbilsaffärer med Upplands Bilforum och Lasse Andersson. Kan bara säga att de sköter de få garantifel vi haft klanderfritt dessutom med ett trevligt bemötande.
Att bilar köpta i Sverige är dyrare vet de flesta. Men man betalar för trygghet och bytespris vid ev byte hos den handlare man fått förtroende för. Jag tror att det lönar sig i långa loppet. Valet är fritt....

Bosse

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi har gjort 3 husbilsaffärer med Upplands Bilforum och Lasse Andersson. Kan bara säga att de sköter de få garantifel vi haft klanderfritt dessutom med ett trevligt bemötande.
Att bilar köpta i Sverige är dyrare vet de flesta. Men man betalar för trygghet och bytespris vid ev byte hos den handlare man fått förtroende för. Jag tror att det lönar sig i långa loppet. Valet är fritt....

Bosse

Jag köper största delen av ditt resonemang.

Bytespris i all ära, men alla vet att handlare tar igen på gungor vad dom förlorar på karuseller.

Om man tittar på snittpriset på en fem år gammal husbil (2007, priser från blocket) motsvarande den jag köper i Tyskland, drar av 50.000:- eftersom jag säljer privat och vill ha ett attraktivt pris i annonsen. Då landar jag på 10.000 i värdeminskning per år om jag väljer att behålla husbilen i fem år. Landar värdeminskningen på 100.000 har jag fortfarande gjort en bra affär.

Nu köpte jag Euro för några veckor sedan och har säkrat pengarna, men 8.60 är fortfarande väldigt lågt.

Den skillnad som råder mot Tyskland just nu går inte att bortse ifrån, trygghet eller inte. Skillnaden är helt enkelt för stor.

Peter :)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ja visst handlare skall tjäna en viss % annars skulle de få lägga ner och då har vi inget återförsäljarnät för husbilar.

Visst kan man tjäna på att handla i Tyskland men alla har inte lust, tid eller kunskap att lägga på såna affärer och de bilar som säljs där har inte alltid den utrustning som vi kräver i Norden.
Uppstår fel kan det vara kinkit att få fel o brister åtgärdat och ersatt. Undantag finns vid kontakt med seriös handlare även i Tyskland, självklart!! men en osäkerhetsfaktor....
Det är mycket snack om vilka pengar man kan tjäna men det är när sista bilen skall säljas som slutnotan skall redovisas....

Bosse

Cobra

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
5131
Medlemskap
2021

Hur är det med mätarställningen på bilar man köper i Tyskland ?
Som vi nyligen såg i TV så är ju nästan alla personbilar manipullerade.
Men har inte läst någonstans hur det är med husbilarnas mätare.
Hälsningar från ett soligt Luleå
Cobra

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hur är det med mätarställningen på bilar man köper i Tyskland ?
Som vi nyligen såg i TV så är ju nästan alla personbilar manipullerade.
Men har inte läst någonstans hur det är med husbilarnas mätare.
Hälsningar från ett soligt Luleå
Cobra

Spontant när jag läste artikeln (har inte sett inslaget ännu) så tänkte jag "se där, svenska återförsäljarlobbyn fungerar på högvarv".

Jag skulle säga "skitsnack", har själv tagit in ett antal motorcyklar samt en bil tidigare. I varje fall då, så skedde all "skruvning" i Sverige, i Tyskland ger inte färre mil den utväxling på pris kontra risk (fängelse 1 år + näringsförbud om jag kommer ihåg rätt) som i Sverige.

Efter att ha sett programmet så klarnar ju en del .... Självklart så ska man ju helst hämta själv på plats i Tyskland, gärna då hos en auktoriserad handlare, Kontrollera mätarställningar mot firman som gjort service (självklart med fullstämplad servicebok - Scheckheft), samt be att få en kopia på registreringsbeviset ( Fahrzeugbrief, där står tidigare ägare).

Peter :)

Senast ändrad:
Toppen