• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta husbil i Tyskland

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Hej

Är det någon som har erfarenhet av att byta in sin husbil mot en nyare begagnad i Tyskland? Vi har bara köpt rent tidigare. Hur funkar det med moms och de svenska nummerskyltarna?

Bo-A & Ingegerd

J

Jarn

Guest
Sv: Byta husbil i Tyskland

Jag var på väg att byta in min husbil vid köp av den senaste. Har därför ganska bra koll vad som gäller.
För min del så blev det inte av, då ett trevligt par köpte min i sista stund.
Jag vet också några till HBK medlemmar som lämnat sin i byte, de kan säkert komplettera om det behövs.

Ring mig gärna så kan vi talas vid, numret finns i min profil.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Rolandn!
Skriva gärna några rader, tror det finns fler som vill veta samt för de som kommer med samma fråga om 1, 2, eller 10 år

J

Jarn

Guest

Jag kan inte skriva vad som gäller i varje enskilt fall, då det kan variera med förutsättningarna.
Generellt är det ju vad som står på Transportstyrelsens hemsida:
"För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

Anmälan om avregistrering på grund av export.
En handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige.
Fordonets registreringsskyltar. "

Sedan är det ju som vanligt med reglerna om moms, dvs köpeobjektet skall vara inregistrerat minst 6 mån och gått 6000km vid köpet, för att man skall slippa betala svensk i stället för tysk moms.

S

Sören-6830

Guest

När vi köpte vår nya bil hos Dürrwang i Dortmund lämnade vi vår Hymer -07 i byte. Det var inte det minsta problem med det, Dürrwang skötte det mesta av det som behövde göras.
Fick lite mindre för bilen genom att göra så, men den nya var så mycket billigare så det blev bra ekonomi i slutändan.
Kan verkligen rekommendera Dürrwang, Ulrich D är lite av den gamla sortens affärsman, ett handslag räcker.
De har ett mycket stort lager av Hymer, säljer också N+B samt Carado.

G

Grötil

Guest

Vi har nyligen genomfört ett byte av vår husbil i tyskland. Förbered med din bank för att utföra en internationell betalning, i vårt fall gick sedan överföringen över en natt, mycket snabbt. Firman ordnade skyltar för 10 dagar med försäkring som gällde inom EU. När vi kommit hem anmäls ursprungskontroll till transportstyrelsen som tar hand om de tyska regbevisen i orginal och kopia på köpehandlingen. Kopiera om det blir något strul med postgången! Den gamla husbilen avanmäls till transportstyrelsen med en kopia på det svenska regbeviset där det kryssas för export och en kopia bifogas av inköpshandlingen från den tyska firman. Så nu väntar vi på att ursprungskontrollen blir klar och vi kan utföra regbesiktning för att kunna njuta av den nya bilen, en Burstner 690 med enkelsängar och garage blev det.

Toppen