• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Byta hastighetsmätarevajer Fiat ducato 1992

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Hejsan!

Är det någon som bytt hastighetsmätarvajer på en fiat ducato 1992 2.5?
Vi kan ej besiktiga husbilen i år då det gått sönder under vintern. Och semestern har startat :)
Sidan som går in i växellådan måste ha en dold bult någonstans? För det sitter ju bom fast! Är ingen förskruvning utan en stor metallklump
Eller måste man demontera ner något?
Vore enormt tacksam för hjälp
 

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Hejsan!

Är det någon som bytt hastighetsmätare på en fiat ducato 1992 2.5?
Vi kan ej besiktiga husbilen i år då det gått sönder under vintern. Och semestern har startat :)
Sidan som går in i växellådan måste ha en dold bult någonstans? För det sitter ju bom fast!
Eller måste man demontera ner något?
Vore enormt tacksam för hjälp
Eller rättare sagt hastighetsvajern
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.437
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Eller rättare sagt hastighetsvajern
Har du kollat att inte vajern har lossnat från instrumentpanelen. Panelen sitter fast med två skruvar. Lossa skruvarna och dra panelen bakat lite grann. Då kan du se vajern.
Ett tips. Märk kontakterna på baksidan med en spritpenna innan du tar loss dom. Märkningen spar en massa arbete. Plasthylsan som täcker änden av vajern vrider man försiktigt på och sen drar neråt, då släpper vajern. Tänk på att plastdetaljerna är över trettio år gamla, kan vara sköra. Om du ska byta vajern måste du ta loss instrumentpanelen.
Passa även på att byta ut de tre lamporna till belysningen i panelen.
 

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Har du kollat att inte vajern har lossnat från instrumentpanelen. Panelen sitter fast med två skruvar. Lossa skruvarna och dra panelen bakat lite grann. Då kan du se vajern.
Ett tips. Märk kontakterna på baksidan med en spritpenna innan du tar loss dom. Märkningen spar en massa arbete. Plasthylsan som täcker änden av vajern vrider man försiktigt på och sen drar neråt, då släpper vajern. Tänk på att plastdetaljerna är över trettio år gamla, kan vara sköra. Om du ska byta vajern måste du ta loss instrumentpanelen.
Passa även på att byta ut de tre lamporna till belysningen i panelen.
Tack så mkt! Den sidan va inga problem alls at demontera. Allt släppte och plasten bak på vajern va sprucken. Men nere i växellådan va den också i stor av.. så när ja tog i den lossnade den.
Är ingen förskruvning alls utan verkar som den sitter nerpressad där och hålls fast av någonting och släpper inte alls
 

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Exakt den är det ja :)
Har varit under och lossat vad jag kan tro är en typ pinnbult bakifrån lådan.. men ingenting händer.
Så måste sitta något mer någonstans som jag ej ser eller känner! Sitter väldigt dumt till!
 

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Jo måste vara något.. för jag har slått på ett långt spett för att väcka den.. men inget händer.. sprayat.. Får väl se om något händer imorgon.
Kan ju vara någon annan bult.. men ser ju inget som sitter i direkt närhet.
Dom bultarna som är kvar håller baksidan av lådan där oljestickan sitter
 

Sahl

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32470
Medlemskap
2024
Jo måste vara något.. för jag har slått på ett långt spett för att väcka den.. men inget händer.. sprayat.. Får väl se om något händer imorgon.
Kan ju vara någon annan bult.. men ser ju inget som sitter i direkt närhet.
Dom bultarna som är kvar håller baksidan av lådan där oljestickan sitter
Jag bytte tidigt i våras dock var det 93 års modell. Den sitter fast med den bulten som du beskriver och inget mer. Jag tog en avbitartång och tog spjärn mot blocket lossnade ganska lätt
 

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Mölndal
Ahh okej! Ja en lång smal bult som sitter bakifrån och fram ser ut att gå in på nedre delen av godset och låsa den typ 4-5cm in..
Och den sitter dom fast..
gick av där vajern går in godset.. så får inget bra tag.. är en 1993 egentligen denna med!
Men okej.. då är det ända sättet att försöka få loss den på då! E toppen att veta :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.703
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skruva ur skruven/bulten helt och blås in någon sådandär riktigt ilsken, bubblande rostlösningsolja i hålet och uppifrån, även om det är mera åt oxid i det här fallet.
Se till att lägga nya vajern i mjuka kurvor inne i bilen annars så kan den få mätaren att pendla, för det är mest eftermarknadsvajrar till salu som är lite svajiga.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sahl

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32470
Medlemskap
2024
Jo den har ja liggandes i bilen..
Men vad jag är gör går det tyvärr ej att rubba det som är kvar i växellådan.. skräpkonstruktion att den kan gå av där
Jag öppnade avbitaren så pass mycket så jag precis kunde nypa åt änden . Samtidigt som jag försökte stoppa in spetsen på avbitaren i håligheten. Då kunde man använda avbitaren som hävarm genom att ta spjärn mot kanten .
 
Toppen