• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta gummifjädring på en gammal boggi-axel?

Malovanyy

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Tyresö
Hej!

Håller på med ombyggnad av en gammal husvagn med boggie-axel från 1979 till en transportvagn. Att riva hytten som var väldigt fuktskadat var ju lätt gjort. Bara efter det var klart upptäcktes att axlarna är stumma. De fjädrar nästan inte alls när man lyfter med en domkraft. Läste lite om byte av gummistavar i axeln, bl a här på forumet. På alla bilder och videon som jag sett utgörs axeln av två fyrkantiga eller klöverformade rör (halvaxlarna) som sitter i ett annat ytterrör och så är det långa gummistavar mellan dessa som fjädrar.
Har aldrig sett någon video eller sprängskiss på en boggi-axel. Har ni nåt som förklara hur de är byggda och fungerar? Jag bifogar några bilder och där ser ni att det inte är ett ytterrör utan det finns en lång mittsektion och två smala rördelar svetsade till en stålplatta som monteras till chassit. Det känns som att det är en hel gummibussning mellan ytterröret och axeln som fjädrar. Försökte att plocka isär genom att trycka ut stålplattorna med en hydraulisk press och ett rör (se bild). Till slut använde även ett till rör och en vanligt saxdomkraft på andra sidan av axeln. Provade värma med gasolbrännare. Stålplattorna böjs, gummit bränns men axeln sitter fast. Kan det vara så att det är inte halvaxlar utan en hel axel som går igenom ytterröret? I så fall borde de ha svetsat på pendelarmarna efter att axeln med gummit har monterats, vilket känns inte så smart.
Ett enkelt svar är "byt hela axeln" men det är ju svårare att göra på den här vagnen då de där stålplattorna utgör en del av bärande konstruktion i chassit. Funderade på att i värsta fall kapa av axlarna och svetsa "Sverigeaxlar" i stället på samma position. Osäker dock om det kommer godkännas av besiktningen. Det kommer ändå bli en registreringsbesiktning men eftersom det är så stor ombyggnad så kan de ha kommentarer på det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen