• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta glödlampa i utebelysningen

Björnis

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11864
Medlemskap
2025
IMG_1073.JPGHej.
Jag vill byta till LED i armaturen för utebelysningen, men vet inte hur jag får av lyktglaset. Vågar inte bända för mycket. Någon som vet?
(Adria Compact SL)

Hoppas på en lösning
Gunnar

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Byta glödlampa i utebelysningen

Har likadan lampa på vår Eura och du får ta bort "glaset" och det silverfärgade i ett stycke. Sitter en liten klack som håller det kvar i nederkant. Jag fick bort vårt helt, men det sprack när jag satta tillbaka det.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Har likadan lampa på vår Eura och du får ta bort "glaset" och det silverfärgade i ett stycke. Sitter en liten klack som håller det kvar i nederkant. Jag fick bort vårt helt, men det sprack när jag satta tillbaka det.

Har tittat på min nu och det är fyra små klackar på undersidan...

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Lossa den silverfärgade först, sedan syns skruvarna tydligt under!

Lättast är att lyfta lite försiktigt med en kniv i underkant/sida på silvriga plasten.

Ring gärna om du får problem. 070-55 111 85 :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ut fra tråden så er mulig at det finnes flere utgaver av denne lampen, alle ser like ut!
  • Første forslag var en lampe som var gjennomgående gjennom veggen, meget vanlig løsning på US og AU biler pluss på eldre store europeere.
  • Andre forslag var med glasset bare presset på plass i ett stykke med noen løseklakker nede - en typisk Fiama løsning.
  • Tredje forslag glasset delt og underdelen skrudd med skruev gjemt under den sølvfargede delen - en god løsning som lett klarer IP67 tetthet.
Hvilken variant som sitter på bilen finner en bare ut ved eliminasjon:
  1. Er det luke på innsiden? Mangler denne så er variant en ikke løsningen.
  2. Er sølvfarget deksel mulig å ta av uten å bryte noe i stykker? Ja, det er variant 3 - nei vi ser variant 2, Fiama.
Ut fra bildet ville jeg tro vi ikke har en gjennomgående lampe, ser ut som glödlampan sitter like under glasset.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Lossa den silverfärgade först, sedan syns skruvarna tydligt under!

Lättast är att lyfta lite försiktigt med en kniv i underkant/sida på silvriga plasten.

Ring gärna om du får problem. 070-55 111 85 :)

Jag får krypa till korset! Efter Lasses inlägg var jag tvungen att prova, han brukar kunna sånt här och så även denna gång mitt minne svek helt. Gör som Lasse säger... Ber om ursäkt för misstaget.

Två av klackarna håller den silverfärgade delen så ta en liten skruvmejsel och ta en sida i taget, var inga problem för mej för två minuter sedan, sen ser du resten. Åter, sorry för missledande info...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På höger resp vänstersidan sitter det små klackar och man får vika ut det silvriga locket lite så det kommer över klackarna sen viks det utåt och uppåt MEN (!!!!) då husbilarna byggdes och monterades så hade dom lite bråttom och mycket lim och tittar man på ovansidan så kan limrester även gått ut och sitter fast i det silvriga locket .

När locket är borta sitter det 4 st stjärnskruvar samt är lampan en G4 och fästet är vinklar 45* så man kan inte ha en platt G4 lampa utan måste vara en rundstrålande .

Jag har haft isär många utav denna modell ( som ni förhoppningsvis vet) och du får givetvis även ringa mej på 0706-712151 men kommer du ner från Askersund till Falköping så kan jag hjälpa dej .

Du kanske skall ner till Falbygdens Ost ....

Ser nu att det var ett "gammalt inlägg" ..

Senast ändrad:
Toppen