• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta gasol på Byggmax

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, för några veckor sedan var jag inne på Byggmax och bytte ut min PC10 gasoltub mot en fylld förseglad till ett vettigt pris. Stoppade in tuben i bilen och åkte hem.
När jag kom hem så skulle jag ställa in den i husbilens gasokoffert och tittade på utgångsdatum för att veta om det fanns god marginal om jag ev. skulle hamna på påfyllningsställen de närmaste gångerna.
Hupp, tuben var utgången för nästan 1,5 år sedan.
Normalt kanske jag bara skulle ha svurit lite över leverantören och ställt den i husbilen, men eftersom man ev. kanske hamnar i ett läge så den måste fyllas nästa gång, och de som fyller gasol direkt i tub är noga med datum så tillbaka till Byggmax gick färden.
Träffade samma kille och förklarade lite grinigt att jag fick en utgången tub på gränsen till olaglig i vissa situationer och ofyllbar hos seriösa fyllare.
Jaha sa han bara och gick ut till gasolförådet tog en ny tub åt mig och stoppade in den utgångna bland de övriga igen.
Men den där skall du väl inte ge åt någon annan den är ju utgången, sa jag.
Neeej, jag skall ringa till våra fyllare och prata med dem sa han.
Ibland tror man på folk och ibland inte...... Jag törs nog sätta en liten peng på att inget alls hände varken med samtal eller med den gamla tuben, utan den stog klar för leverans till nästa kund.
Troligen visste han inte längre ens vilken tub han hade fått tillbaka av mig och andra i personalen visste absolut inget om vilken tub som var utgången eller ens att det fanns en.
Jag är inte moralens väktare men att ge utgångna tuber till kunder är inte seriöst antingen felet är Byggmax eller de som fyller åt Byggmax.
Att ställa tillbaka den utgångna tuben i förrådet är absolut inte seriöst av Byggmax även om det var fyllarna som felat från början.

Så kolla datum vid byte av tub... kanske lite extra noga hos Byggmax. Jag brukar nog alltid kolla in datumet när jag får en utbytestub, och det är klart att när man för en gångs skull inte kollar datum så får man en utgången rackare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Glycerin även kallat Propantriol skyddar mot syre & färskar upp gummi. Propantriol – Wikipedia

Jag blandar det med 25 % vatten & 1 tsk diskmedel (vätmedel) som jag sprayar på däcken med en pumpflaska. Detta tipset fick jag av en kemist på företaget där jag jobbade. Vid sprängning & till hjärtmedicin använder man NITROglycerin (glycerinnitrat).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kamaxelremmar precis som det mesta idag är märkt med tillverkningsdatum dock kanske inte alltid i klartext utan sk tillverkningsnummer(batch)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jo jag vet att naturligtvis så är det mesta märkt så det blir spårbart bakåt om något har gått illa vid tillverkningen. Jag tror att det t.o.m. måste finnas för att få vara ISO klassad tillverkare.
Men massor med hemliga kodsiffror och sträck har ju inte gemene man någon nytta av när man köper en ny rem men får en gammal. Har den sedan suttit i bilen ett tag så har ju dessutom spännhjulen snart nött bort märkningen på släta sidan.
Sedan är det ju inte bara gummit i en kamrem som håller den samman, största jobbet gör ju alla remmar, förstärkningar och väv inne i gummit. På äldre remmar och kanske fortfarande så fanns det ju remmar som inte innehöll någon förstärkningsväv i själva kuggarna och de kunde bli rena på kuggar på något ställe, och då ofta vid lilla drivande kugghjulet på vevaxeln. väven kunde också släppa mellan de olika lagren och kuggarna, så remmen rappade över några kugg.
Nyare och kraftigare remmar ofta med vågformade kuggar har ju väv även ute i kuggarna och ska hålla bortåt 18.000mil på en transportbil som går jättelångt per år. Men på en husbil så är den slut om den bara har gått 1.800mil för den har uppnått åldern fyra år, och byta ut den och tro att man får en färsktillverkad rem monterad i bilen borde innebära att det skulle finnas rejäla datumstämplar och inte hemliga koder om det är jätteviktigt med dagsfärskt gummi i remmen. Att då få en kamrem (eller JanneB's fast monterad gasoltub) som har legat på hyllan i ett år eller mer innebär ju en förlust på flera tusen vid verkstadsbyte om man kunde hålla koll på och borde skrota remmen när remmen är fyra år gammal, och inte när den suttit fyra år i bilen.
Om remmen skulle ligga i någon gasfylld specialförpackning och i perfekt temperatur som Bennsan är inne på, så skulle ju saken vara i ett annat läge, om då åldrandet börjar när man tar remmen ur sin förpackning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om du såg mitt inlägg så är det mer än remmen som betyder något, olika konstruktioner ställer olika krav, köpte en ny V90 i lördags och den skall hålla 24000 mil enligt utsago samt min 244 -78 går på originalremmen fortfarande efter 40 år :)

J5 Dieseln tror jag håller länge också, kan inte tror att den är känslig då dess kam nog är jättesnäll och remmen kort.
 
Toppen